be quiet! Silent Wings 2 PWM, 80mm Review

Beesje 21 december 2012, 1.035 views

be quiet! Silent Wings 2 PWM, 80mm

Pluspunten

• Zeer uitgebreide feature set
  • Behoorlijk stil, zeker op 7 volt
  • Doet wat het moet doen
  • Mooie verpakking, met goede presentatie

Minpunten

• De prijs. Daarmee is alles wel gezegd.

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Omdat ik mijn MS-Tech MC-380 kast heb volgepropt met onder andere een AMD A-10 processor, moet de kast voorzien worden van een hoop verse lucht. Immers, de processor geeft een hoop warmte af, met zijn TDP van 100W. Deze wordt koel gehouden door een Vortex Plus koeler en een paar andere niet echt stille ventilators.

Omdat het computertje deels als HT-PC gebruikt wordt, mag hij niet veel geluid maken. Daarom heb ik deze Silent Wings 2 koeler aangeschaft (in drievoud).

Verpakking
De koelers komen in een vrij grote verpakking. De voorkant van de verpakking kun je als een boek open slaan, waardoor je achter een plastic raam de inhoud van de verpakking deels kunt zien. Alles netjes uitgepakt, paar foto's gemaakt (zie afbeeldingen) en aan de slag.

De inhoud bestaat uit:
- De koeler (uiteraard) met op de boven- en onderrand een rubberen rand tegen vibratie ergens tegenaan
- 4 plastic sokken om aan de ventilator vast te maken (voor zwaarder gebruik icm. trillingen)
- 5 schroeven die in de plastic sokken passen
- 4 rubberen sokken om aan de ventilator vast te maken (voor reductie resonantie)
- 5 plastic pinnetjes om de rubberen sokken aan de kast te vevestigen
- 5 rubberen ringetjes om de plastic pinnetjes trillingsarm op te hangen
- molex-verloop kabel om de ventilator op 5, 7 en 12 volt te laten draien
- handleiding in diverse talen (geen NL helaas)

Alles netjes in zakjes en goed opgeborgen.

Inbouwen
Om te kunnen inbouwen moeten de sokken (plastic of rubber, naar keuze) worden bevestigd aan de ventilator. De rubberen voetjes heb ik gekozen, omdat mijn computer niet aan zware trillingen onderhevig is en stil moet zijn.
De sokken klik/klem je als het ware in de inkepingen die op de hoek van de ventilator zitten. Deze zitten niet erg vast, maar dat is ook niet meer nodig na het inbouwen. Vast genoeg om er niet meteen terug af te vallen, en los genoeg om te kunnen veranderen als je wilt. Opmerkelijk is dat de sokken in twee richtingen bevestigd kunnen worden, waarbij een korte en lange kant zijn aangegeven met de letters 'L' en 'S'. Het verschil is een milimeter.

De sokken zitten op hun plaats, en ik houd de ventilator tegen de wand van de kast. De plastic pin met rubberen ring kan ik nu in de sokken steken en deze blijven verrassend stevig zitten.

Voor de processorkoeling heb ik zelf iets moeten klussen met paperclips, de originele koeler was een 92mm. Een 92mm SW2 ventilator was bij de computerboer niet op voorraad, dus heb ik ook hiervoor 80mm gekozen. De bevestigingsbeugels van CoolerMaster passen hier helaas niet op. Dei zouden trouwens oko niet hebben gepast op de 92mm ventilator, gezien de ophanging afwijkt van de standaard! Zie foto ook weer.

Verder geen problemen ondervonden met inbouwen. Wijst zichzelf uit.

De plastic sokken weet ik niet van of deze goed/makkelijk passen: deze heb ik lekker aan de kant geschoven.

Werking
De koelers doen wat ze moeten doen: lucht stilletjes verplaatsen naar de warme delen van de computer. Ik heb de processorventilator aangesloten op het moederboard, de twee andere ventilatoren op de meegeleverde verloopstekkers. Deze wilde ik namelijk op 7 volt latend raaien.

Erg duur voor 80mm, maar wel stil. De rubberen ophanging en featureset maken hier veel aan goed. Als je een paar centen te spenderen hebt en een stille PC wilt, is dit wat je wilt hebben.

Heb jij ook een be quiet! Silent Wings 2 PWM, 80mm?