Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2AMH) Review

Elnacho 22 december 2012, 5.440 views

Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2AMH)

Pluspunten

• Toetsenbord
  • Geluid
  • Full-HD
  • Prestaties / geld verhouding

Minpunten

• Touchpad
  • Gevoelige disc lade

Vandaag mag ik mij de trotse eigenaar van de Y500 noemen!
(Note: foto's edit ik er zsm bij. Het licht is nu niet goed om mooie foto's te maken. Dit is mijn eerste review. Tips zijn welkom!)

Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Eerste indruk
3. Uiterlijk & features ( inclusief ergonomie en bouwkwaliteit )
4. Prestaties
5. Yeah & Neh & conclusie

Dit is mijn eerste laptop. Ik heb er een nodig voor school en thuis en hij moet qua prestaties mee kunnen tellen maar ik verwacht geen ultra settings voor BF3 oid. Ik kwam bij deze laptop via Tweakers. Men had goede verwachtingen. Ik volgde alles op de voet tot soms wel laat in de avond! Nu heb ik de knoop doorgehakt en heb deze laptop vandaag gekocht.

De 1e indruk was: 'wauw'. Hij ziet er mooi uit en is niet heel zwaar! Hij voelde fijn en stevig aan. Ik volgde de instructies, nerveus zette ik de batterij op zn plaats en t moment kwam: ik drukte hem aan. Ik vind de beeldkwaliteit erg goed, Full-HD met een helderheid waarbij 20 min in de zon kijken niks bij is (zo ongeveer dan...). Het toetsenbord is fijn en deukt niet veel in. Het toetsenbord is rood geaccentueerd met 2 rood verlichte standen welke ik erg mooi vind. De laptop is met Windows 8. Voor mij compleet nieuw en moet alles uitvogelen. Ik vind het er leuk uitzien al denk ik persoonlijk dat Windows 7 praktischer is maar misschien komt dat omdat ik Windows 7 gewend ben.

3. Al met al vind ik het uiterlijk mooi. Wel merk ik dat de disclade erg gevoelig is voor aanraking en als je de laptop op tilt de lade open gaat. Wel is de laptop vingerafdruk gevoelig let daar wel op. Als de laptop oplaadt voel je kleine schokjes. De JBL speakers komen goed van pas. ze geven een goede geluidsweergave al klinkt het wel een beetje hol soms.

4. De prestaties zijn mijn inziens erg goed vergeleken met de oude PB desktop die wij nu thuis hebben. Lichte spellen kunnen makkelijk met hoge settings gespeeld worden en zwaardere op medium met FPS die ruim voldoende zijn door de GT650M (2GB). Het werkgeheugen van 8gb is voor mij ruim voldoende. Met een i5 kom ik ook goed uit de voeten, ik heb niet veel eisen qua videobewerken bijv. Wel ben ik van plan later een SSD in te bouwen wat aan te raden is want dan is hij nog sneller in opstarten

5. Ik vind de laptop in het algemeen erg goed. Het toetsenbord is ergonomisch en met zijn verlichte standen fijn in het gebruik. Wel is de touchpad soms een beetje vreemd. Hij registreert soms verkeerd. Ik denk overgevoeligheid. Ik raad deze laptop aan voor mensen die een goede laptop zoeken voor een goede prijs en die geen moeite heeft met bijv. het verlichte toetsenbord. Voor mensen die nog meer willen is er een i7 versie voor een stukkie duurder. Daarbij zit een BR en een SSD.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2AMH)?

Mooie review. Is er ook de optie om de toetsenbordverlichting uit te schakelen?
Ja die is er. Houd de fn knop en spatiebalk tegelijk ingedrukt. Doe dit nog een keer en dan is het toetsenbord meer verlicht. Herhaal je het nog eens dat zet je de verlichting weer uit
Vraagje: Gaat de fan vaak aan (bij normaal browsen en bij het afspelen van een full hd film) en hoe erg hoor je die dan herrie maken?
Bij normaal browsen is hij behoorlijk stil, je moet goed luisteren wil je iets horen. Bij het afspelen van films ook. Echt warme lucht blazen doet hij pas bij games spelen en dan hoor je hem ook blazen wat voor mij overigen niet storend is omdat het geluid van de game toch overheerst.
Dank je, dat klinkt goed. :)

Nog een vraag over het beeld: is dat mat of glans? Een collega-reviewer zegt namelijk dat het een glanzend scherm is, maar op http://www.lenovo.com/pro...op/ideapad/y-series/y500/ staat dat het een mat (antiglare) scherm is.
De Lenovo heeft een glanzend scherm.
Grappig hoe niemand er in de review over spreekt dat je hier voor een extra videokaart kan krijgen.. SLI in een Y500.. gaat ongeveer 200 euro kosten waarschijnlijk. (google de GT35 bay video kaart lenovo )
Hoi,

Mooie review, ik zelf heb deze laptop ook al een tijdje op het oog. Ik zou graag meer te weten komen over gaming op deze laptop. Welke zware spellen heb je getest en met welke settings?

Alvast bedankt.
Hoi,

Betreft gaming is het een redelijke laptop. Verwacht geen ultra high settings met farcry 3 bijvoorbeeld. Zelf ga ik de games nog testen, ben daar niet aan toe gekomen. Tot nu toe heb ik alleen civilization V gespeeld ( op high, maar dat stelt bij dit spel niet veel voor ). Tot ik zelf echt heb getest en de resultaten hier neerzet heb ik wel wat info/voorbeelden voor je:

Crysis 2: Een leuke grafische uitdaging. de GT650m staat op plek 63. volgens bovenstaande link. Je ziet dat het spel goed uit de voeten kan met de settings op 'high'

Hier een klein filmpje/impressie over crysis 2 met de 1GB GT650m

Verder:
Far cry 3 is natuurlijk de grafische uitdager van dit moment. Dit filmpje laat zien dat iemand met medium-high settings Far cry 3 speelt:

Dus: Nogmaals grafische toppers zoals farcry 3 en crysis kunnen niet op ultra. Wel kan je minimaal op medium-high spelen. Ik ben geen die hard gamer die alles op ultra wilt hebben, ben je dat wel dan raad ik je een betere grafische kaart aan
Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik verwacht zelf ook geen ultra setting met deze laptop. Maar als deze laptop medium-high aankan ben ik al blij. Dus ik denk dat ik deze laptop binnenkort ga halen :-)
Goede review! Ben zelf ook een trotse eigenaar en het helemaal met je over eens.
Je zegt alleen dat je nog een 2e videokaart erin kan gooien, ik zelf zou dat graag willen, maar ik an hem nergens vinden. Heb al gegoogled en op de Lenovo site zelf gezocht en niets gevonden helaas.
Een linkje zou erg fijn zijn als jij he hebt kunnen vinden! :D

ooh laat maar! Toch nog gevonden! Zal even de link plaatsten voor mensen die ge´nteresseerd zijn.
Hij wordt 31-03-2013 verwacht!

[Reactie gewijzigd door D030 op 20 maart 2013 01:58]