Nokia BH-221 Zwart Review

StephanVierkant 20 december 2012, laatste update op 25 juni 2013, 1.385 views

Nokia BH-221 Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Knoppen eenvoudig te bedienen, ook met handschoenen
  • Goede accuduur
  • Twee apparaten te koppelen

Minpunten

• FM-zenders niet te programmeren
  • Instellingen-menu had iets uitgebreider gekund (ontkoppelen apparaat)

Zo'n anderhalf jaar geleden kocht ik een Sony Ericsson MW600 en ik was daar in eerste instantie erg blij mee. Het apparaatje had echter enkele nadelen die een plezierig gebruik belemmerden en ik gebruikte hem te weinig voor de waarde ervan. Het apparaat ging na enkele maanden stuk toen de clip afbrak en hard op de grond viel. Toch vond ik zo'n bluetooth apparaatje erg handig en ging onlangs weer op zoek naar een vervanging of alternatief. Ik had een forse lijst met wensen (willekeurige volgorde):
  • Simpele bediening met voldoende fysieke knoppen. Juist onderweg is bediening met handschoenen aan erg handig en de bediening (de touchbediening vond ik waardeloos) van de MW600 was erg lastig, zelfs zonder handschoenen. Het opnemen van een gesprek moet zeer eenvoudig zijn: als je op de fiets zit moet je veilig en snel een gesprek kunnen opnemen of weigeren.
  • Een display voor informatie over de beller of de afgespeelde muziek. Meer dan 1 regel is niet nodig, ook omdat ik al in bezit ben van een Sony Ericsson LiveView.
  • Micro USB-lader, zodat je niet weer een extra type lader hoeft te hebben. Dit was één van de nadelen van de Nokia BH-103 die ik ooit had.
  • Meerdere apparaten kunnen koppelen, bijvoorbeeld om muziek van een laptop af te spelen en moeiteloos te kunnen schakelen naar een telefoongesprek. Verder is eenvoudig koppelen met NFC erg handig, maar Bluetooth is niet bepaald een technologie die bekend staat als zeer betrouwbaar.
  • 3.5 mm aansluiting, zodat ik mijn eigen oordopjes kan kiezen. In het verkeer zijn in-earbuds minder handig omdat je omgevingsgeluid minder goed hoort, maar in een overvolle trein of bus juist erg prettig.
  • Goede geluidskwaliteit. Hoeft niet briljant te zijn, maar acceptabel voor bellen/muziek onderweg.
  • FM-radio.
  • Maximaal 50 euro, inclusief verzendkosten.
Hoewel de BH-221 eigenlijk iets boven budget was (¤ 65,90 inclusief verzendkosten), voldeed het aan alle eisen. De aanwezigheid van NFC en het mooie en functionele design (o.a. 360° roteren) trokken mij over de streep iets dieper in de buidel te tasten.

Het apparaat is in veel kleuren te verkrijgen, hoewel je i.v.m. prijsverschillen en levertijden dat met een korreltje zout moet nemen. Ik heb de roze, blauwe en groene nergens kunnen vinden voor een redelijke prijs en redelijke levertijd. Alleen de witte en zwarte variant waren direct (maximaal enkele werkdagen) leverbaar.

Ik heb gekozen voor de zwarte variant. Deze valt iets minder op en is iets neutraler en minder modegevoelig. Je kunt hem op je kleding klikken en eenvoudig ronddraaien om het display af te kunnen lezen.

Unboxing
Voor mij altijd het minst boeiende onderdeel (handleiding en drivers download ik gewoon), maar een verplicht nummertje voor elke review. Gelukkig zijn er altijd hobbyisten die van unboxing hun specialisme hebben gemaakt:

Naast de headset zijn er in-earbuds meegeleverd, inclusief rubberen dopjes in 3 formaten. Er zit een ‘quick guide’ bij en uiteraard een micro-USB-lader.

Algemene indruk, bouwkwaliteit
De draaibare clip heb gek genoeg ik niet kunnen vinden op vergelijkbare apparaten. Het is zeker slim bedacht van Nokia. De bouwkwaliteit is bovendien echt subliem: na een half jaar intensief gebruik is er nog geen spoor van gebruik te zien.

De knopjes bovenop (vorige/volgende, start/pauze, power/opnemen) en de volumeregeling aan de zijkant zijn eenvoudig te bedienen, zelfs met dikke handschoenen aan. Ook in de winter is hij op de fiets dus goed te bedienen.

De meegeleverde oordopjes hebben een rare knik in het ontwerp. Daar zal vast goed over nagedacht zijn, maar ik ben toch gebleven bij de dopjes die ik van Samsung kreeg. De geluidskwaliteit van de oortjes is overigens prima, maar ik vind ze zelf niet erg prettig zitten.

Bediening
Het koppelen is dankzij NFC erg eenvoudig i.c.m. mijn Galaxy Nexus. Ook voor andere apparaten is het betrekkelijk eenvoudig: het apparaatje laat zich eenvoudig koppelen. Meer hierover onder
Connectiviteit
Met de Power-knop kun je gespreken aannemen of gesprekken beginnen (twee keer klikken = laatst gekozen nummer opnieuw bellen). De andere knoppen spreken voor zich.

Het display is met zonlicht lastig leesbaar, maar bij gebruik binnen (ik gebruik ‘m altijd thuis en in het openbaar vervoer) goed genoeg. Tijdens een gesprek geeft hij de naam (indien beschikbaar) of telefoonnummer weer, ook als je gebeld wordt.

Tijdens het afspelen van muziek van mijn laptop en telefoon, wordt alleen de naam van het apparaat weergegeven. De titel/artiest van het nummer wordt bij mijn Android-telefoon niet getoond. Dit blijkt een omissie in Android, die nog steeds AVRCP 1.3 niet ondersteunt.

Connectiviteit
De BH-221 is uitgerust met NFC. Ik heb ervaring met veel verschillende Bluetooth-apparaten, maar het eerste apparaat waarbij koppelen altijd goed gaat, moet ik nog tegenkomen. Aangezien mijn telefoon ook NFC ondersteunt, is deze functionaliteit op de BH-221 een welkome aanvulling. Dit maakt het koppelen van het toestel een stuk eenvoudiger.

Het is mogelijk maximaal twee apparaten te koppelen. In mijn geval luister ik in de trein vaak naar het geluid uit mijn laptop en hoef ik geen oordopjes uit te doen of een kabeltje te verwisselen zodra ik gebeld word. Zodra de telefoon geluid afspeelt (behalve je beltoon dus ook muziek of notificaties), schakelt je headset over naar je telefoon.

De media-toetsen (start/pauze, volgende/vorige) werken bij mij zowel op m’n laptop (Windows 8) als op m’n telefoon, maar het werkt uiteraard maar op één apparaat tegelijk. Welk apparaat als ‘primair’ toetstel werkt, is afhankelijk van de volgorde waarin je apparaten koppelt. Hoewel het handig is dat je 2 apparaten kunt koppelen, had Nokia hier iets meer aandacht aan kunnen besteden: het instellen welk apparaat je ‘telefoon’ is en welk apparaat ‘media’ kan afspelen was een nuttige toevoeging geweest. Overigens schiet Windows 8 hierin ook tekort, dus het probleem valt niet alleen Nokia te verwijten.

Bij andere apparaten had ik regelmatig wegvallende verbindingen, maar dit heb ik nog nooit ervaren. De kwaliteit van de bluetooth-verbinding lijkt dus erg goed. De beloofde 10 meter haal ik niet, zeker niet met allerlei obstakels. Een meter of 7 is in de praktijk wel goed haalbaar.

Ook over de accuduur ben ik zeer te spreken. Het is uiteraard erg afhankelijk van het gebruik, maar bij slechts af en toe een telefoongesprek (maar wel 8 uur per dag stand-by) gaat ‘ie zeker 3 dagen mee.

FM-radio
Een handige extra optie is de ingebouwde FM-ontvanger, maar de kwaliteit van de ontvanger is iets onder verwachting. Bij zo’n klein apparaatje mag geen sterke antenne worden verwacht, maar het gebeurt regelmatig dat mijn favoriet zender niet automatisch wordt gevonden door de ‘auto seek’-functie. Het is dan ook een misser dat je geen FM-zenders kunt programmeren. Bij de MW600 luisterde ik vaker naar de radio dan nu, omdat de ontvangst niet goed genoeg is.

Wat een fantastisch apparaat! Na een half jaar intensief gebruik (zo'n 8 uur per dag) gebruik ben ik er nog erg tevreden mee. Ik heb mijn telefoon vrijwel de hele dag in m'n dock liggen. Onderweg luister ik vrijwel altijd wel muziek of naar de radio.

Zonder twijfel verdient de BH-221 op de punten Bouwkwaliteit en afwerking, Ergonomie en Mobiliteit en accuduur de volle 5 sterren. De features hadden iets uitgebreider gekund (met name de voorkeurszenders), maar desondanks die tekortkomingen is het de prijs zeker waard.

Andere (iets goedkopere) draadloze headsets bieden aanzienlijk minder functionaliteiten. Het enige alternatief dat bij deze uitgebreide featureset in de buurt komt, is de stuk duurdere Sony Smart Wireless Headset Pro of de Sony Ericsson MW600 (waar ik minder goede ervaringen mee had).

Aanpassing 1 oktober 2013
Dat de metadata niet wordt getoond, ligt niet aan dit apparaat maar aan een oude versie van AVRCP in Android. Dank aan @Xabre voor deze aanvulling. Ik heb dit punt uit het lijstje met negatieve punten gehaald. Het schijnt al in Android 4.3 te zitten, maar bij mij (Galaxy Nexus, 4.3) werkt het nog niet.

Heb jij ook een Nokia BH-221 Zwart?

Heeft weergeven van artiest en titel van het betreffende nummer is geen misser van Nokia maar van Android, deze ondersteund tot op heden nog steeds niet het AVRCP 1.3 protocol maar slecht 1.0 welke dus geen info doorgeeft. Symbian^3 (N8 of later) ondersteund het wel prima, ook iOS en inmiddels Windows Phone. Zelf met mijn Nokia 808 PureView getest en werkt inderdaad wel maar op m'n werk-Android niet. Jammer Google.

Verder goede review, mijn witte BH-221 heb ik per ongeluk in de wasmachine gedaan dat was het einde :P eerdaags even een nieuwe halen.

[Reactie gewijzigd door Xabre op 1 oktober 2013 13:49]

Dank voor de aanvulling. Ik heb de review aangepast.

Men is er nog niet helemaal uit of het nu werkt of niet: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2422396 en http://forum.subsonic.org...iewtopic.php?f=16&t=12421
Ik hoop dat met de komende KitKat release het nu eindelijk voor mekaar is op Android.