SMC WBR14-G (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps) Review

TMPJ 22 maart 2008, 805 views

SMC WBR14-G (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps)

Pluspunten

• Betrouwbaarheid
  • Fris zakelijke uitstraling

Minpunten

• Geen mogelijkheid tot flashen naar custom firmware.
  • Weinig opties in de Advanced Mode.

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Algemene Beoordeling
Ik gebruik deze router nu al een aantal jaar als middelpunt van mijn LAN netwerkje. Op het moment zijn er 2 bedrade poorten bezet, en maken 2 laptops gebruik van de WiFi functionaliteit.

Kort samengevat; het bereik is goed en het routertje is stabiel. Daarom scoort hij bij algemeen een zeer goed. Later kom ik hier uitgebreid op terug waarom hij nou een zeer goed verdient!

Featureset
De router ondersteund de 802.11b & 802.11g netwerkstandaarden. In mijn netwerk meer dan voldoende. Op het moment van aankoop was 802.11n nog niet aan de orde. WPA2 is aanwezig, evenals WPA en WEP. Er zit een kleine antenne aan, deze geeft echter voldoende bereik!

Helaas is er geen mogelijkheid om een printertje rechtstreeks op het ding aan te sluiten. Dit vind ik persoonlijk erg jammer.

Prestaties
Dit kleine routertje (want het is maar een klein freubelding als je hem zo ziet :+ ) Beschikt over voldoende capaciteit voor een goede doorvoer van data. Geen hickups bij het verplaatsen van enkelen gig's over het netwerk.

WLAN-bereik
Ondanks dat de router hier in een hoekje, dus als het ware een soort bunker staat, heb ik er toch tot op de zolder bereik mee! Het signaal gaat dus door 2 dikke betonnen plafonds heen, een mooie prestatie! Ondanks toch wat dead spots op plekken waar je ze niet verwacht.

Betrouwbaarheid
Het punt waar wat voor mij betreft deze router op scoort! Dit routertje staat nu al 3 jaar naast me zijn ding te doen. Als ik al last heb van een klapperende verbinding, ligt het eigenlijk altijd, na navraag, aan mijn internetverbinding van een niet nader te noemen provider. Hij is zichzelf nog nooit spontaan gaan resetten of uitgevallen. Een zeer goed dus!

Beheersbaarheid
Op dit punt scoort ons mooie routertje toch wat minder.
De Basic interface op de router is opzich afdoende voor het opzetten van een niet beveiligde (!) verbinding. De Advanced Mode heeft al een stel leukere opties, alleen niet echt toereikend voor een Tweaker. Zo is er geen mogelijkheid voor het kiezen van protocollen, laat staan een custom firmware.

Op mijn kassabon staat nog een prijs van 65,-
Indertijd een schappelijke prijs voor een degelijke router!

Eindconclusie
Ik ben al jaren zeer tevreden over deze router! Op het moment zou ik zeker geen reden zien om dit dingetje te gaan vervangen. Ik hoop dat hij zeker nog een aantal jaartjes meegaat. Afgaande op de betrouwbaarheid van de laatste jaren zal dit zeker gaan lukken!

Heb jij ook een SMC WBR14-G (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps)?