Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Call of Duty Black Ops II, PC (Windows) Review

Gulif 14 januari 2013, 1.296 views

Call of Duty Black Ops II, PC (Windows)

Pluspunten

• Opvallende verbetering qua verhaal, soundtrack en variate in missies t.o.v. van andere COD games en veel andere shooters
  • Keuzemomenten, verschillende eindes, missie customization en challenges geven replay waarde
  • Semi-dedicated servers verbeteren de technische kant van de multiplayer
  • Pick 10 en scorestreaks en verwijdering van martyrdom maken de multiplayer fijner
  • Optie voor custom game met bots en de strikeforce missies zijn een leuke manier om even 10 minuten te knallen zonder multiplayer
  • Graphics zijn voor het eerst in jaren iets verbeterd en kunnen weer een beetje mee met de concurrentie
  • Er is nu eindelijk een winbare spelvariant ("Grief") in de zombie modus

Minpunten

• De lichtelijk verbeterde graphics zorgen voor een onevenredig grote performance hit op tragere systemen
  • Weer geen echte dedicated servers met custom regels, server browser, admins, etc...
  • Missies opnieuw spelen kan alleen in een keer (geen "save and quit" of "load last checkpoint" opties)
  • Tactical view bij de strikeforce missies is slecht uitgewerkt

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 5
Call of Duty Black Ops 2 moest vernieuwen of de serie zou ten onder gaan tegenover de concurrentie (Battlefield, Crysis, Halo). Is de game hierin geslaagd zonder aan kwaliteit in te boeten? Als je het mij vraagt wel maar ik kan tegelijkertijd zeker begrijpen dat niet iedereen daar hetzelfde over denkt.

Black Ops 2 is een vervolg op Black Ops uit 2010. Het verhaal van de game is opgeknipt in twee tijdsperiodes die Call of Duty nog nooit heeft aangedaan: de vuile proxy oorlogen tussen Oost en West in de jaren '80 en de chaotische, futuristische oorlogsvoering, inclusief genadeloze autonome drones, in het jaar 2025, de toekomst dus. De verhaallijn van de jaren '80 draait om drie hoofdpersonages die ook in Black Ops zaten: Frank Woods, James Hudson en Alex Mason.

De singleplayer en multiplayer zijn op grafisch gebied zichtbaar verbeterd (hoewel er nog 20e eeuwse graphics te vinden zijn in donkere hoekjes zoals het balkon van Club Solar), helaas brengt die wel een flinke performance hit mee, zelfs bij lage instellingen, op wat tragere systemen die nog wel de Modern Warfare spellen konden draaien, is de zombie modus niet opgepoetst en steekt de game grafisch nog steeds schril af bij de concurrenten Battlefield 3 en Crysis 2.

De verhaallijn in 2025 draait om David Mason, zoon van. Overigens wordt er flink gesjoemeld met leeftijden: de beide Masons zouden veel te oud zijn om nog oorlogje te spelen als senior al bij de Varkensbaai invasie in 1961 aanwezig was in Black Ops, maar dat terzijde. De rode draad is Raul Menendez, een narco-terrorist uit Nicaragua die het Westen en China wil zien branden in 2025 en James Woods de schuld geeft van de dood van zijn zusje in 1986.

Het verhaal maakt deze keer voor de verandering echt iets uit en er is zowaar een vleugje van karakterontwikkeling en twijfel te bespeuren onder de personages en dat kan ook op de speler overslaan.

De gameplay van de singleplayer is op een aantal manieren veranderd. Het is mogelijk om voor een missie je eigen uitrusting uit te kiezen (en ja, je kunt vrijgespeelde wapens uit 2025 in de jaren '80 gebruiken), waaronder de "access kit" waarmee je allerlei extraatjes (zoals drones en flack jackets) kunt ontdekken tijdens een missie. Verder geven de futuristische (Crysis achtige) snufjes en drones iets fris aan de missies uit 2025, is het aantal quick time events drastich verminderd (ben ik heel blij mee, maar daar zullen andere mensen anders over denken), ook zijn er kopieen van je gekozen wapens te vinden in de missies zodat je niet bang hoeft te zijn om wapens kwijt te raken of zonder munitie te zitten.

De grootste veranderingen zijn ongetwijfeld de "strikeforce" missies en de keuzemomenten (die je niet altijd zult herkennen) die tot verschillende eindes leiden. Strikeforce missies zijn optionele missies die het verhaal een klein beetje beinvloeden. Je kunt ze spelen als redelijk vermakelijk multiplayer potjes (je respawned gewoon) of vanuit het RTS achtige "tactical view", helaas werkt dat laatste niet erg goed omdat de AI niet altijd luistert en gewoon heel dom is. Deze missies kun je maar een beperkt aantal keren proberen voor je de laatste normale campaign missie weer moet overspelen om meer pogingen te krijgen.

Qua variatie in missies zit het helemaal goed in deze Call of Duty. De soundtrack is een stuk diverser en meer aanwezig dan we gewend zijn van Call of Duty en dat komt de game ten goede. Het ietwat fletse Modern Warfare 3 wordt ruimschoots overtroffen op deze gebieden.

Alle vernieuwingen en verbeteringen zorgen ervoor dat er eindelijk wat replay waarde is en ik de singleplayer de beste vond sinds de eerste Modern Warfare, misschien zelfs beter.

De zombie modus speel ik het minst dus ik kan niet heel goed oordelen over veranderingen t.o.v. de vorige games. Ik kan wel zeggen dat de nieuwe spelvarianten "Tranzit" (zombies knallen vanuit een rijdende bus) en "Grief" (met twee teams Ún winbaar) vermakelijk en geheel nieuw zijn.

De multiplayer is het gedeelte waar spelers toch het grootste gedeelte van de tijd zullen doorbrengen. Treyarch heeft hier gekozen (of opgelegd gekregen van Activision) voor semi-dedicated servers: matches worden weer gehost vanuit een server wat de stabiliteit zeer ten goede komt, maar alle servers zijn van Treyarch dus er is weer geen server browser, admins of clan servers met hun eigen instellingen, precies zoals bij het p2p systeem van Modern Warfare 2 en 3 en een stap achteruit t.o.v. van Black Ops. Het semi-dedicated server systeem blijft een futloze compromis wat toch zeer blijft doen bij mij en veel andere mensen die zich de dedicated servers van de eerste Modern Warfare nog kunnen herinneren en het drijft ongetwijfeld spelers in de armen van Battlefield 3.

De multiplayer is flink op de schop genomen met een optie voor custom games (je kunt dus ook tegen bots spelen), de "scorestreak" en "pick 10". Scorestreaks houden in dat je nu ook dingen als air strikes kunt vrijspelen tijdens een match door vlaggen te veroveren of assists te krijgen in plaats van alleen maar kills, zodat teamwork beloond wordt. Pick 10 is het nieuwe customization systeem waarmee je bv. kunt kiezen om je granaten in te leveren voor een extra attachment voor je wapen of een vierde perk. Dit zorgt voor een veel grotere vrijheid om je sterke kanten te benadrukken ten koste van dingen die je toch nauwelijks gebruikte. Ik kan met vreugde mededelen dat martyrdom nu helemaal verdwenen is en de aanvankelijk gevreesde target finder attachment blijkt mee te vallen in de praktijk (kan niet door cover heen kijken en werkt alleen op korte afstand). De maps zijn prima in orde: niet te groot of te klein en er is genoeg variatie. Toch is het zo dat spelen met 12 man een map weleens te leeg laat lijken en zijn de potjes en wachttijden ertussen respectievelijk aan de korte en lange kant.

Mijn conclusie is over het algemeen positief: Call of Duty Black Ops 2 biedt genoeg vernieuwing om de serie in leven te houden en verrast met een (voor Call of Duty) uitzonderlijk goede singleplayer modus. Toch zijn er ook nog genoeg minpuntjes: de singleplayer alleen (weer geen dedicated servers in de multiplayer) kan deze game als geheel niet tot de status van klassieker verheffen en is het de vraag of de serie nog een lang leven beschoren is.

Heb jij ook een Call of Duty Black Ops II, PC (Windows)?

Meen je dit nu echt?

Het verhaal is een grote warboel, waarbij plottwists moeten verhullen dat de schrijver er ook geen zin meer in had, de soundtrack is totaal niet boeiend, heeft geen indruk gemaakt, in tegenstelling tot MW2's theme door Zimmer(http://www.youtube.com/watch?v=NxJ75Nla-tU)

En variatie in missies? Je bedoelt het continu heen en weer gezwaai tussen heden/verleden en de Strike Force missies (leuk idee, slechte uitwerking)?

Borderlands, FC3, HL etc hebben betere verhaallijnen dat dit. De MW reeks stak met kop en schouders boven de BLOPS reeks uit qua verhaal, personages (Ghost, Soap, Capt. Price) en qua soundtrack.
Smaken verschillen.

Ik vond het verhaal van Black Ops 2 prima te volgen. In de MW serie was het verhaal altijd flinterdun (bij MW1 stoorde dat me niet zo omdat die game nog op realisme aanstuurde, maar bij MW2 en MW3 viel het wel op) en werd niets uitgelegd. Black Ops 2 heeft niet het beste verhaal aller tijden (Starcraft, Metal Gear Solid, Mafia en de Tiberium reeks van C&C zijn natuurlijk beter), maar naar mijn persoonlijke mening is het wel beter dan in andere COD games. Er was deze keer ook wat kritiek en twijfel (soms subtiel, soms niet) ingebakken m.b.t. de vraag "waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?", terwijl je in MW2 nog gewoon klakkeloos burgers moest neermaaien onder het motto "het doel heiligt de middelen en vraag niet wat het doel is, dat is niet jouw taak." Net als bij Crysis krijg je ook veel meer dan in MW het gevoel dat de wereld ook echt structureel verandert, mede door jouw acties.

De MW2 soundtrack was prima (trouwens, alleen de intro was van Hans Zimmer), maar die van Black Ops 2 is veel afwisselender en staat niet stijf van het cliche militaire kopwerwerk.

Afwisseling krijg je omdat de ene missie zich in een jaren '80 jungle afspeelt, de volgende in een futuristische stad met drones en een straaljager en de volgende een potje domination is.

Maar zoals gezegd, smaken verschillen.

[Reactie gewijzigd door Gulif op 31 december 2012 16:34]

"Call of Duty Black Ops 2 moest vernieuwen of de serie zou ten onder gaan tegenover de concurrentie (Battlefield, Crysis, Halo)."

Dit vindt ik iets wat overdreven, want het is een CoD. Hoe erg je het spel haat, je koopt bijna toch altijd de volgende. Maar dat terzijde. :Y)

Over de review: Ik vind de review goed geschreven waardoor het ook prettig leest. Als ik toch een minpuntje moet vinden dat is toch het gebruik aan afbeeldingen, maar we weten toch allemaal hoe CoD eruit ziet, dus dat is je vergeven.