Asetek WaterChill KT12-L30 (CPU/VGA/NB, Socket A/478/754/939/940, set) Review

Phuncz 26 april 2005, 614 views

Asetek WaterChill KT12-L30 (CPU/VGA/NB, Socket A/478/754/939/940, set)

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Complete kit
  • Hoge compatibiliteit
  • Stille werking
  • Goede instapper

Minpunten

• Betere pomp zou gewenst zijn geweest
  • Anti-algenvloeistof werd beter vergezeld door anti-corrosievloeistof

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Dit is mijn eerste waterkoelingsset die ik bewust genomen heb vanwege zijn goede ondervindingen online. Tevens kon ik deze bij www.atro.nl bestellen waar ik ook mijn CM Stacker en andere casemod goodies ging bestellen. Deze is dus samen met mijn nieuwe case en koelers toegekomen, wat dus betekende dat ik veel werk zou hebben. Ten eerste heb ik in de bovenkant van de Stacker twee grote gaten gemaakt zodat ik de radiator bovenin kan monteren. De voeding kon ik toch onder plaatsen. Na veel zagen is het dan toch afgeraakt en kon ik de setup installeren om in testopstelling te draaien.

Goed opgelet voor algemene waterkoelingtips en bij reviews heeft zeker geholpen. Zo moet je de slang RECHT afsnijden, om lekken te vermijden, niet te nauwe bochten nemen, etc. Uiteindelijk de hele set in de kast gemonteerd en een nachtje laten lopen. Alles goed en wel, de volgende dag kon alles geïnstalleerd worden zoals optische drives en HD's en werd de eerste keer geboot met waterkoeling. Helaas had ik nog geen fancontroller en met vijf 3400rpm 120mm fans van AC Ryan was niet echt te praten over stilte. Uiteindelijk zijn deze vervangen door CoolerMaster 1400rpm 120mm fans die beduidend stiller zijn. Maar ook de koelcapaciteit is omlaag gegaan.

Om dit een beetje op te vangen, ben ik overgegaan tot de aanschaf van een Asetek single 120mm Radiator die, zoals de dual radiator, ook in pull-opstelling werd bevestigd op de achterste fan. De fans trekken dus de lucht door de radiator heen naar buiten, terwijl twee 120mm fans van de 4-in-3 modules en de crossflowfan op low ervoor zorgen dat er lucht in komt. Voor mij is het belangrijker dat mijn hardeschijven koel blijven dan dat mijn CPU of GPU wat warmer worden. Echter, heeft het plaatsen van de radiator nagenoeg geen verschil opgebracht, wat me dus doet vermoeden dat de ventilatoren niet genoeg rendement bieden. Ik heb ook al gedacht aan een groter (veel groter) reservoir, aangezien dit ervoor zorgt dat de setup minder snel opwarmt in de zomer. Maar of dit veel scheelt, is nog maar de vraag.

Verder kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben over het systeem ! Het houdt mijn Athlon XP 2400+ Thoroughbred @ 2800+ op 40°C max met 21°C omgevingstemperatuur en dan nog eens een Radeon 9500 @ 9700 Pro en een nForce2 400 chipset in de keten verwerkt. Over prestaties dus niks te klagen, aangezien het lawaai van de hardeschijven nu boven die van de fans uitkomen. Al bij al overweeg ik wel een andere pomp. De meegeleverde Hydor L30 doet zijn werk goed, maar trilt aardig wat af en neemt veel plaats in. Ook zouden ze niet geschikt zijn voor op temperaturen boven 30°C te werken (luchttemperatuur in de kast dus), zijn er veel mensen die na een tijd defecten ondervinden en hij is niet bepaald de compactste. Door de hoogte verlies ik zowat de drie onderste bays in mijn Stacker, waar ik de Stacker control panel en de floppydrive heb steken. Ik krijg er met forceren nog een 5,25" device tussen, maar dan is het aangeraden wat noppenschuim ertussen te klemmen dat de trillingen niet helemaal doorgegeven worden en het gaat resoneren.

Al bij al ben ik tevreden van deze set, enkel moet je een aantal zaken in acht houden. De 10mm snelkoppelingen zijn handig en degelijk, maar je moet het goed aanpakken. Zo had ik andere slang besteld, UV oranje PUR slang van 10mm en deze was VEEEEL stijver en daardoor moest ik grote bochten maken en dan nog ging het fout. Ook raad ik aan de anti-algen vloeistof NIET te gebruiken. Deze vreet zich in je leidingen en in no time heb je beige slangen. Waar ik wel last van gehad heb is corrosie. Ik heb me dan ook anti-corrosie spul gehaald, samen met een UV rood kleurstofje en gedemineraliseerd water. De bijgeleverde siliconenslang is van hoge kwaliteit en kan zelfs kleinere bochten aan, deze raad ik ook sterk aan te gebruiken. Zelfs indien je wenst uit te breiden of iets te veranderen, blijf bij siliconenslang van 6,5x10mm (binnendiameter x buitendiameter).

• Asetek WaterChill Black Ice Pro Radiator (10mm)
  • Windows XP

Heb jij ook een Asetek WaterChill KT12-L30 (CPU/VGA/NB, Socket A/478/754/939/940, set)?