Specificaties 27" @ 2560x1440 (AH-IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart Review

Ploink 29 december 2012, laatste update op 29 december 2012, 14.579 views

Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart

Pluspunten

• Kleur (na calibratie)
  • Laag energie verbruik
  • Pivot

Minpunten

• Contrast ratio
  • Backlight bleeding

Voor deze monitor heb ik de volgende reviews gevonden:
AnandTech
TFT Central
CNET video review

Mijn review exemplaar:

Deze mini review beperk ik tot de punten die mij persoonlijk opvielen.

Compatibility
Niet elke videokaart of onboard video kan op elke connector de native 2560x1440 resolutie produceren, dus als je een systeem gaat samenstellen is het belangrijk om te controleren of de beoogde combinatie gaat werken.

Ik wilde deze monitor gebruiken icm een Intel Core i7 3770 en onboard HD4000 graphics, voor een stil, zuinig en goedkoop systeem.
Intel onboard graphics heeft de reputatie erg langzaam te zijn, maar de laatste incarnatie in de IvyBridge processor kan volgens de benchmarks aardig meekomen. De score is 2x zo hoog als voor mijn oude videokaart en dat is voor mij voldoende. Als Google Earth vlot draait dan ben ik tevreden.
Helaas is Intel HD graphics erg beperkt qua maximum resolutie. Xbitlabs zegt hierover:
Theoretically, a desktop system on an Ivy Bridge processor can offer three outs: the first one - a universal out (HDMI, DVI, VGA or DisplayPort) with maximum resolution of 1920x1200, the second one – a DisplayPort, HDMI or DVI with up to 1920x1200 resolution, and the third one – a DisplayPort supporting higher resolutions up to 2560x1600. In other words, a popular connection option when WQXGA monitors are connected to Intel HD Graphics 4000 via Dual-Link DVI is still unavailable.
Ik had dus een Moederbord met Displayport en een Displayport kabel nodig. Goedkope moederborden met Displayport zijn zeldzaam en met de monitor wordt alleen een DVI en een VGA kabel meegeleverd.
Ik koos uiteindelijk voor een http://tweakers.net/price...gigabyte-ga-b75m-d3p.html en een http://tweakers.net/price...ijkheden-20pin-20pin.html. Deze combinatie bleek prima te werken.

Uiterlijk en mechanisch
De buitenkant is allemaal plastic, maar vanbinnen is de voet stevig en goed in hoogte verstelbaar. Hij kan hoog genoeg om het brede scherm gemakkelijk in pivot stand te draaien.
De power knop heeft een witte led, weer eens wat anders dan het suffe blauw. Het is niet fel, maar in standby gaat de led langzaam aan/uit dimmen en dat kan licht irritant zijin als de monitor in je slaapkamer staat.

Contrast ratio en kijkhoek
Volgens de specs is de contrast ratio 1000 en volgens de reviews minstens 900, maar helaas bleek dat bij mijn monitor erg tegen te vallen. De beloofde specs worden niet gehaald. Hier een foto:
(nb: De hot pixel op de foto zit in mijn oude camera. Het scherm heeft geen pixel defecten.)
De monitor staat hier naast mijn oude Samsung SyncMaster 173P in portret stand. Die monitor heeft een opgegeven contrast ratio van 700, maar is op de foto veel beter dan de Dell monitor! Voor het schieten van de foto heb ik de helderheid van beide monitoren op elkaar afgestemd, dus daar kan het niet aan liggen. Ook is er een duidelijke backlight bleeding, wat ze bij TFTcentral niet zien.
Ik heb ook zelf een meting gedaan. Met mijn CT-1330B Lux meter tegen het scherm gedrukt en op de hoogste helderheid kwam ik op de volgende getallen:

Samsung monitor: 200 / 0.9 Lux = 222.
Dell monitor: 225 / 5.5 Lux = 41

Dit lijkt echt heel beroerd, de DELL monitor maar liefst 5x slechter. De lage ratio is deels te verklaren door de gebruikte sensor om licht te meten. Mijn lichtmeter heeft een zgn cosine corrected sensor, die meet dus ook licht dat schuin invalt. Ik denk dat de officiŽle methode om contrast te meten alleen loodrecht op het scherm meet.
Het Samsung PVA scherm heeft een hele goede kijkhoek en zelfs als je schuin op het scherm kijkt dan is het nog bijna even zwart, terwijl het IPS scherm van Dell een karakteristieke white glow heeft als je er schuin op kijkt.

Het grote verschil op de foto kan ik moeilijk verklaren. De foto is redelijk loodrecht genomen en het Dell scherm heeft een duidelijk slechter contrast. Ik kan alleen maar concluderen dat ofwel het Samsung scherm veel beter scoort dan de opgegeven 700 of dat ik een slecht exemplaar heb ontvangen.
Soms krijg ik wel eens de indruk dat fabrikanten eerst een goed product op de markt zetten, maar overgaan op goedkopere componenten zodra de reviews gepubliceerd zijn. Misschien gebeurt het ook wel eens dat reviewers een speciaal geselecteerd/geprepareerd exemplaar ontvangen. Ik vermoed dat dit hier ook het geval is, dat mijn scherm een ander paneel heeft dan de review exemplaren van bovenstaande websites.

Kleur
Met de fabrieksinstellingen was de kleur naar mijn smaak veel te blauw. Helaas kan je de kleurtemperatuur alleen instellen op een paar presets die onderling heel ver uit elkaar liggen en veel te extreem zijn. De oplossing is gebruik te maken van de "Custom Color" preset en de RGB waarden zelf in te stellen. Ik kwam hiermee uit op R/G/B=100/95/90 voor een redelijk neutrale, enigszins warme kleur, vrijwel identiek aan het Samsung PVA scherm er naast.

Na bovenstaande kleur correctie heb ik de Lagom LCD-test doorlopen en het scherm scoorde overal goed tot zeer goed. Kleuren en gamma zijn dik in orde evenals de response tijd die duidelijk vele malen sneller is dan het PVA scherm er naast.

Energie verbruik
Dit is een heel positief punt en voor mij een belangrijke reden voor aanschaf. In deze donkere December dagen staat de helderheid op slechts 40%. Het verbruik is dan maar 23.1W volgens mijn Voltcraft Energycheck 3000. Met de helderheid voluit is het vermogen 44.1W en in standby geeft de meter 0.0W aan. (dit zal iets meer zijn want ergens tussen 0 en 1 watt springt de meter naar 0.0)

Software/drivers
Dell levert een utility mee om de monitor in te stellen. Het heeft min of meer dezelfde functionaliteit als de knopjes op het scherm, maar het probleem is dat je dan op twee plaatsen instellingen doet en je soms de verkeerde instellingen krijgt na een reboot. Ik heb het dus verwijderd.

Audio
Aan de achterkand zit een standaard 3.5mm audio jack. Ik dacht eerst dat er speakers in het scherm zaten ofzo, maar het is alleen een audio-out waar je een koptelefoon kan inpluggen. Het audio signaal van de HDMI of DisplayPort wordt doorgelust naar deze audio jack. Als je moederbord of videokaart dit ondersteunt dan krijg je een extra audio device in Windows. Ik heb het getest en het werkt goed, maar het volume is minder hoog en het geluid klinkt minder helder dan de onboard realtek audio.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart?

Wow, die zwartfoto ziet er heel slecht uit! Dat moet bijna een productiefout zijn. Overweeg je niet je scherm terug te sturen? Ik heb trouwens ook een Dell Ultrasharp en ik moet zeggen dat deze ook (te) helder is wanneer hij op zwart staat, maar zo erg als bij jou is het weer niet.
Hoe langer de sluitertijd van de camera, hoe lichter het scherm natuurlijk. (voor deze foto 1s, F2.0, ISO 50). Daarom is het alleen vergelijkbaar als je er een andere monitor naast zet op de foto of verschillende foto's schiet met exact dezelfde instellingen. Maar het is inderdaad teleurstellend en ik overweeg contact op te nemen met Dell voor commentaar.

In de praktijk valt het echter wel mee en zie je het nauwelijks. Het valt alleen op als je in een donkere kamer donkere content bekijkt.
Ik ben aan het overwegen deze monitor te kopen. Maar bij het lezen van gebruikerervaringen en review zie ik weleens terugkomen dat mensen klagen over cross-hatching verschinselen aan de onderste helft van de monitor bij een wit (of licht) achtergrond.

Zie de afbeeldingen op http://forums.hardwarezone.com.sg/76466023-post198.html om te zien wat hier mee bedoeld wordt.

Ik weet niet in hoeverre alle U2713HM hier last van hebben, dus ik ben benieuwd of je dit verschijnsel ook op jouw monitor ziet. Wellicht dat je het pas kunt ziet als je heel dicht bij je monitor bent.
Ik heb evengoed gekeken, maar het cross-hatch effect (lijkt meer op een soort moire) kan ik niet ontdekken. Misschien ligt het aan welke input je gebruikt, ik gebruik displayport.
Kun je eens kijken of je retentie hebt, ik heb het hier behoorlijk heftig. (dus dat na een tijd sterke witte windows zichtbaar blijven op een zwart scherm etc.)
Ik ben benieuwd of ze dit in latere versie hebben verholpen. Ook ondervind ik dat hij niet aangaat indien je een aangesloten display port kabel erin laat zitten. Displayport kabel eruit en een tijd van de power verhelpt dit.
Ik heb een zwarte achtergrond en als ik een wit window minimaliseer, dan is het meteen weer egaal zwart, dus geen retentie.

Mijn monitor zet ik normaal nooit uit, ik gebruik de slaapstand. Net even geprobeerd de monitor uit/aan te zetten via de power knop of de netvoeding, maar dan gaat ie gewoon weer aan.
Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik heb tot nu toe drie Led monitoren in bezit gehad:
Samsung Syncmaster BX2250, Samsung Syncmaster S22A350H en Zalman ZM-M215W. Bij alle drie de monitoren zag ik ook een soortgelijk verschijnsel, alleen zag ik dan geen diagonale maar horizontale lijnen bij een lichte achtergrond. Bij de Samsungs zag ik het als ik op normale positie achter de monitor ook alleen op de onderste helft van de monitor. (Maar onder bebaalde hoeken ook heel makkelijk bij bovenste gedeelte van het scherm.) Bij de Zalman eigenlijk over het hel scherm, al kan het bij dit scherm mogelijk te maken hebben met de techniek dat het gebruikt voor 3D beelden.

Wellicht zijn sommige ogen veel gevoeliger voor dit soort dingen. Ik denk dat ik binnenkort wel de gok ga nemen met Dell Ultrasharp U2713HM, want ik vind 1920x1080 soms toch te weinig pixels.
Ik heb nog eens gekeken met een leesbril van dichtbij maar ik kan geen lijnen ontdekken, maar afgezien van kijkhoek en contrast is het beeld mooi vlak.
Als ik een foto maak dan krijg ik een sterk moirť, maar dat komt door interferentie met de CCD.

Er is wel een ander probleempje met mijn exemplaar, het scherm (waarchijnlijk de voeding) piept bij bepaalde beelden. Ik merkte dat bij het inzoomen op een PDF met text. Later probeerde ik het met een plaatje met zwart/wit lijnenpatroon en dan verandert de toon met de resolutie afhankelijk van hoever je inzoomt. Normaal merk je er niks van, maar bij het lezen van een PDF over de vollebreedte kan het wel eens irritant zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat ik erg gevoelig ben voor irritante geluidjes en dat mijn PC heel erg stil is.

Edit:
Misschien zijn verschillen tussen exemplaren afhankelijk van de productie datum, daarom heb ik even de gegevens van mijn exemplaar in de review gezet.

[Reactie gewijzigd door Ploink op 9 juli 2013 18:21]

Ik heb de Dell Ultrasharp U2713HM inmiddels ontvangen. Op mijn exemplaar zie ik helaas wel cross hatching als mijn ogen minder dan een armlengte van de monitor bevinden. Verder had mijn monitor twee dode groene subpixels, dus de monitor zal in ieder geval retour gaan.

Welke revisie is jouw monitor? Op mijn doos staat Rev A01.
Ik heb Rev A00. Helaas proberen fabrikanten soms extra te verdienen door revisies met goedkopere onderdelen te produceren, de reviews zijn dan toch al binnen.