Sennheiser HD 558 (Zwart) Review

xyanide1986 23 januari 2013, 1.556 views

Sennheiser HD 558 (Zwart)

Pluspunten

• gebalanceerd geluid, net iets aan de warme kant
  • groot omsluitend formaat
  • open ontwerp
  • stevige lange kabel

Minpunten

• net iets te warm op een Asus Xonar STX

Ik heb deze koptelefoon nu ongeveer een maand.
Hij klinkt absoluut niet wollig of zwaar bassig zoals sommige andere sennheisers. Fijn gebalanceerde weergave met een kleine nadruk op het laag-midden (~200-500Hz) en een rustig hoog-midden. Dit maakt deze koptelefoon dan ook ideaal voor jazz en klassiek, maar hij is in de bas wel net punchy genoeg voor pop of elektronische muziek. Het stereobeeld klinkt prettig open en aardig accuraat, het komt met het stereobeeld in de buurt van een luisterervaring met een zeer goede speakerset. Hij zit heerlijk op het hoofd waardoor lange luistersessies geen enkel probleem zijn. Voor mijn gevoel worden m'n oren echter wel aardig warm.
Fijn is ook de universele kabel die met een draaisluitende minijack de koptelefoon in gaat, in het geval dat de kabel breekt is het vervangen daarvan heel makkelijk.

Hij is eigenlijk niet voor gebruik buiten de deur, de grote jack hint daar al op. Een grote jack op een koptelefoon duidt vaak op een pro-audio 300 ohms impedantie, maar in dit geval niet. De onderdrukking van omgevingsgeluid is er bijna niet vanwege het open ontwerp van de koptelefoon. Ook zit er op de buitenkant van de schalen een stukje stof gespannen wat lijkt op speakerdoek, dat kan makkelijk scheuren in een tas met andere spullen.

Ik beluister deze koptelefoon op een Mbox2 pro, een professionele geluidskaart met een neutraal geluidsbeeld. Ik gebruik ook geen EQ in mijn mediaplayer of iets dergelijks. Hij wordt hoofdzakelijk gebruikt voor muziek maar als hij eenmaal op m'n hoofd zit heb ik nog maar weinig zin om hem af te zetten. Hiernaast kan ik hem ook goedkeuren voor mensen met een bril.

Update:
Ik heb mijn mbox2 pro vervangen voor een Asus Xonar Essence STX vanwege driver problemen op windows7. Het geluid is met deze geluidskaart wat minder subtiel gekleurd. Net iets te warm. Het is moeilijk te veranderen met de EQ van asus xonar omdat je daar veel te drastisch het geluid mee verandert (1 pixel van een schuifje lijkt 2db). Een andere op-amp voor de ASUS xonar Essence lijkt mij de beste optie om een balans te maken.

Heb jij ook een Sennheiser HD 558 (Zwart)?

Eens met je conclusie, alhoewel ik de bass soms wat onder de maat vind. Gelukkig kan ik dat regelen met m'n versterker.

Verder heb ik ook de bekende 'mod' uitgevoerd met de HD558. Om de een of andere reden zitten er twee dikke, zwarte, rubberen stickers aan de buitenkant van de speakers. Haal deze weg en je hebt een veel voller geluid: http://www.youtube.com/watch?v=r8i_ZGHHhuQ
Ik heb er al eerder over gelezen en ben een beetje huiverig voor deze mod. Jij meent dat het voller is, andere mensen zeggen dat het meer open klinkt met een sterkere bass. Voor hetzelfde geld vind ik dat ik al mijn definitie kwijt ben in het stereobeeld en het wollig klinkt. Ik heb nog niemand gezien die een fatsoenlijjke omschrijving kan geven van de echte verandering dus ik blijf er nog even van af.
Ik vind de review zeer matig. Geen foto's, geen vergelijking met andere producten, geen specificaties, etc. Ik kan geen oordeel vormen met deze review aan de hand.
Ik kan moeilijk vergelijkingen maken met producten die ik niet zelf heb, je kan nooit op de specificaties alleen een vergelijking maken. De specificaties zijn te zien op bijna elke pagina met het product.