HP Proliant Microserver N40L (664447-425) Review

hanckmann 13 januari 2013, laatste update op 10 maart 2013, 1.539 views

HP Proliant Microserver N40L (664447-425)

Pluspunten

• Goede/professionele afwerking
  • Degelijk gebouwd
  • Voldoende uitbreidingsmogelijkheden
  • Snelle hardware (icm NAS4FREE)
  • Goedkoop
  • Je moet je eigen OS installeren en onderhouden

Minpunten

• Groter dan andere 4-schijf NASjes (maar dit is dan ook niet alleen een NAS)
  • Je moet je eigen OS installeren en onderhouden

Features Score: 4
Begin dit jaar deze mooie server afgeleverd gekregen. Het eerste dat ik heb gedaan is het geheugen van 4Gb naar 8Gb uitgebreid. Daarna de boel aangesloten en getest. Er kwam licht uit de punten waar ik dit verwachte, maar verder weinig... maar dat valt te verwachten zonder hardeschijven, een beeldscherm, en toetsenbord.

Het is goed hier te vermelden dat ik de HP MicroServer zal gaan gebruiken als NAS, met NAS4FREE (FreeBSD 9.1) als besturingssysteem.

Dit zal ik bespreken:
1. De kast (design, bouwkwaliteit, en afwerking)
2. De hardware
3. Mijn aanpassingen
4. Software

De kast
De kast van de MicroServer is groot. Een stuk groter dan mijn vorige NAS (Readynas nv+). Dat is jammer, maar het is geen groot probleem. Zeker niet aangezien de kast mooi (en goed) is afgewerkt. Het maakt een professionele indruk.
De verschillende aansluitpunten zijn goed bereikbaar en gemakkelijk te gebruiken. Wel vind ik het jammer dat het deurtje plaats nodig heeft aan de linkerkant van de kast om open te kunnen. Dit komt door de gekozen scharnier constructie. Geen groot probleem, maar wel onhandig als de kast in een kleinere ruimte wordt geplaatst.
Een nadeel vond ik het verlichte HP logo op de kast. Deze werd wel heel erg fel blauw en dat was iets te veel voor mij. Gelukkig is dit gemakkelijk te verhelpen. Ik heb een wit papiertje dubbelgevouwen in de behuizing, voor de LED gestopt. Nu is het niet meer te fel.

Er handig is ook het bijgeleverde torq sleuteltje. Deze zit netjes weggewerkt in het deurtje waarachter de schijven e.d. zijn weggewerkt. Hierdoor kun je er gemakkelijk bij. Verder kun je met deze torq alle schroeven losdraaien (althans, voor zover ik ze heb moeten los draaien). Erg handig dat ik niet zelf op zoek moet naar een passende schroeven draaier.

Wat ik ook erg prettig vind is het slot waarmee het deurtje kan worden afgesloten (achter het deurtje zitten de harde schrijven). Ook kan de kast met een slot worden vastgezet aan een muur (of kast, of ...).

Als laatste een korte opmerking over de ventilatoren. Deze maken te veel lawaai bij het opstarten, maar het geluidsniveau daald al vlug. De server staat in mijn woonkamer en heb er, na het opstarten, geen last meer van.

De hardware
Hierover valt niet heel veel te vertellen. Er zitten een heleboel USB poorten op, en nog wat andere interfaces (sata, netwerk, etc.). Dit is meer dan voldoende voor mijn gebruik. Ik heb hier dan ook niets aan hoeven aanpassen.

Aangezien ik de MicroServer als NAS wil gaan gebruiken kan een beetje extra geheugen geen kwaad. Daarom heb ik een extra reepje snel ECC geheugen gekocht (HP - Geheugen - 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - niet-gebufferd - ECC). Overigens heb ik het geheugen uitgebreid omdat ik ZFS als bestandsysteem wil gebruiken. Hiervoor wordt minimaal 4Gb aangeraden. Ik wilde daar toch wel ruim boven zitten.

Mijn aanpassingen
Op dit moment heb ik alleen de lichtsterkte van het (oplichtende) hp logo aangepast. Dit is heel eenvoudig gedaan via de tip in een andere review (http://tweakers.net/produ...ant-microserver-n36l.html).

Verder staat er nog op de plannning om de DVD-RW te verwisselen met Startech 2-Bay 2,5 inch Hot-Swappable SATA bay. Ik kan dan namelijk 2 extra 2.5inch hardeschijven toevoegen. Het plan is om dat 2 ssd schijver extra te gebruiken. 1 schijf als ZFS cache, en 1 schijf als extra ZFS mount voor data waar ik vaak bij moet/wil. Dit gaat ervoor zorgen dat de normale hdd's minder vaak wakker hoeven worden, en dat de snelheid van het systeem omhoog gaat. Helaas moet ik eerst nog even sparen voordat ik deze uitbreiding kan doen.

Software
Als OS heb ik gekozen voor Nas4Free (http://www.nas4free.org/). Dit OS is gebaseerd op FreeBSD en is enorm stabiel. Een paar (voor mij) interessante eigenschappen zijn:
  • Full Web Management Interface (WebGUI)
  • ZFS v28
  • Supported protocollen (SMB/CIFS, NFS, FTP, Unison, SCP (SSH))
  • Services (UPnP server, Webserver, BitTorrent client)
  • Monitoring (S.M.A.R.T, E-mail alerts. Syslog)
Ik gebruikt Nas4Free nu al een tijdje en ben erg onder de indruk. Het heeft iets minder uitbreidingen beschikbaar dan (bijvoorbeeld) FreeNas, maar het heeft een modernere basis (FreeBSD 9.1) en het is sneller (meer "lightweight"). Ik heb verder geen ander OS getest, dus daar kan ik niets over vertellen.

Heb jij ook een HP Proliant Microserver N40L (664447-425)?