Brother HL-2070N (A4, 20 ppm, Parallel & USB & 100mbit) Review

- peter - 4 april 2008, laatste update op 4 april 2008, 528 views

Brother HL-2070N (A4, 20 ppm, Parallel & USB & 100mbit)

Pluspunten

• Netwerk aansluiting
  • Snel
  • Goede kwaliteit bij tekst
  • Papierlade is geintegreerd in het apparaat.
  • Goedkope vervangende (2nd party) tonercassettes.
  • Werkt perfect onder Linux (Ubuntu)
  • Mooi zwart en strak vormgegeven

Minpunten

• Afbeeldingen zijn en blijven met Laserprinters nogal gerasterd.
  • Geen dubbelzijdige afdrukken.

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Het was voor mij de tijd om een eigen printer te kopen en ik wilde graag een laserprinter, mits die betaalbaar was. Ik kwam uiteindelijk op de Brother serie uit. Na lang wikken en wegen toch bijna 60 Euro extra neergelegd voor een versie met een netwerk-aansluiting. En daar heb ik geen spijt van gehad.

Prestaties / Specificaties
De printer drukt lekker snel af, tekst kwaliteit is zeer hoog: lekker scherp. Dat doet een inktjet hem niet na. Foto's en afbeeldingen worden echter zoals dat gaat bij een laserprinter gerasterd, en dat ziet er stukken minder uit. Wat dat betreft is een kleurenlaser stukken prettiger, maar prijziger.

Verder is het feit dat hij via het netwerk te benaderen valt ideaal. Je kan hem neerzetten waar je maar wilt.

Drivers / Webinterface
Het prettige aan de printer is dat ie gewoon overal op werkt. Ik werk zelf met Ubuntu, maar anderen die mijn netwerkprinter ook gebruiken printen via XP en Vista. Nooit problemen mee gehad.

Wat betreft de webinterface, hier vallen de meer technische dingen op in te stellen. Het ziet er nogal spartaans uit, maar goed, je gebruikt het ook niet vaak. Je kan er wat statistieken op zien, netwerk instellingen aanpassen, de printer emulatie types inschakelen en bewerken en dat is het wel zo ongeveer.

Geluidsproductie
Load - Flink wat geluid, maar niet pijnlijk of irriterend. Hij staat bij mij gewoon op mijn kamer en wordt regelmatig gebruikt, maar geen last van.
Idle - De fan slaat na een paar minuten af en dan is hij gewoon doodstil. Timeout is via webinterface in te stellen.

Print Kosten
In reviews op het net valt te lezen dat de printer duur zou zijn qua ppm, maar gezien het feit dat er tegenwoordig goede 2nd party vervangende drums en toners zijn, valt dat reuze mee. Als je die drums en toners neemt dan komen de kosten neer op 0,015 Euro / Pagina. (5% dekking)

Uiterlijk
De doorslag bij het aanschaffen van deze printer was, lach niet, het uiterlijk van dit ding. Super mooi zwart gewoon! :) Tevens geintegreerde papierlade, zodat je daar ook geen last meer van hebt.

Tegenvallers
De matige kwaliteit van de afbeeldingen is wel iets wat me tegenviel in het begin. Als ik opnieuw een printer zou moeten kopen zou ik een kleuren proberen te vinden, maar goed, dat betekend dat er fors meer geld moet worden uitgegeven, en mijn budget liet dat toen niet toe.

De andere belangrijkste tegenvaller is, maar dat wist ik toen ik hem kocht, dat ie geen dubbelzijdig printen ondersteunt. Mochten die er in deze prijsklasse wel zijn, dan zou dat zeker iets zijn waar ik voor zou gaan. Maar goed, je kan niet alles in een keer goed doen. :)

Op dit moment heb ik deze printer iets meer dan een jaar in gebruik. En ik ben er erg tevreden mee. Een jaar geleden was deze printer een goede koop qua prijs, en hij is me in het gebruik niet tegen gevallen. Blij dat ik hem toen heb aangeschaft en dat ik voor de netwerk variant ben gegaan. Prachtig dingetje!

Heb jij ook een Brother HL-2070N (A4, 20 ppm, Parallel & USB & 100mbit)?

Ter info: Tegenwoordig is de Brother HL-2150N qua prijs en features interessanter.
Maar esthetisch gezien kan ie natuurlijk niet op tegen deze. ;)