Teufel Concept G THX 7.1 (Zilver) Review

6thHighlander 30 maart 2008, 1.973 views

Teufel Concept G THX 7.1 (Zilver)

Pluspunten

• 1. Mooi zuiver geluid in de hoge en de diepe tonen.
  • 2. Seperaat volume instellingen voor iedere speakerset.
  • 3. Afstandbediening.
  • 4. Meer dan genoeg volume voor de meeste gebruikers.
  • 5. Über bass in combinatie met Creative 7.1 THX geluidskaart.
  • 6. Meerdere speakers aankoppelbaar.
  • 7. Lekker grote basspeakerkast kan gebruikt worden als bijzettafeltje.
  • 8. In games of films hoorbaar en/of voelbaar.

Minpunten

• 1. Dat de speakers boven de 68 ~ 70 volume zet, op de speakerset zelf, gaan deze hoorbaar kraken.
  • 2. Voor slechthorenden kan het toch nog niet luid genoeg zijn, al is het voor de meesten dan al meer dan genoeg. (Niet genoeg voor de >1.000 Watt freaks.)

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Omdat mijn Creative Inspire 6.1 6700 systeem het na 3 reparaties uiteindelijk helemaal begaf, wilde ik toch weer een keer een goed surround setje. Nadat de eerste reparatie door mij van de Q5 transistor lukte heb ik voor bezitters misschien wat handige informatie. Dus een klein beetje info voor mensen die hetzelfde probleem hadden en nog een “eerste keer” defecte versterker hebben staan. Of dit ook bij andere uitvoeringen van Creative werkt met het ‘plop problemen’ (die niet alle setjes krijgen, ik had gewoon weer eens pech) en dus ook daar hetzelfde transistortje defect is kan ik uiteraard niet zeker over zijn, echter is het wel te voelen en te zien. Daarboven is de prijs van zo’n transistortje verwaarloosbaar, de tijdelijke vervangers waren “C945 P33C” transistors.

Wat meer info: Ik weet dit zeker doordat na +/-2 jaar mijn set begon te ‘ploppen’ nadat de garantie ervan was verlopen en die uitviel na ongeveer 2,5 jaar, toen heb ik die zelf kunnen repareren. De Q5 transistor werd gewoon te heet wat (denk ik) uiteindelijk de rest van de onderdelen dan ook harder liet werken. Dat in hete zomers van ~40+ graden in huis. Nadat ik nog een extra uitstel had kunnen creëerde van tegen de 9 maanden en daarna nog eens een extra 7 maanden begaf de versterker het weer. Weer bleek het dat beide keren de Q5 transistor het had begeven. Na die 3 reparaties viel het doek uiteindelijk weer een aantal maanden later, dat was in 2007. Opeens viel de bas weg en niet lang daarna viel alles uit. Deze keer kon ik de fout niet vinden en was het dus ook niet meer, door mij, te repareren.

Ik hoop dat de moderator dit niet als een flame naar Creative ziet, tenslotte was het geluid van dat setje ook werkelijk zeer goed en zuiver waardoor ik het gemis werkelijk wel ervoer. Het is mij gewoon overkomen en ik geef weer hoe ik het “uiteindelijke defect raken” nog tijdelijk heb kunnen uitstellen en dat andere tweakers hier misschien gebruik van kunnen maken. Echter als die Q5 transistor dus niet goed genoeg gekoeld kan worden, kan het uiteindelijk weer defect raken met definitieve gevolgen.

Aangezien ik niet veel geld over hield, zeker niet omdat ik eerst nog een monitor wilde kopen, heb ik het maar met minder gedaan, wat toch een leeg geluid gaf.

Tenminste totdat ik een thread tegenkwam op het forum van tweakers.net over het merk Teufel. Het trok mijn aandacht omdat daar niemand, over alle setjes van Teufel, melding maakte over ‘plopgeluiden’.

Wat ik een beetje vreemd vind is dat daar alleen maar positieve teksten te lezen waren, maar er blijkbaar géén officiële reviews over te vinden zijn op tweakers, maar wel wat forum discussies. Misschien is het dan wel een publiekelijk tweakers geheim?

Hierbij doe ik maar een review over het Concept G 7.1 THX setje van Teufel, omdat ook de minder bekende genoemd mag worden in de grote Creative en Logitech strijd.

Featureset:
Zoals de naam al aangeeft heeft deze set 7 surround speakers en 1 subwoofer, die je kan aansluiten via de meegeleverde of bijgekochte draden. Er word vanuit de producent / leverancier 30 meter meegeleverd en indien dat te weinig is kan men van alle soorten draad gebruiken.

Voorop de subwoofer zijn te vinden:
1. Oranje ledjes die aangeven welke volume men aan wil passen. Standaard staat die op “main”.
2. Een infrarood sensor (die moet men echt aanwijzen met de afstandsbediening anders werkt het niet).
3. Aparte knoppen voor speakerset selectie en volume aanpassing voor als de afstandsbediening het begeeft.
4. Een klein 2 cijferig decimaal LED array die weergeeft op welke volume de geselecteerde speakerset staat.

Achterop de subwoofer zijn te vinden:
1. Een crossover (variabele potentiometer of weerstand), waar men de range van de bas kan instellen van 160 Hz t/m 40 Hz, waarbij ik de beste bas bij vol 160 Hz vind weerklinken ook bij lage bas volume, geadviseerd word bij 120 Hz, maar ik mis dan weer net iets.
2. Een selectieknop voor “phase”, indien de speaker niet op één lijn komen te staan. (Wat het verschil is kan ik niet zeggen, ik hoor het niet.)
3. Een subwoofer knop, met:
a. “On”, dan staat de subwoofer altijd aan.
b. “ Auto”, dan schakelt de subwoofer al het geluid na 20 minuten uit en gat in stanby.
c. “Off”, dan zet je de subwoofer en speakers handmatig uit.
4. Een grote koelrib die bij lage volume niet eens warm word, groter vermogen heb ik nog niet gebruikt of nodig geacht.
5. Naast de koelrib zitten alle aansluitingen voor de speakers en om de geluidskaart van je PC of losse onversterkte componenten op aan te kunnen sluiten met tulp stekkers.
6. Onderaan zit nog de aan/uit knop.

Om de geluidskaart op de versterker aan te sluiten worden er 3 of vier kabels meegeleverd (in mijn geval waren het er 4, maar op de site staat dat het er ook 3 kabels kunnen zijn). Dat zijn 2x mini-jacks naar 3x tulp en 2x mini-jack naar 2x tulp.

Tenslotte word er ook een afstandsbediening meegeleverd met batterijen die separaat de volgende onderdelen kan aansturen:
1. Mute. (Om het geluid rechtstreeks op de speakers uit te zetten)
2. Front. (Om alleen het volume van de front speakers in te stellen.)
3. Rear. (Om alleen het volume van de rear speakers in te stellen.)
4. Side. (Ik denk dat men het wel door heeft.)
5. Sub.
6. Center.
7. Main. (Om de algehele volume aan te passen op basis van de individuele instellingen.)
8. + knop.
9. – knop.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Zeer stevig, redelijk op gewicht en magnetisch afgeschermd, het voelt zeker niet aan als ‘goedkoop’ plastic. Ook de roosters op de speakers zijn eerder van een legering dan plastic.

De subwoofer is groot, zwaar en zeer stevig.

De afstandsbediening is simpel gehouden en ligt lekker in de hand.

Vormgeving:
Er is maar één kleur mogelijk en dat is antraciet / zilver. De surround speakers hebben een middentoon en een tweeter in de behuizing. De subwoofer bevat één lekker grote 130 mm basspeaker en twee ‘airholes’.

Geluidskwaliteit muziek:
Lees daarvoor: Geluidskwaliteit films / games.

Geluidskwaliteit films / games:
Bij muziek, films en games is het gewoon uitstekend geluid. Bij alle media vormen met diepe tonen (racegames / explosies in films / lage tonen in muziek) kan je kiezen om het te horen of het te voelen, naar gelang de instellingen die je uiteindelijk in gebruik hebt en prefereert.

Midden en hoge tonenweergave:
Zuiver en zeer goed met pas vervorming wanneer overal 100% staat ingesteld op de PC en de volume op de speakers zelf boven de 65 wordt gezet.

Basweergave:
Door de volume van de bas een stuk lager te zetten dan de rest van de speakerconfiguraties krijg je niet zo’n overheersend dreunen. Men kan ook het frequentiebereik instellen door de crossover op de subwoofer, of juist via instellingen van de geluidskaart aan te passen. Bijvoorbeeld was het bij de Creative juist zo dat de crossover zo laag mogelijk moest staan voor een zuivere en diepe bas, echter bij de Teufel komt bij er juist meer bas wanneer die crossover op de subwoofer op 160 Hz is gezet en op een Creative geluidskaart op 200 Hz staat.

Zelfs op lage volume kan men de bas (voor mijn smaak) apart toch beter iets lager zetten, je blijft het duidelijk en zuiver horen. Standaard bij aanzetten staan alle volume instellingen op 30. Dan zet ik de bas gemiddeld op 13 tot 18 terwijl die gelijk staat aan de main bij inschakelen. Hiervoor heb ik wel de hoofdvolume van de geluidskaart op 100% staan en regel ik de fijnere volume afstelling met de applicatievolume of andersom.

Extra:
Wanneer men voor alle speaker specifieke volume instellingen heeft ingesteld, dan blijven die verschillen gehandhaafd wanneer men de main volume verhoogt. Dus indien men het volume voor de subwoofer op 20 heeft staan, voor de rear speakers op 25 en de main op 30 en de main veranderd met 10, dan gaan het bij de andere instellingen ook met 10 omhoog of omlaag.

Uiteindelijk kunnen alle volume settings maximaal op 79 gezet worden.

Wat mij wel opvalt is dat men adverteert met 800 Watt “muziek vermogen” dat weer 400 Watt “sinus vermogen” zou zijn. Echter kan ik bij alle volume instellingen op de geluidskaart en op de PC voluit, met pas (of al) bij 65+ volume op de speakers zelf vervormingen horen. Zolang de volume gelijk staan en onder de 65, dan is het nog te goed te beluisteren, zonder dat je oren gaan piepen of zoiets. Daardoor heb ik dus het idee dat het zeker niet 800 Watt, nog 400 Watt is. (Zo veel ervaring in Watt bepalen met alleen horen heb ik ook weer niet om dat te kunnen bepalen.) Echter zijn er 7 surround speakers van 40 Watt, dat dus al snel 7 * 40 = 280 Watt gezamenlijk oplevert en dan nog een gigantische subwoofer. Dus individueel komt er misschien géén oorverdovend geluid uit, maar gezamenlijk komt het zuiver en mooi over en vraagt zeker wat vermogen. Met een kleine 120 Watt voor de subwoofer zit je dus al snel aan die 400 Watt.

Minimaal nadeel:
Wanneer men de stroom eraf haalt en weer aan zet staan alle volume instellingen weer op 30, je kan dus niet de instellingen opslaan maar moet steeds opnieuw de volume voor alle speakers aanpassen na het aanzetten.

Mijn conclusie:
Ich hab mir einem Teufel im Haus geholt und ich glaube ich mach ihm sehr.

Prijs:
Ik heb deze set gekocht voor een eigenlijk (vergeleken met andere sets) erg laag bedrag van ¤249,- (exclusief verzendkosten van +/-¤35,-) en eigenlijk een alsnog goedkoop setje zou krijgen. Maar in dit geval viel het me eerder veel meer mee dan tegen en heb er absoluut géén spijt van.

Extra:
Ik heb 5 van de oude speakers van mijn defecte 6.1 Creative ook op de Teufel aangesloten samen met 2 Magnat frontspeakers uit 1991 op een Creative 7.1 Fatalaty Gamer Extreem Pro geluidskaart en die geeft met de +15dB boost een heel duidelijk hoorbare basstone.

Wanneer men in de THX setup de basversterking dan op 100% zet kan je de diepe tonen niet missen of negeren tijdens het stuiteren...

Foto's:
Indien ik ooit een goede digitale camera heb, ik heb er niet eens in m'n telefoon één.

Voor zo lang het duurt:

Heb jij ook een Teufel Concept G THX 7.1 (Zilver)?

Had toch liever dat je de positieve eigenschappen gewoon daar neerzet waar het hoort.Verder misschien een paar foto's? Goede review trouwens.
Hopelijk beter zo. En eventuele foto's wanneer ik weer bij kas zit. Ik heb niet eens een telefoon met camera, laat staan een dure digitale camera.

En bedankt.