Mushkin 996533 2GB (2x 1GB) DDR2 Review

gerritvdberg 20 maart 2008, 398 views

Mushkin 996533 2GB (2x 1GB) DDR2

Pluspunten

• Uiterst stabiel
  • Mooi uiterlijk
  • Nuttige aanwijzingen op verpakking

Minpunten

• Klokken iets minder goed dan verwacht/gehoopt
  • Lelijke grote stickers aan één kant

Stabiliteit Score: 5
Algemeen
Vorig jaar juli heb ik besloten om een compleet nieuw systeem in elkaar te zetten. Tot dan toe verving ik geregeld onderdelen omdat ik altijd weer wat anders wilde proberen. Ik besloot vanwege de positieve verhalen voor een Core 2 Duo systeem te gaan. Voor dit platform zijn er twee mogelijkheden; ddr2 of ddr3 geheugen. Omdat ddr3 nog maar net om de hoek kwam kijken en het veel te duur was besloot ik voor het meer logische ddr2 te gaan.

Na het vergelijken van prijzen, reviews en latencies heb ik gekozen voor Mushkin HP2 geheugen. Mushkin heeft een goede naam op het gebied van geheugen en de kans dat dit geheugen een stuk hoger zou kunnen klokken dan standaard (mocht dit nodig zijn) waren voor mij redenen om deze sticks te prefereren boven andere.

De capaciteit stond voor mij bij voorbaat al vast. Van 1GB wist ik dat het te weinig zou zijn en 4GB zou niet ten volle benut worden door mijn 32-bits Windows XP.

Featureset
De latency van dit geheugen is standaard 4-5-4-11 op 800Mhz (PC6400). Deze specificaties staan in het aanwezige EPP-profiel, alleen moeten ze wel handmatig worden ingesteld omdat mijn moederbord geen EPP ondersteunt.

De sticks zijn voorzien van mooi blauwe heatsinks, al verschillen smaken natuurlijk. Ik vind het wel jammer dat er aan één zijde grote witte stickers zitten met daarop de specificaties. In mijn vorige systeem had ik twee blauwe latjes GEIL geheugen waar dit niet het geval was. Nu heb ik een dichte behuizing, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen gecharmeerd is van de grote, witte plakkaten.

Het geheugen wordt geleverd in een plastic blisterverpakking, die er netjes uitziet en waarin de sticks in volle glorie te bewonderen zijn. Op de achterkant staan nog enkele nuttige gebruiksaanwijzingen. Hier heb je veel meer aan dan de schreeuwerige teksten over hoe goed het geheugen wel niet is.

De garantie van Mushkin is levenslang, dus mocht er zonder eigen schuld iets met de sticks aan de hand zijn dan kunnen deze ten allen tijde gratis vervangen worden.

Stabiliteit & overklokbaarheid
Op de standaard snelheid zijn deze stick 100% Memtest stabiel, maar dat mag je natuurlijk ook verwachten. Toen ik begon met overklokken had ik de stille hoop dat ik de sticks op 1000Mhz zou kunnen krijgen. Dit bleek helaas niet haalbaar. Ik blijf steken op ongeveer 950 à 960 Mhz met latencies van 5-5-5-15 en een voltage van 2.2 volt. Met een hoger voltage is waarschijnlijk de 1000Mhz wel aan te tikken, maar ten eerste vervalt daarmee de garantie en ten tweede worden de sticks dan wel erg warm.

Bij een snelheid van ongeveer 880Mhz moest ik overschakelen van de aanbevolen 4-5-4-11 latency naar 5-5-5-15. Op zich nog niet zo'n slecht punt (bij 10% overklok) maar het is ook niet wereldschokkend.

Helaas lijkt dit geheugen de beperkende factor te zijn in het overklokken van mijn Core 2 Duo E6750 processor. Deze heeft net geen 1.4 volt nodig om de 3800Mhz Orthos stabiel te halen (@8x475), dus er zit waarschijnlijk nog wel iets meer in.

Toen ik deze geheugenkit op 27 juli 2007 aangeschaft heb kostte deze 95 euro. Ik heb lang zitten te twijfelen tussen deze Mushkin kit en GEIL GX22GB6400UDC. Beiden hadden ongeveer dezelfde prijs en latencies. Doordat het GEIL geheugen slecht scheen te klokken heb ik uiteindelijk voor de Mushkins gekozen.

Met de afgelopen prijsdalingen van ddr2-geheugen is de prijs vrijwel gehalveerd, naar 49 euro op het moment van typen. Qua prijs/prestatie-verhouding zijn deze Mushkins voldoende, maar als ik het over zou doen had ik 10 à 20 euro meer neergelegd voor sneller geheugen.

Heb jij ook een Mushkin 996533 2GB (2x 1GB) DDR2?