Point Of View M-Station (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver) Review

gerritvdberg 21 maart 2008, 636 views

Point Of View M-Station (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver)

Pluspunten

• Goedkoop!
  • Koelingsmogelijkheden
  • Ruimte voor infrarood ontvanger
  • Full ATX

Minpunten

• NIET even breed als stereo componenten
  • Geen handleiding
  • Ziet er goedkoop uit
  • Afwerking laat op verschillende punten te wensen over
  • Gebrek aan kabelmanagement

Algemeen
Toen ik vorig jaar deze kast voor het eerst in de prijsoverzichten zag staan, kwam ik op het wilde idee om naast mijn workstation een media center pc te gaan bouwen. Deze behuizing was schandalig goedkoop en was een gokje wel waard. Ik heb de M-Station bij Salland Automatisering besteld voor 33 euro en heb er tegelijk goedkope tweedehands onderdelen bij gezocht.

Bouwkwaliteit en afwerking
Tsja, wat mag je verwachten van een media center behuizing van 33 euro? Niet veel, dus het valt al snel mee. De plaatdikte is wel erg dun en komt wat fragiel over. Binnenin de kast zijn de randen niet zozeer scherp, alleen enkele kleine hoekjes zijn semi-gevaarlijk. Normaal gesproken ga je met hardware al voorzichtig genoeg om om ook van deze hoekjes geen last te hoeven hebben.

De klepjes waar de optische apparatuur achter kan schuilen doen fragiel aan en sluiten niet helemaal goed. Ook de startknop houdt niet over van degelijkheid. Als je niet op de juiste manier de knop indrukt dan gebeurt er gewoon niets. Naarmate je eraan gewend raakt is dit geen probleem meer, maar het komt het kwaliteitsgevoel niet ten goede.

Om de plastic voorkant van de behuizing te verwijderen druk je met je vingers de zijkant in en trek je het geheel van het metalen frame af. Als je dit voor de eerste maal doet ben je bang om het te breken.

Is er dan niets positiefs te melden? Jawel, de zijplaten (of eigenlijk boven en onderplaten) zitten vast met duimschroeven zodat een schroevendraaier niet noodzakelijk is. En op de plastic voorkant van de behuizing zit een beschermfolie, zodat je er zelf krassen op kunt maken in plaats van dat deze tijdens transport al ontstaan.

Inbouwmogelijkheden en installatiegemak
Doordat er geen handleiding bij het pakket zat is het soms even uitvogelen hoe één en ander in elkaar geschroefd dient te worden. Zo duur is het niet om er een handleiding bij te produceren en al zou de kast daardoor van 33 naar 35 euro gaan, dan nog blijft het niet duur.

Voeding
De kast wordt geleverd zonder voeding, wat ik persoonlijk wel prettig vind. Nu kun je je eigen voeding kiezen die qua geluidsproductie en vermogen het beste bij je systeem past. De voeding dient op een ingenieuze manier aangesloten te worden, waarbij je eerst wel even moet nadenken over hoe deze geplaatst kan worden. Doordat de voeding niet direct bij een zijkant zit, loopt er een verlengkabel naar de achterkant van de kast. Hier kan vervolgens de originele voedingskabel op aangesloten worden.

Door een constructie in de bodem van de kast kan de voeding warme lucht tussen het frame en de plastic voorkant naar buiten geleiden. Voorwaarde is wel dat de kast op pootjes moet staan, anders hoopt de warme lucht zich onderweg op. Het is een vreemde indeling, die eerder onhandig dan functioneel overkomt. Ik heb echter geen warmteproblemen ervaren dus op één of andere manier werkt het wel.

De koude lucht kan door de gaatjes in de bovenplaat worden aangezogen. Mij lijkt echter dat dit als een grote stofmagneet gaat werken, maar de tijd zal dat leren.

Harde schijven en optische apparaten
Er is enigszins variatie in de mogelijkheden voor verschillende apparaten. Er is een 5,25" tray waarin 2 optische apparaten passen. Hiernaast kan er een harde schijf verticaal worden geplaatst en onder het tray nog een diskettedrive of een tweede harde schijf. De optische apparaten worden vastgezet met rails, de harde schijf en diskettedrive met schroeven. De rails zijn op zich handig, maar de schroevendraaier is dus evengoed nodig.

Moederbord
Een groot voordeel van deze behuizing is dat er een ATX-moederbord in past; dit biedt veel meer mogelijkheden dan Micro ATX. Doordat ik een volledig formaat ATX-moederbord heb gekozen, was er bijzonder weinig ruimte voor de aansluitingen. De optische apparten steken de behuizing in tot ongeveer de IDE-aansluitingen van het moederbord. Om dan nog op een efficiënte manier je kabels kwijt te kunnen is een moeilijke opgave. Nu heb ik maar gebruik gemaakt van één optisch apparaat, anders had ik het mezelf nog lastiger gemaakt.

Kabels
Ja, krijg die allemaal maar eens fatsoenlijk weggewerkt. Uiteindelijk heb ik alle gaten volgeperst met de stukken kabel die ik niet nodig had, maar handige kabelgoten of iets dergelijks zijn niet aanwezig. Meekomend nadeel is dat de airflow er ook door wordt beïnvloed, wat weer een negatief effect kan hebben op de hardware.

Koelingsmogelijkheden
Mede om deze factor was deze behuizing erg aantrekkelijk. Er is namelijk ruimte voor twee 120mm fans en twee van 80mm. Veel media center behuizingen hebben ruimte voor de veelal lawaaiige 60mm fans en in mindere mate kom je 80mm ventilatiemogelijkheden tegen. Nu is er de mogelijkheid om aan één zijkant een intake fan te plaatsen, aan de andere kant één outtake en kan er bovendien aan de achterkant nog gebruik worden gemaakt van twee 80mm fans om extra warmte van de processor af te voeren.

De bevestiging van de 80mm fans is een beetje omslachtig. Deze worden eerst bevestigd op een plastic tray die je vervolgens alsnog vast moet schroeven. Maar het bespaart je in ieder geval enkele schroefjes.

De enige reden waarom ik hier niet een 'zeer goed' voor geef is omdat door het gebrek aan mogelijkheden van kabelmanagement de airflow die eigenlijk mogelijk is niet voor de volle 100% kan worden benut.

Vormgeving
Hoewel vormgeving voor een groot part een kwestie van smaak is, kan er toch wel wat over gezegd worden. Het is de behuizing toch behoorlijk aan te zien dat het niet één van de duurste is. Het zwarte plastic gaat nog wel, maar de grijze plastic afdekklep eronder ziet er niet stevig uit en sluit bovendien niet mooi aan. Ook de openingsklepjes van de optische apparaten zitten niet helemaal recht en doen dus afbreuk aan het hele idee van een media center behuizing.

De grootste tegenvaller die ik meemaakte waren de afmetingen van deze behuizing. Full size stereo componenten hebben een breedte van 43cm. Omdat bij de kenmerken van deze kast ook 43cm stond, dacht ik dat deze mooi zou aansluiten. Nou, mooi niet dus. De diepte is 43cm en je zet je behuizing natuurlijk niet met de zijkant naar voren!

Modbaarheid
Ik heb hier geen ervaringen mee, maar zie wel dat er de mogelijkheid is om een infrarood ontvanger te plaatsen. Verder lijken hier weinig mogelijkheden aanwezig; een raampje heeft waarschijnlijk niet zoveel nut (vanwege de overdaad aan kabels) en voor andere zaken is simpelweg geen ruimte.

Tsja, dat maakt veel goed natuurlijk. De prijs bij aanschaf was 33 euro en voor zo weinig geld een media center behuizing was het gokje wel waard. Als je in het bezit bent van luxe meubels en/of componenten dan is deze behuizing niet geschikt. Komt het echter niet zo precies dan heeft je pc toch een beter aanzien dan een willekeurige beige mini-/miditower.

Wil je dus een ze goedkoop mogelijke media center oplossing dan is de M-Station het overwegen waard, maar kijk eerst wel naar de nadelen die deze kast met zich meebrengt.

Heb jij ook een Point Of View M-Station (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver)?

Mooie review, ik heb een aantal maandjes geleden op het punt gestaan deze te kopen.
Hij was toen helaas nergens meer leverbaar. Ik heb toen uiteindelijk de evenees goedkopen Nox Media gekocht. Je review doet me veel aan mijn kast denken.

Prijs/FullATX/Koelingsmogelijkheden
Geen Handleiding/Gebrek kabelmanagement/goedkopen afwerking.

Toch ben ik nogsteeds erg teverden over mijn kast, hoewel er wat nadelen zijn. Welke vooral met het inbouwen van de hardware te maken hebben. Als de kast eenmaal is gevult en in gebruik is. Is het een erg mooie kast om naar te kijken en vallen alle minpuntjes gelijk weg :)