Specificaties Headset (universeel) - Bekijk alle specificaties

Jabra Street2 (Zwart) Review

Kiswum 30 januari 2013, laatste update op 11 maart 2016, 1.268 views

Jabra Street2 (Zwart)

Deze headset gebruik ik anno 2016 nog steeds met volle tevredenheid. Hij doet wat hij moet doen en is vanwege de halsketting enorm functioneel. Helaas is de USB kabel aan de korte kant en kun je niet altijd zien welke knoppen je indrukt, maar de basis is erg sterk.

Pluspunten

• Afstand van 5-10 meter door plafond heen is geslaagd
  • Fijne halsketting
  • Robuuste behuizing
  • Mogelijkheid tot het verwisselen van de hoofdtelefoon
  • Heerlijke bass via de meegeleverde hoofdtelefoon
  • Er worden diverse formaten van oordopjes worden meegeleverd

Minpunten

• Geen display aanwezig
  • Icoontjes mogen beter voelbaar zijn
  • Zeer kleine usb oplaadkabel

Deze review gaat over een headset die ik in combinatie met mijn (Xiaomi Mi2) telefoon heb gebruikt.
De headset is tevens gebruikt met mijn vorige toestel, de Sony Xperia Sola, maar daarover heb ik niet genoeg informatie verzameld om een review op te baseren.

05-11-'13: Foto's in tabellen geplaatst en de lay-out nagekeken, links gecontroleerd, nieuwe conclusie toegevoegd en zinnen geheel nagekeken en verbeterd.
02-11-'13: Zinnen vloeiender laten lopen
28-02-'13: Enkele typefouten verwijderd
27-02-'13: Plaatsing review

Inhoud:
Specificaties van de headset
Mijn 1e indruk
Basis functies van de headset
De accu
Verschil tussen de Street1 en de Street2
Foto's van de headset
Extra informatie en links

Er zullen wellicht veel mensen zijn die het merk Jabra niet kennen. Het merk is voornamelijk bij professionals die dagelijks aan het bellen zijn voor het werk, denk hierbij aan; Helpdeskmedewerkers en Receptionisten. Bij mij is Jabra bekend geworden door de headsetjes die eind jaren 90 bij de Makro/Office Centre werden verkocht. Een aantal jaren later had ik er zelf 1 aanschaft, dit was de banaanvormige Bluetooth Jabra Wave die je in je oor draagt.
In 2005 had ik de Jabra Wave aangeschaft zodat ik daarmee, in combinatie met mijn Siemens S55, draadloos kon bellen vanuit de auto of vanaf andere locaties. Later is deze headset vervangen door een carkit waarbij ik geen beroep meer hoefde te doen via een losse headset.
Hierna heb ik een tijd lang geen Bluetooth headset meer gebruikt, maar ik zocht ondertussen nog wel naar een robuuste draagbare headset die ik op de fiets of tijdens het sporten kon gebruiken. In 2012 ben ik even serieus op zoek gegaan naar een headset met dergelijke mogelijkheden. Op de website van Coolblue/headsetshop.nl heb ik diverse setjes bekeken. De setjes die in aanmerking kwamen, waren de Jabra Street2, maar ook de iets goedkopere Jabra BT3030.
De reacties van de BT330 waren eigenlijk niet al te positief, tevens gaf de status van deze BT3030 headset aan dat hij was uitverkocht. Uit onderzoek werd duidelijk dat de BT3030, de directe voorganger was van de Street2, de vergelijking hiervan is verderop te zien in deze review.
Toen ik op het punt stond om de Jabra Street2 aan te schaffen, stelde mijn vriendin voor om deze aan mij cadeau te doen, maar was dit eigenlijk wel zo'n goed idee?

Specificaties van de headset

De lijst van specificaties heb ik overgenomen van de Jabra website.

Draadloze technologie: Bluetooth 3.0
AVRCP: Ja, de muziek kan vanaf de headset worden bediend, wanneer het afgespeeld wordt via een andere apparaat, zoals een mobiele telefoon
MFI Chipset (Apple): Nee, geen MFI Chipset
Automatisch koppelen: Ja
NFC Near Field Communications: Nee
Muziek afspelen: Ja, de headset kan muziek afspelen van een externe bron, zoals een Android, IOS smartphone, laptop met Bluetooth, tablet of MP3-speler
Frequentiebereik: Hifi
Digital Signal Processing (DSP): Ja
Type microfoon: Omni-directioneel / geluidsfilter
Gevoeligheid van de microfoon: Standaard (E-STD)
Mute-functie: Ja
Gesprekstijd: Tot 8 uur
Stand-by-tijd: Tot 228 uur
Muziek afspeeltijd: 8 uur
Opladen via USB: Ja
Batterijstatus indicator: Ja, een batterijstatus indicator geeft het batterijniveau aan
Draagstijl: Via een dog tag/lanyard of via de clip aan een kledingstuk
Formaat: 53 x 34 x 10 mm
Gewicht: 30 gram
Ledstatus kleuren: rood, blauw, groen, oranje
Bewegingssensoren: Nee
Trilfunctie: Nee

1e indruk

Het pakketje dat ik van Coolblue heb ontvangen was voorzien van:
  • De Jabra Street2 headset
  • Stereo hoofdtelefoon
  • 3 vervangbare kunststof oordopsetjes (small, medium en large)
  • Halsketting/lanyard
  • Clip om de headset vast te klikken op kleding of broekriem
  • Oplader met usb aansluiting
  • Handleiding en garantie formulieren
http://tweakers.net/ext/f/sccwdUyIZsF5tglO5yd8UVdC/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/XKCG8YzMjHw4pAJqFPyUZ0k9/full.jpg

Bij het uitpakken van de headset viel me op dat de headset kleiner was dan verwacht, maar dat is geen probleem, het is juist een formaat die hierdoor goed draagbaar is. Hij is voor mijn gevoel net zo groot als een zogenaamde dogtag met een rubberen rand er omheen. De 3,5mm jack van de hoofdtelefoon kan zonder problemen in het kastje worden geplaatst. Door het gebruik van deze universele maat kun je elke headset gebruiken die je maar wilt. Bij het bekijken van de oplader viel me direct op dat de kabel heel erg kort is, hierover later meer. Gelukkig wordt de headset via een usbkabel opgeladen, waardoor je eventueel gebruik kunt maken van een usbkabel om deze op te laden.
De ledjes op het kastje van de headset zijn goed zichtbaar en de diverse kleuren vertegenwoordigen diverse statussen. Om het toestel te laten koppelen had ik de "beantwoorden/beŽindigen knop" ongeveer 8 seconden ingedrukt gehouden. Toen het kastje door de ledverlichting blauw was geworden, wist ik dat hij klaar was om gekoppeld te kunnen worden. Op mijn toestel zag ik de naam Jabra STREET2 v2.12.0 verschijnen. Even op de naam drukken en je toestel is gekoppeld met de headset. Als het logo blauw knippert, dan is het koppelen voltooid en dan kun je aan de slag.

Bij het aanzetten van de headset kun je, dankzij de ledverlichting, zien hoe vol of leeg de accu ongeveer is, zo staat rood bijvoorbeeld voor een accu die bijna leeg is. Als je de headset aan het opladen bent, dan knippert het Jabra-logo groen. Als de headset volledig is opgeladen dan zal het logo groen blijven branden (dit is na ongeveer 2 uur). Meer informatie over de accu is te lezen bij de accu resultaten.
Op het eerste oog lijkt het erop dat de headset lekker robuust is, klein van stuk en door de lanyard/halsketting is hij zeer draagbaar te noemen. Je kunt hem over je kleding laten hangen, maar hij kan ook goed onder je shirt direct op je huid. Door de rubberen rand, komt het ijzeren frame niet direct op je lichaam en voelt daardoor niet zo koud aan.

Basis functies van het toestel

Gebruik van de headset
De headset is zonder handleiding goed te gebruiken. Nadat de headset is gekoppeld met je toestel/of ander apparaat kun je direct aan de slag. Het kan zijn dat je toestel persť een code nodig heeft, in dit geval is 0000 het standaard wachtwoord voor de headset.
Je zet de headset aan door 2 seconden op de "beantwoorden/beŽindigen knop" te drukken, je wacht vervolgens zo'n 5 seconden en dan is hij verbonden met je toestel. Als je op dat moment op "play" drukt, dan zal de muziek direct via je hoofdtelefoon te horen zijn (het is mogelijk dat dit niet bij elke telefoon werkt, hierbij zou je dan de mediaspeler moeten openen of aan moeten hebben staan).
Via de +/- knoppen kun je de volume instellen voor je muziek of bij gesprekken. Met de "vooruitspoel/terugspoel" knoppen kun je een volgende of vorige nummer kiezen. Hierbij heb ik overigens gemerkt dat naar voren of naar achter spoelen niet mogelijk is i.c.m. mijn geteste Android toestel; de Xiaomi Mi2. Het is bij mij onbekend of dit bij andere toestellen wel goed zal werken. De headset kan worden uitgeschakeld door de "beantwoorden/beŽindigen knop" ongeveer 5 seconden in te houden. De muziek zal dan automatisch stoppen en de headset zal daarna direct uit gaan.
Doordat Jabra 3 verschillende maten oordopjes heeft meegeleverd, kwam ik erachter dat de kleinste maat het beste is voor mijn oren. De middelste maat kon nog weleens uit mijn oor kruipen tijdens het fitnessen, maar met de kleine maat heb ik daar geen problemen meer mee gehad. Ik heb speciaal voor de test 15 minuten hardgelopen (je moet iets overhebben voor de wetenschap..). Op spierpijn na, zijn de dopjes prima in mijn oren gebleven en had ik geen last van het kastje onder mijn shirt.
Het opladen van de headset is overigens een drama doordat de usbkabel veel te kort is, dit is tevens op de bovenstaande foto's te zien. Ik moet mijn headset op de grond laten liggen om hem op te kunnen laden, mijn nachtkastje met 2 lades is te hoog en de eerste lade kan niet eens worden bereikt waardoor ik hem daar niet in kan leggen. Met een investering van 0,50 cent per headset had Jabra dit waarschijnlijk beter kunnen oplossen. Je kunt ook zelf gebruik maken van een andere usbkabel/oplader met een langere kabel.
Bij het testen van mijn telefoon heb ik gebruik gemaakt van deze Jabra headset. Ik kan het nogmaals verzinnen, maar dit is wat ik te zeggen heb over de verbinding:
Om het bereik van Bluetooth te testen had ik mijn toestel op mijn nachtkastje neergelegd en ben ik van de slaapkamer op de 1e verdieping naar de 2e verdieping/zolder gelopen zonder het toestel bij me. Op zolder heb ik even de Wii erbij gepakt en ben ik een half uurtje zoet geweest met Super Mario en de top-40 uit mijn headsetje. Hierbij is het ontvangst 100% in orde gebleven en heb ik extra kunnen genieten van mijn Bluetooth-test tijdens het gamen.
Helaas kun je de headset niet heel erg goed op de tast bedienen doordat de knoppen niet goed voelbaar zijn. Na verloop van tijd weet je wel waar de knoppen zitten, maar het verschil tussen "+" en "vooruitspoelen/forward" knoppen is lastig te voelen.

Muziekspeler
Als de headset aan staat, kan ik de muziekspeler activeren door kort op "play" te drukken. Doordat ik geen fan ben van harde muziek in mijn oren, heb ik het geluid zodanig laag staan dat ik nog wel dingen om me heen lichtjes kan horen. Met name op de fiets is het belangrijk dat je niet alleen je ogen gebruikt, maar ook je gehoor.
Bij het afspelen van popmuziek met een lichte bass werd ik aangenaam verrast. Ik vond de bass goed voel-/hoorbaar en dit is iets wat ik niet had verwacht en nooit eerder had gevoelt bij dergelijke oordopjes. Het geluid is beter dan de Creative oordopjes die ik bij mijn Dell XPS M1530 had ontvangen. Op het oog zijn de oordopjes hetzelfde en dat betekend dat het goede geluid ergens anders vandaan zou moeten komen. Door het aansluiten van de hoofdtelefoon op mijn telefoon kon ik dezelfde bassweergave niet reproduceren. De magie moet dan dus uit het kastje van de headset komen, deze zorgt er namelijk voor dat de bass zo heerlijk is.
Als je gebeld wordt met muziek op de achtergrond, dan zal dit geluid worden gedempt en dan hoor je alleen nog het telefoongesprek door de headset komen.

Bellen
Iemand bellen vanaf de headset is lastig en dit komt doordat er geen display aanwezig is waarbij je kunt niet zien wat er precies gebeurd. Je moet hiervoor je toestel bij de hand hebben en dan is het logisch dat je alles vanaf je toestel uitvoert. Gebeld worden is overigens wel weer heel goed te doen. In mijn telefoon heb ik ingesteld staan dat BT headsets (en carkits) een telefoontje zelf mogen opnemen na 3 seconden. Hierdoor hoef ik onderweg niet op knopjes te drukken om een telefoontje op te nemen.
De andere kant van de lijn is zeer goed verstaanbaar, maar dit is op zich wel logisch. Doordat je een hoofdtelefoon op hebt, komen gesprekken via beide oren naar binnen waardoor het eigenlijk altijd goed verstaanbaar is.
Degene waarmee ik bel kan mij heel goed verstaan. Ik heb dit in de winter getest met de ontvanger om mijn nek en onder mijn winterjas. Op dat moment waaide het een beetje, maar ik was goed verstaanbaar. Niet perfect, maar wel goed. Tijdens de test heb ik de headset onder mijn jas uit gehaald en er bovenop gelegd, vanaf dat moment was ik wel veel beter verstaanbaar. Zowel in de winter als in de zomer zou ik dus goed verstaanbaar moeten zijn als ik loop of als ik fiets.

Robuust
Ondanks een krasje op de achterkant van mijn headset vind ik de bouwkwaliteit goed. Hij is ook in het wit verkrijgbaar waardoor hij een luxere uitstraling heeft, maar ik weet niet of dit zou verkleuren bij veelvuldig gebruik. Volgens de specificaties is de headset minimaal spatwaterdicht en zou je hem kunnen blijven gebruiken bij een regenbui. Ik heb gelezen dat iemand zijn headset per ongeluk in een wasmachine is gegaan en nadat deze werd gedroogd kon hij nog goed worden gebruikt. Dit betekend dat je hem dus echt kunt gebruiken als het regent of misschien wel onder de douche, maar of dit zo verstandig is...
De headset vind ik na een gebruik van 8 maanden onder normale omstandigheden zeer robuust.

Accu resultaten

De accu van de headset is in ongeveer 2 uur opgeladen. Over het algemeen doe ik dit 's nachts en haal ik hem 's ochtends van de lader. Hierbij is het voorgekomen dat hij misschien wel 2 weken onaangetast op mijn nachtkastje heeft gelegen. Na deze periode kon ik hem nog wel goed gebruiken, eerlijk gezegd heb ik op dat moment niet gecontroleerd hoe vol/leeg de accu ongeveer was.
Ik kwam er enkele weken geleden eigenlijk pas achter dat de status van de accu in het beeldscherm van mijn telefoon staat als deze 2 gekoppeld zijn. Op het moment dat de accu bijna op is, dan geeft hij ongeveer 30 minuten van tevoren aan dat hij opgeladen moet worden. Dit merk je doordat het geluid eventjes wegvalt, de interval van deze onderbreking gaat steeds sneller totdat hij op is en uitvalt.

In de praktijk zal de headset het ongeveer 14 dagen kunnen volhouden met 8 uur aan verbruik, hoe lang je er aan 1 stuk mee kunt doen is tot op heden nog niet getest. Ik bel nagenoeg niet met mijn headset en hierdoor kan ik van deze gegevens helaas geen opgave geven. Het lijkt er dus op dat ik boven de stand-by tijd van de officiŽle opgaven van Jabra uitkom. Hoe dit komt weet ik niet, maar het kan zijn dat ik er met mijn berekeningen er enkele dagen naast. Het kan tevens betekenen dat de headset volledig uit staat als hij niet in gebruik is en op mijn nachtkastje blijft liggen, waardoor de "standby" hoger is.
Het aantal uren dat ik de headset kan gebruiken is in dit geval voldoende om er een week volop van te kunnen genieten, voordat hij weer op de lader aangesloten moet worden.

Het verschil

De 1e versie van de headset kwam in 2008 uit en verschilt naar mijn idee niet heel veel van zijn opvolger uit 2011. Het enige verschil dat ik kon vinden is dat de 1e versie over Bluetooth 2.0 beschikt en de Street2 maakt verbinding met Bluetooth 3.0.
Bij het bekijken van de 2 handleidingen viel me op dat er een foutje in staat. Daarin zou normaal gesproken 1 verschil zichtbaar moeten zijn, maar de 2 varianten blijken echter identiek te zijn. Er wordt namelijk in de handleiding van de Street2 niets vermeld over Bluetooth 3.0. Zie hiervoor pagina 4 voor deze kleine fout ;)
Hier zijn de verschillen van de 2 headsets naast elkaar gelegd.
Op de volgende 2 links kun je de PDF handleidingen vinden van de Street1/BT3030 en de Street2

Extra informatie

De officiŽle website van de Jabra Street2
Trailer van de headset

Reviews van gebruikers
Witte variant

Zwarte variant, deze is ook getest op een Iphone

Duitse review

Conclusie:
Wat mij betreft is dit de fijnste headset die ik tot op heden ben tegengekomen en heb mogen gebruiken. Voor de prijs van ongeveer 55 euro is dit een headset die voor een hoop doeleinden gebruikt kan worden.

05-11-2013: Ik heb de headset inmiddels ruim een jaar in gebruik en ik gebruik hem dagelijks om naar het werk te fietsen. Ik ben er nog steeds zeer tevreden over en de accu gaat nog steeds net zo lang mee als in het begin. De behuizing is nog steeds in goede staat, alleen het krasje van vele maanden geleden is zichtbaar en er geen krasje bij gekomen.
Ik heb de headset tevens gebruikt bij de Xiaomi Hongmi en daarbij had ik dezelfde resultaten als met mijn Xiaomi Mi2. Het blijft wat mij betreft nog zeker een aanrader en verdiend deze Jabra headset 5 sterren.
5-stars

De auteur heeft getracht alle rechthebbenden van het illustratiemateriaal te achterhalen. Mochten personen of instanties desondanks van mening zijn dat fotorechten zijn geschonden, dan kunnen zij zich wenden tot de auteur.

Heb jij ook een Jabra Street2 (Zwart)?