Brother MFC-620CN (Kleur, Print & Scan & Copy & Fax, A4, USB & 100mbit & 14.4kbps) Review

Dima_2005 20 maart 2008, 733 views

Pluspunten

• Ondersteuning voor alle OS'en
  • Snel
  • Mooie afdrukkwaliteit tekst en kleur
  • Mooie scankwaliteit en redelijk snel
  • LCD-display
  • Ethernet
  • Makkelijk te installeren
  • Card-reader
  • Fax met besparing.
  • Je kan ook bellen hiermee

Minpunten

• Blokeert bij een lege cartridge
  • Print geen zwart-wit foto's
  • Verspilt inkt met "spooling"

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 3
Ik heb deze printer zo'n 2 jaar geleden gekocht omdat we toen een printer en een scanner nodig hadden, want onze oude kapot was. Deze printer was in promotie dus wij dachten, waarom niet een netwerk-MFC.

Featureset
De feutureset is redelijk goed, natuurlijk is het niet zo goed als alle nieuwste printers, maar in die tijd was het heel goed tenzij je een budget had van 800. Dus er zijn natuurlijk een paar goede features die direct opvallen en waardoor je voor de printer kiest.
Ten eerste is er een papierlade voor 100 bladen, dit is ongeveer wat we in een jaar printen, dus mooi meegenomen, moeten we weinig hervullen als je vergelijkt met andere printers (30 bladen).
Dan is er ook nog het papierformaat, dat papierformaat is zeer aanpasbaar, als je het papier-bak eruit haalt kun je kiezen welke papierformaat je wilt inzetten door een schuifregelaar te verschuiven totdat het papier goed zit, dit werkte altijd vlekkeloos bij mij indien de juiste instellingen gebruikt werden.
Dan natuurlijk is et een groot voordeel dat het met 4 cartridges werkt, dit komt eigenlijk zeer goedkoop uit, maar daar praten we bij inktverbruik.
De meest opvallende functies zijn fax-functie, langs de zijkant is er trouwens ook een out-jack, die naar de telefoon doorgaat. Deze functie is trouwens ook handig, faxen verzenden is ook heel makkelijk. Indien je een fax wilt verzenden, steek je in de scan-tray je papieren, toets je de nummer in en druk je op start. Niks ongewoons tot nu toe, maar hier komt het! Dan worden eerst de bladen gescanned en worden ze opgeslagen in het geheugen, pas daarna gaat het beginnen faxen. Dit kan redelijk veel geld besparen als je veel faxed.
Er is ook een antwoordapparaat ingebouwd, heel handig, ook lekker veel geheugen om de berichtjes en faxen! op te slaan.
Dan zijn er nog de gewone functies, zoals printen, scannen en natuurlijk kopieren, zou raar zijn als een MFC dit niet zou kunnnen :).
Dan een paar functies die ik zo goed als nooit gebruik, maar at handig is, da's een klein monochroom LCD-schermpje waarop je veel gegevens kunt zien en is er ook een Photo-Capture systeem, dit betekent dat je een memory kaartje in kan steken en direct afprinten. Maar je kan de printer ook gebruiken als card-reader want je kan via een ftp-link ook aan je foto's indien ze in de printer steken.
Er is ook een mogelijkheid tot OCR, maar er is geen sofware meegeleverd.
Dan natuurlijk het leukste van al, er is een USB2.0 aansluiting, maar ook een Ethernet aansluiting, je kan ze allebei gebruiken.
Meer specificaties kun je zien op de site van Brother

Afdrukkwaliteit
Dit is een raar knelpunt bij deze printer, hij print heel mooie foto's. Maar dit is niet altijd zo, als het pas begint met printen na een ganse tijd niks gedaan te hebben is de eerste halve pagina een beetje wazig afgeprint, dat kan lastig zijn. Wat me ook opvalt dat zwarte tekst (zelfs heel groot een letter tgv een A4-blad) heel mooi wordt afgeprint, maar als je een zwart-wit foto afprint, dan print het een beetje groenachtig, ik denk dat het een bug is, van brother heb ik nooit een antwoord hierop gekregen. Maar algemeen print het goed als je het vaak gebruikt en geen zwart-wit foto's afdrukt.

Afdruksnelheid
Theoretische snelheden zijn goed, 20ppm voor zwart-wit (tekst) en 15 voor kleur. Maar in praktijk is het niet echt zo, ik weet dat het ideaal wordt getest, maar als je echte cijfers wilt weten bij normale kwaliteit, hier zijn ze:
  • Zwart-wit - tekst: ~15ppm
  • Zwart-wit - foto: ~6ppm
  • Kleur - webpagina(tekst+foto's): ~10ppm
  • Kleur - foto: ~4ppm
Het is een redelijk goede snelheid in praktijk, voor mij moet het niet meer zijn, maar als je een snelle printer wilt, is dit niet echt de printer dat je nodig hebt.

Scankwaliteit
Scankwaliteit is zeer goed, je kan heel makkelijk glanzende dingen inscannen en het heeft toch wel een paar verborgen functies. Ten eerste is de max. resolutie 600 x 1,200 dpi, dit is redelijk goed, en zeker meer dan wat ik nodig heb, ik heb het eens getest, heel mooi resultaat, en je ziet duidelijk zelfs de kleinste krasjes op bv. een verpakking.
Deze scanner heeft ook speciaal ontwikkeld dat als je zwart-wit scant, dan gaat de achtergrond kleur niet mee, dus hij blijft zo goed als altijd wit, dit kan heel handig zijn. En dan ook nog, als je scant of kopiert, dan kun je duidelijk zien dat kreuken uitgescand worden, dus heb je een gekreukd blad en je wilt het deftig afgeven? Even kopieren en je hebt hem zo goed als nieuw.

Scansnelheid
Hij scant redelijk snel bij lage kwaliteiten, maar bij hogere kwaliteit gaat hij wel heel traag scannen.
Resultaten van scantests (op A4):
  • Zwart-wit(true-grey) - 100dpi: 12sec
  • Zwart-wit(true-grey) - 300dpi: 1min 30sec
  • Zwart-wit(true-grey) - 1200dpi: ~4min
  • Kleur - 100dpi: 15sec
  • Kleur - 300dpi:1min 45sec
  • Kleur - 1200dpi: ~4min 30sec
Zoals je ziet, er is weinig verschil tussen z-w en kleur, maar het is wel zo dat je maar tot 200dpi kunt gaan als je een snelle scan wilt, anders zou het lang duren.

Inktverbruik
Dit is het meest pijnlijke zaak van deze printer, het is alweer een mes dat langs 2 kanten snijdt. Langs een zijde verlies je elke dag een beetje inkt of je nu print of niet, je hoort de printer om de 24 uur en dan staat er spooling op, maar als je de printer pak maar 3 maanden niet gebruikt, ben je toch 20% inkt kwijt aan die "spooling".
Maar langs de andere kant, hij is wel enorm zuinig aangezien hij 4 goedkope(alternatieve) cartridges heeft, dit kan dan alweer van pas komen. Indien je veel print, is hij ook gewoon, het is niet echt laag het verbruik, maar bij regelmatig gebruik is het beter dan bij de meeste inkjet printers.
Je moet dus zelfs weten of je een grote verbruiker bent of niet, indien niet, dan raad ik zeker deze printer af.
Trouwens: als er een cartridge leeg is kun je niks doen want dan blokeert je printer.

Drivers en stabiliteit
Wel, hier valt gewoon niks slecht over te vertellen, zeker niet over de drivers van vandaag, in begin waren er problemen, maar de laatste tijd helemaal niks op aan te merken. Nu zijn de drivers al een jaartje uit, voor XP is er een programma dat ControlCenter 2 noemt, werkt goed, is handig in gebruik, maar verder niks speciaals, beetje lastig om in te stellen soms. Dan is er ook voor Vista een mogelijkheid: ControlCenter3, maar voor vista moet je zelfs niet installeren, tenzij je wilt scannen, maar voor netwerk-printen heb je zelfs geen drivers nodig. Dan zijn er ook drivers voor Linux en een klein programmatje, wonderbaarlijk is deze het beste van al, het heeft heel veel functies. Voor Mac OS zou het ook werken, maar daar kan ik geen commentaar over geven, aangezien ik geen Mac heb.
Maar dan over de installatie, het gaat heel simpel bij Windows, als je drivers download, uitpakt en setup.exe opstart, dan zie je heel duidelijk wat je moet doen en alles wordt voor je gedaan, je kiest bij installatie al een paar dingen, zodat ze in het geheugen van je printer staan.
Bij Linux is het een beetje minder, daar krijg je gewoon een file, deze moet je installeren, geen probleem. Als je dat gedaan hebt, moet je een programma opstarten en dan wel zelf instellen, naar de IP van je printer,...
Bij Mac zou ik het niet weten, maar ik heb al positieve dingen over gehoord dus ok.
Stabiliteit van deze MFC is zeer goed, hij staat al 2 jaar zonder te stoppen aan en hij heeft het geen enkele keer begeven, altijd al aangebleven en nooit vastgelopen of gaf geen errors.

Heb hem in promotie aan 165 gekocht, da's een heel mooie prijs, maar ik heb het ervoor over, nu staat het niet meer in de PriceWatch (te oud?), maar het is zeker een mooie prijs voor wat je ervoor krijgt, alhoewel nu zijn er betere voor deze prijs.

Heb jij ook een Brother MFC-620CN (Kleur, Print & Scan & Copy & Fax, A4, USB & 100mbit & 14.4kbps)?

Dit kan ik een review noemen die noemenswaardig is.

dank je wel! 5+
Bedankt, ik hoop dat je er iets aan hebt, ik schrijf de reveiws vooral om te waarschuwen van de slechte dingen of om dingen aan te raden.