Specificaties 15,6" (1920x1080), 1,016TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2BMH) Review

martward02 6 januari 2013, 6.254 views

Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2BMH)

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Mooi beeld
  • Mooi uiterlijk
  • Goed voor gamen
  • Geweldig geluid
  • Lekker toetsenbord

Minpunten

• Klein beetje luidruchtig bij gamen etc
  • Geen geweldige accu
  • Veel RAM verbruik wanneer er niets wordt gedaan
  • Dramatisch Touchpad
  • Veel fouten (zie update)

---- UPDATE -----

Ik heb weer problemen gekregen met de laptop en heb besloten om hem om te ruilen. Er zijn een aantal redenen waarom:

- Het touchpad begon toch weer raar te doen af en toe. Niet lang, maar toch hinderlijk.
- WIFI geeft af en toe problemen, dan zegt hij opeens dat ik geen internet heb terwijl alle andere apparaten op hetzelfde netwerk geen problemen hebben,
- Ik kan opeens de helderheid van het scherm niet meer aanpassen. Niet met de knoppen, maar ook niet onder energiebeheer in het configuratiescherm.
Doordat ik de helderheid niet kan aanpassen en dat die nu op het hoogste gaat, is de accuduur van deze laptop uiteraard diep treurig te noemen.
- Ik merkte dat de laptop abnormaal veel werkgeheugen vreet zonder dat ik iets doe. Wanneer alleen taakbeheer openstaat gebruikt de laptop ongeveer [b]34%[\b] van zijn werkgeheugen.

Ik heb geen contact meer gehad met Lenovo, dus ik kan jullie niet hun uitleg geven. Helaas moet ik er vandaag actie op ondernemen, en is het service center van Lenovo op zondagen gesloten.
Hoewel ik nu niet meteen klaar ben met het merk Lenovo, heb ik wel mijn vertrouwen verloren in deze laptop.

Voor eventuele vragen kunnen jullie mij een bericht sturen of hier iets achter laten.
Voor mensen die ook problemen hebben met het touchpad of er meer over willen weten, mijn touchpad was van Elan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoewel mijn oude HP het eigenlijk nog prima deed, was ik toch eens op zoek naar iets nieuws. Ik had al vrij snel besloten dat ik in ieder geval een 3rde generatie i7 en een aardige videokaart wou.
Uiteindelijk zat ik te twijfelen tussen deze Lenovo en een ASUS N56VZ model, aangezien beiden nagenoeg identiek zijn, behalve dat de Lenovo een caching SSD heeft, en het geheugen uitbreidbaar is tot 16 GB.

Aangezien ik er nog niet achter ben hoe ik plaatjes in een review kan laten zien zijn deze te vinden onder aan de pagina 8)7.

Wat zit er in en op:

– Windows 8
– 3rd gen i7-3630QM
– 2x 4GB DDR3 1600MHZ (uitbreidbaar tot 16GB)
– GeForce GT650M videokaart
– 2x USB3.0, 1x USB 2.0 en SD card reader
– HDMI, VGA
– 1000Mbps ethernet en 802.11n Wifi

De Buitenkant

Het apparaat is heel mooi, mede door de rode randen om de toetsen heen (als je daar van houd zoals ik), en het rode backlight van het toetsenbord, daarnaast hebben ook de boxen een rode kleur, wat het apparaat er gewoon heel cool uit laat zien. Het apparaat voelt zeer stevig aan door het geborstelde aluminium aan de buitenkant van de klep, al zorgt dit er wel voor de de klep nogal vatbaar is voor vingerafdrukken. Uiteraard is de binnenkant van plastic, maar ook dit voelt zeker niet zwak aan. De onderkant is niet van aluminium maar van plastic, maar dit voelt allemaal ook stevig, en lijkt niet erg gevoelig te zijn voor deukjes etc.
Het enige minpuntje wat mij betreft is de rand boven het scherm, die had van mij wel iets dunner gemogen (maar dat had ten kosten gegaan van het grote touchpad waar ik het later over zal hebben).

Toetsenbord en Touchpad

Allereerst het toetsenbord, ik ben hier zeer over te spreken. De toetsen hebben een soort deukje in het midden waar je vinger gaat, en dit typt erg plezierig. Ik kom van een toetsenbord zonder een keypad, maar het heeft me nog geen dag gekost om hier aan te wennen. Het toetsenbord typt erg fijn, er is genoeg ruimte tussen de toetsen, en ook weer niet te veel. Ook de aanslag voelt gewoon prima.
Het touchpad werkt plezierig, ALS het werkt. Helaas hebben ik en velen anderen met deze laptop ondervonden dat het touchpad vaak niet goed werkt, wat bijzonder frustrerend is. Het probleem is dat het touchpad veel last heeft van ghosting.

Windows 8

Ja wat kan ik er over zeggen, net zoals velen had ik ook redelijke angst om van Windows 7 over te stappen naar de Metro omgeving van Windows 8. Gelukkig kan je geheel gratis en legaal een losse startknop downloaden en installeren, wat ik dan ook meteen heb gedaan. Startmenu8 van IoBit heb ik er nu opstaan, en het werkt echt uitstekend, een aanrader voor iedereen die (on)vrijwillig overstapt op Windows 8. Ik heb nu eigenlijk vrij weinig last meer van het hele Metro gebeuren, aangezien de normale desktop nu gelijk is aan Windows 7, en ik dus niet meer naar het Metro deel hoef.

Het scherm

Ik ben absoluut geen kenner van beeldschermen. Ik weet niets van gamma stralen en dat soort dingen. Het enige wat ik jullie kan zeggen is dat het een 1920x1080 scherm is, 15,6” en ik vind hem mooi. Het is geen mat scherm, dus hij spiegelt wel in de zon, maar ik vind persoonlijk de kleuren op een spiegel scherm een stuk mooier dan op een mat scherm.

Het geluid

Ook hier ben ik geen kenner van. Het enige wat ik kan zeggen is dat dit verreweg de beste laptop speakers zijn die ik ooit gehoord heb. Het geluid is mooi en zuiver, en die dingen kunnen echt heel hard. Op mijn oude laptop stond het geluid meestal voluit, of in ieder geval rond de 80%. Op deze staat hij rond de 40% en dat is meer dan genoeg.

De prestaties

Windows 8 doet er rond de 12-15 seconden over om op te starten, mede dankzij de caching ssd die het apparaat heeft.
De Windows Prestatie-index geeft de volgende cijfers
Processor 7.8
Geheugen (RAM) 7.8
Grafisch 7.0
Grafisch 3D 7.0
HDD 5.9

De HDD wordt getest met de primaire harde schijf, dus de 1TB. Ik denk niet dat de prestatie index rekening houd met een caching ssd.

PCMark7 score: 3011

Ik heb het systeem getest met het energie schema hoge prestaties, zonder iets over te klokken.

De processor draait op 3,2 GHZ, multiplyer op 32.0x en een bus snelheid van 100MHz

Ik gebruik de laptop vaak met een virtual machine waar ik Ubuntu op draai, ook wanneer ik bezig ben op zowel Windows als Ubuntu merk ik dat de laptop nog steeds heel snel blijft, dit waarschijnlijk door de 8 Gb aan werkgeheugen.

Grafisch & Games

3DMark 11 score: P2294

Ik heb de test gedraaid met het energie schema op hoge prestaties, maar zonder de video kaart over te klokken. Dit is echter wel mogelijk met een programma als MSI Afterburner.

Gpu clock : 790 MHZ
Memory clock: 1000 MHZ
Boost: 835 MHZ

Verder beschikt de 650M over 2048 MB GDDR5 geheugen en een buswidth van 128 bit.

Ik ben niet een enorme gamer (mijn meest gespeelde spel is en blijft Fifa), en kan hier dus niet geweldig veel over kwijt. Ik heb tot nu toe Mirror's Edge, Half-Life 2, AOE 3 en Fable TLC, en Skyrim gespeeld op de laptop. Ik zal zo wat meer vertellen over de ervaring met skyrim aangezien jullie dat waarschijnlijk het interessantste vinden. Alle andere spelen stonden op de maximale settings, en deden het allemaal prima. Niks gecrashed of langzaam of iets dergelijks.

Dan Skyrim. Wanneer je met deze laptop skyrim opstart zet hij de videokwaliteit automatisch op high quality (reflectie moet je wel zelf nog aanzetten). Wanneer je gaat spelen merk je dat deze laptop dat ook makkelijk aan kan. De fps (gemeten met fraps) ligt gemiddeld rond de 45-50, met uitschieters omhoog naar 60 en omlaag naar 35. Het spel speelt plezierig met deze instelling, zonder rare overspringende beelden en dergelijken.
Wanneer het spel op ultra wordt gezet dan gaan de fps met tussen de 5 en 10 naar beneden. Ik heb het alleen nog niet getest in grotten, omdat ik nog niet echt tijd heb gehad te spelen. Ik vind persoonlijk dat 30-40 fps meer dan voldoende is, en ik laat de settings dus op ultra staan met alle reflecties aan.
Ik moet er wel bij vermelden dat de game-prestaties er ernstig op achteruit gaan wanneer de laptop op de accu draait en niet is aangesloten op de stroom.

Ultrabay

De laptop wordt geleverd met een Blu-Ray/DVD-RW station. Het idee van de ultrabay is dat je deze er zo uit kan poppen en er iets nieuws in kan zetten. Ik heb nog geen nieuwe onderdelen gezien (alleen bij centralpoint wat, maar ik kon er niet achter komen of die ook bij dit model hoorden), maar ik heb gehoord dat er onder andere een mogelijkheid is tot een tweede grafische kaart (SLI), een extra accu en een extra HDD of extra SSD.
Wanneer, waar en tegen welke prijzen dit allemaal beschikbaar is kan tot nog toe door niemand worden gezegd.

Accu en geluid

Ik heb deze nog niet heel veel getest omdat ik de afgelopen week met name thuis achter mijn bureau heb gewerkt, en hem altijd op netstroom heb heb staan (met de accu er uit).
Ik heb een paar keer op de accu gewerkt en ben tot nu toe noch positief noch negatief verrast. Het is een normale laptop accu en hij gaat zoals de meeste ongeveer 3 uur mee bij normaal gebruik (normaal gebruik is wel iets zwaarder dan alleen surfen op het internet).
Het apparaat maakt niet veel noch weinig geluid bij normaal gebruik. Je hoort hem wel, maar het getik van het toetsenbord is haast al genoeg om de laptop niet meer te horen. Wanneer je echt zware toepassingen gaat draaien dan gaat hij wel redelijk blazen, en dat kan als hinderlijk ondervonden worden (niet door mij). Een oplossing zou misschien kunnen zijn om een extra ventilator in de ultrabay te doen wanneer die uitkomt, zodat de belasting op de ventilator wat minder wordt.

Ik ben zeer tevreden over deze laptop. Ik vind het scherm erg mooi en plezierig werken.
Het apparaat typt heel plezierig..
Het apparaat is ontzettend snel door de Quad core i7 processor en de Caching ssd disk, waardoor bijvoorbeeld Windows binnen 15 seconden opstart.
Ik game niet erg veel, maar de spellen die ik graag speel die werken allemaal prima. En ik denk dat de laptop ook nog wel meer aankan dan dat ik van hem vraag.
Maar er zijn ook nadelen, deze zie je boven aan de pagina onder UPDATE.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2BMH)?

Het niet meer aan kunnen passen van de helderheid is een bekend probleem bij alle windows laptops. Dit heeft met het dichtklappen van het scherm te maken, maar gebeurt niet als je het scherm open laat staan tijdens het in slaapstand zetten. Simpelste optie is om gewoon in het configuratiescherm alle acties op het dichtklappen van het scherm uit te schakelen.
ik las op forums dat er veel problemen zijn met de touchpad, ook als ze het terug ruilen voor een nieuwe.

En nog een vraag, waar had je het gekocht?

Alvast bedankt :)
Ja klopt, ik had er eerst ook een probleem mee. Ik denk persoonlijk dat het een hardware probleem is en dat er ergens iets niet goed ge´soleerd is ofzo. Maar degene die ik kreeg toen ik hem omwisselde had helemaal nergens last van.

Ik heb hem zelf bij Paradigit gekocht omdat ik het fijn vind om zulke dingen bij winkels te kopen zodat ik makkelijk terug kan om te wisselen en voor reparaties.
Overigens moet je niet bij hun zijn voor technische hulp, want ze weten in de winkels vrij weinig van computers en onderdelen.
zeer ge´nteresseerd in deze laptop ;)
zodra deze te koop is bij een Azerty o.i.d. is hij van mij :)

alleen ik ga toch voor de i5 versie, ik neem aan dat deze ook het backlit keyboard heeft?
Voor zover ik weet wel, alleen heeft die geen caching SSD.
Wel dezelfde videokaart, en die bevalt mij in ieder geval uitstekend tot nu toe :)
Dus je kan bijvoorbeeld de volgende dag de laptop zonder problemen terug ruilen bij Paradigit, ook als het geopend is en getest?
Je hebt 7 dagen DOA (Dead On Arrival), uiteraard zullen ze wel zeuren over deuken, krassen en andere schade en moet alles compleet zijn. Die van mij hebben ze bekeken en toen ze zagen dat er geen beschadigingen waren kreeg ik zo een nieuwe mee.
Oke, dankjewel voor de antwoorden. Alleen heb ik nog 1 laatste vraag,

heb je je laptop in de winkel gekocht? Want meestal staan zulke laptops niet ten show, maar in de magazijn denk ik. Of heb je via internet zeg maar besteld, en in de winkel afgehaald en betaald?

Alvast bedankt :9
Deze laptop hadden ze inderdaad niet als showmodel in de winkel staan. Ik heb die van mij apart laten zetten en ben hem toen op gaan halen. Je kan op de site ook zien in welk filiaal de laptop nog beschikbaar is, als is dat niet altijd correct en als je hem dus niet laat wegzetten is even bellen geen overbodige luxe als je een beetje ver weg woont.

No problem, als je nog dingen wilt weten over de laptop laat het me dan maar weten :)
ik las op forums dat de Elantech touchpad het allemaal slecht deden op de Y500, en de Synaptics touchpad wel correct werkt. Heb je een Elan touchpad of een Synaptics touchpad?
Ik las dat inderdaad ook, maar die van mij heeft ook een elan touchpad. Wat precies het verhaal achter die touchpads is begrijp ik inmiddels ook niet meer. Ik ga Lenovo deze week nog even bellen om wat te vragen over de caching ssd( of ik daar zelf nog dingen mee kan en hoe) en nog wat dingetjes. Ik zal dan ook vragen over het touchpad en eventueel interessants hier melden als je dat wilt.
als je dat wilt doen, is dat voor mij een groot plezier :)
Ik heb toch weer problemen gekregen met de laptop en ga hem nu omwisselen voor een andere (Waarschijnlijk de ASUS N56VZ). Ik zal een update maken in de review om het uit te leggen.Ik heb Lenovo niet gesproken, omdat zij niet open zijn op zondag. Helaas kan ik niet langer wachten omdat mijn DOA morgen afloopt.
ik las op deze forum: http://forum.notebookrevi...-asus-n56vz-touchpad.html
dat er ook sprake was van een slecht werkende touchpad op de Asus N56
Oh geweldig.... Nou ja die gene die ik in de winkel had geprobeerd deed het in ieder geval heel goed. het zoomen ging echt een stuk soepeler dan bij de Lenovo. Wel is de scroll-richting omgedraaid. Bij de Lenovo scroll je met je vingers omhoog zodat de pagina naar beneden gaat zeg maar. Ben je nog aan het kijken naar de Lenovo? En heb je al wat verder gehoord over het touchpad enzo?