Specificaties 14" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCCA2S1E (Oranje) Review

R4Mb0 8 januari 2013, 133 views

Sony Vaio VPCCA2S1E (Oranje)

Pluspunten

• Het design. De front cover, en de zijkanten van het toetsenbord geven licht bij enige lichtinval.
  • Backlit toetsenbord is erg comfortabel in gebruik.
  • De prijs die ik ervoor betaald heb.
  • 14 inch verdient mijn voorkeur boven 15 inch.

Minpunten

• Gewicht van 2,4 kg.
  • De verbinding tussen het scherm en de behuizing is een beetje zwak, waardoor hij bij het schudden een stukje in of uit kan klappen.
  • Speakers zijn zacht.

Ik was op zoek naar een compacte laptop voor mijn studie. Ik ben niet iemand die echt veel kracht in een pc zoekt. Bij het kiezen keek ik in verband met mijn budget, naar een goede prijs/kwaliteit verhouding. Zo zag ik deze 14 inch Sony VAIO CA2S1E in de aanbieding staan, en mij keuze was gemaakt.

Toen ik hem voor het eerst in mijn handen had (inmiddels bijna anderhalf jaar geleden) , was ik gefascineerd door het design. De front cover en de zijkanten schijnen bij enige lichtinval. Dit zorgt ervoor dat hij fel word, waardoor hij mede met zijn oranje kleur lekker opvalt. Dat merkte ik ook toen ik reacties van mijn vrienden en sommige docenten kreeg in de collegezalen. Dit is wel iets anders dan een grijze macbook of ultrabook.

Features
De laptop heeft een Intel Core i3 2310M processor. Dit kan men als tegenwoordig als ondermaats zien, maar zoals ik al zei ben ik geen zware gebruiker, en voldoet het naar wens. Verder bevat het een Radeon HD6470M videokaart, 4GB RAM geheugen, en een harde schijf van 500 GB, wat meer dan genoeg is. Van deze laptop moet je niet te veel verwachten als je er fanatiek mee wilt gamen, maar lichte spellen kan hij wel met hoge settings aan. Bij zware spellen gaat dat weer lastig.

Het scherm is een 14 inch met een resolutie van 1366 x 768 (WXGA). Tegenwoordig is dit mager te noemen met full-HD schermen, maar hiet is niet zo erg dat je de losse pixels kunt tellen. Waar ik wel wat minder over tevreden ben is de verbinding van het scherm met de behuizing. Die is namelijk niet erg robuust, en kan inklappen als je erg veel gaat schudden. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld de Dell 15R van mijn ouders. Die is juist erg stevig.

Het toetsenbord heeft blacklit verlichting en is erg comfortabel in gebruik. Het ontbreken van het numerieke toetsenbord is niet echt een gemis voor mij.
Waar ik zeer over tevreden ben is de touchpad. Deze voelt echt lekker aan door zijn fijne knobbeltjes, waardoor bijvoorbeeld scrollen langs de linkerzijde gemakkelijker gaat dan bijvoorbeeld de Dell 15R.

De speakers daarentegen produceren niet echt veel geluid, wat wel een nadeel is. Ook was de webcam in het begin heel erg donker, maar later is dat verholpen door een software update.

Al met al ben ik tevreden met mijn aankoop. Ondanks zijn gewicht, zachte speakers en minder robuuste schermverbinding, is het best een laptop waar je goed op kunt werken. Zo is het toetsenbord en

Heb jij ook een Sony Vaio VPCCA2S1E (Oranje)?

Is het mogelijk nog wat extra info in je review te steken? De meeste mensen lezen graag een review waar alles er zowat duidelijk in staat . :)
Je hebt groot gelijk. Ik heb het aangepast, en zal het nog meer uitbreiden en nog wat foto's bij voegen. (Ik zie trouwens in de pricewatch dat er geen aanbieders meer zijn).