Specificaties 3,9" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N9 (16GB) Zwart Review

tiempjuuh 19 december 2012, 711 views

Nokia N9 (16GB) Zwart

Pluspunten

• Design en afwerking
  • Besturingssysteem
  • UX
  • Features als NFC

Minpunten

• WiFi bereik
  • Accuduur
  • Duur!

Na een lange tijd van dubben, tobben, twijfelen en lezen heb ik toch de knoop
doorgehakt en voor 235 euro een Nokia N9 gehad. Er zijn erg veel reviews over te vinden
maar eigenlijk geen één van een Ubuntugebruiker. Nu wel ;)
Om even een nette inhoud te krijgen:
De volgende onderwerpen komen aan bod:
  • [De Nokia N9: Doodgeboren of nog springlevend?
  • De doos en het uitpakken ervan, uitrusting
  • De bouwkwaliteit en het design
  • Kwaliteit van de hardware; multimedia; scherm
  • De bediening en het gebruiksgemak van het apparaat
  • De software in het algemeen en de mogelijkheden ervan; apps
  • De samenwerking met een Ubuntu computer
  • De community
  • Betrouwbaarheid
  • Accuduur

De Nokia N9: Doodgeboren of nog springlevend?

Nokia heeft een aantal toestellen met FOSS uitgebracht, de eerste drie waren tablets, maar de vierde, de Nokia N900, had ook beluitrusting. Hoewel het geen echte telefoon was, maar eerder een tablet met telefoonsoftware, sloeg het wel redelijk aan. Het apparaat draaide op Maemo, wat een pure linuxervaring geeft, maar dan wel met een fatsoenlijke grafische schil. Helaas gaf Nokia de prioriteit aan Symbian, waardoor de populaire apps als WhatsApp en Wordfeud nooit voor Maemo uitkwamen.

Direct na de release van de N900 met Maemo 5 werd er al doorontwikkeld voor
Maemo 6.

Intel had ook een FOSS besturingssysteem voor tablets, Moblin. Nokia en Intel besloten de beide besturingssystemen te fuseren, waarmee MeeGo geboren was. Nokia heeft altijd beloofd een toestel uit te brengen met MeeGo.

Echter was de basis voor Maemo 6 al af toen de fusie bekend werd. Besloten werd dat het MeeGo toestel zou draaien op het Maemo besturingssysteem, maar het uit te brengen onder de naam MeeGo.

Nokia heeft 5 verschillende ontwerpen voor dit toestel gemaakt van 2009 tot 2011, waarvan de Nokia N9 de officiële is geworden. Hij is inderdaad op Maemo 6 gebaseerd, maar uitgebracht met de naam MeeGo. Toen hij uitgebracht werd hadden Steve Ballmer (ons allen wel bekend) en Stephen Elop (CEO van Nokia) al handjes geschud. Nokia maakte bekend de ondersteuning voor MeeGo meteen te laten vallen en zich te richten op hun Windows Phone-apparaten, waarvan de Lumia 800 (qua hardware precies de N9) de eerste werd.

De N9 is dus eigenlijk doodgeboren, maar aan de andere kant ook weer springlevend. Waarom kom ik later nog op terug

De doos en het uitpakken ervan

De Nokia N9 wordt in een erg minimalistische doos geleverd. Iets tè minimalistisch eigenlijk. De doos heeft de grootte van... De telefoon... Hij is ongeveer zo hoog als een flinke compactcamera.

De inhoud viel mij eerlijk gezegd wat tegen. In de doos zien we een Europese oplader en een Engelse, een USB kabeltje en een siliconenhoesje. Bovenop ligt de telefoon. Hé, geen headset, handleiding, of andere accessoires? Nee, echt niet... Wel hebben ze nog net de moeite genomen het IMEI en MAC op de doos te printen, en neer te zetten dat hij in Finland is gemaakt. Oh, ook vonden ze het nodig om i.p.v. een fatsoenlijke handleiding te printen, op de doos te zetten dat 40% van alle mobieltjes ongebruikt op een kast ligt, en dat ze zo milieubewust zijn omdat ze kartonnen dozen gebruiken. Heeft iemand eigenlijk ook wel eens een doos gezien van ander materiaal?

Goed, dan eerst maar eens de telefoon goed opladen. Dat duurde ongeveer 3 à 4 uur vanaf 10% naar 100%.

Design en bouwkwaliteit

Eerste indruk: Wauw! Ik was letterlijk even sprakeloos van de schoonheid van dit apparaat. Wat hem zo mooi maakt is de Unibody: Hij heeft géén naden (echt nul) en het scherm loopt naadloos over in de behuizing. Het scherm is trouwens licht gebold, wat zou moeten zorgen voor een betere weergave in fel licht, aldus Nokia. Ook zitten er maar drie fysieke knoppen op: Twee volumeknoppen en een vergrendelingsknop. Dit alles maakt het dat meerdere mensen hem zo 'sexy' vinden. Zelfs de ingang voor de lader (en computer) is afgedekt met een klepje. Dat klepje is voor mijn gevoel nogal fragiel overigens. Het scherm is juist het tegengestelde: het lijkt of het Gorilla Glass metersdik is, want o, wat voelt het stevig. Zo voelt de rest van de behuizing ook aan, hoewel de coating volgens mij bij veel gebruik zonder hoesje makkelijk afbladdert. Gelukkig zit er dus een siliconenhoesje bij die dat voorkomt.

De Nokia N9 maakt geen gebruik van een gewone full-size simkaart, maar gebruikt het micro-sim formaat. Dat is lastig, want mijn aanbieder heeft geen micro-sims. Gelukkig konden de mannetjes van the Phone House er wat mee, maar het is wel een aandachtspuntje.

Overigens mis ik het toetsenbordje van de N900 hier wel heel erg, maar er is een bluetooth uitschuivertje op weg vanuit Hong-Kong.

Kwaliteit van de hardware; scherm; multimedia

Hartstikke leuk natuurlijk dat het mobieltje er goed uit ziet, maar hoe is het onder de motorkap gesteld? Welnu, de N9 draait op een single-core 1GHZ processor, en heeft maar liefst 1GB werkgeheugen. Ook het scherm is high-end: het is een AMOLED scherm, wat inhoudt dat zwart ook écht zwart is.

Wat multimedia betreft: Het geluid via de speaker houdt te wensen over. Als ik het vergelijk met mijn N900 komt het schel over (en het is mono, waar de N900 stereo was). Bas wordt slecht weergegeven, hoewel hij wel veel harder kan dan de N900. Via de hoofdtelefoons is het geluid goed; bas wordt gewoon goed weergegeven en alle andere tonen ook. De speaker voor tijdens het bellen is wel gewoon in orde, zoals gewend van Nokia.

De camera is erg goed, foto's in daglicht komen erg scherp over, de autofocus werkt goed, en kleuren zijn zeer reëel. Als er echter wat in het donker moet worden vereeuwigd heb je een groter probleem. Je kan het voorwerp wel herkennen maar kleuren zijn flets en de foto's bevatten erg veel ruis. De camera van de N900 maakte echt veel betere foto's in het donker, maar in het licht wint de N9. De camera aan de voorkant is precies wat je ervan verwacht: Beroerd. Geschikt om even een skype-belletje te plegen (oh, wacht, dat kan niet eens...), maar meer kun je d'r niet mee...

Nog even verder met het scherm: Zoals gezegd geeft die zwart heel erg mooi weer. Wel een kanttekening is dat het wit meer crème-achtig is. De kleuren komen standaard wat verzadigd over, maar als je instelt dat de kleuren 'Vivid' (Engelse benaming, Nederlandse weet ik zo één twee drie niet) moeten zijn is het scherm een toppertje. Kans dat er krassen opkomen is trouwens nihil: het scherm ligt veilig achter Gorrilla Glass, wat krasvrij is. Ik heb er eventjes vrij hard op gedrukt (tot ik niet verder durfde), en het boog niet mee. Frappant feitje is dat de randen rond het scherm óók aanraakgevoelig zijn, kom ik zo op terug.

De connectiviteit van het apparaat is dik in orde, het heeft namelijk Bluetooth, Wifi, 3g, USB en NFC, waarvan die laatste erg interessant is. Met NFC (Near Field Communication) kun je namelijk twee apparaten erg gemakkelijk koppelen door ze even tegen elkaar te tikken. Mijn net gekochte bluetooth headsetje (de Nokia BH-221, ik schrijf even een review als ik genoeg ervaring heb opgedaan.) ondersteunt dat ook waardoor hij met een tikje tegen de telefoon koppelt. Een leuk extraatje dus!

Helaas is de WiFi-antenne minder goed. De ontvangst is nog niet half zo goed als die van de N900. Nu heeft die laatste ook wel buitensporig goed ontvangst maar de N9 heeft echt een te lage ontvangst. Ik heb een WiFi-repeater aangeschaft voor drie tientjes, maar het hoort natuurlijk niet en het is ook echt een heel erg groot minpunt.

De bediening en het gebruiksgemak van het apparaat

Nu komen we aan bij het belangrijkste: Is het apparaat een beetje gebruiksvriendelijk?
Om het even spannend te houden doe ik de conclusie pas aan het einde van dit hoofdstuk.

De interface van Harmattan werkt heel anders dan Maemo 5 (Fremantle) en Android. Waar je bij Android en Fremantle nog met allerlei knopjes werkt gaat gaat dat bij Harmattan groten deels 'in-app'. De terugknop bijvoorbeeld zit in de applicatie, de menuknop evenzo, en de thuisknop is er niet.

Die is er niet omdat Harmattan met het zogenaamde 'swipe' systeem werkt. Het grootste deel van de interface werkt hiermee. Het swipen begint al bij de eerste keer dat je het toestel in handen krijgt.

Het eerst zie je het 'Energy Saving Screen', ofwel een scherm met de tijd en icoontjes voor gemiste oproepen, SMS'jes en dergelijke. Je kunt daarop dubbeltikken of op de vergrendelingsknop duwen.

Dan het vergrendelingsscherm, die kun je weg 'swipen'. Overigens als je je vinder even stilhoudt tijden het van onder naar boven 'swipen' kom je in een soort snelstartmenu, vergelijkbaar met de Unity starter waar plaats is voor vier applicaties. Op het vergrendelingsscherm vind je uitgebreidere notificaties die je evt. kun weg swipen om direct naar het betreffende programma te gaan. We swipen voor het idee het vergrendelingsscherm even weg.

Je ziet drie thuisschermen, waarvan de middelste het applicatiemenu is, het linker de zgn. 'nieuwsfeed' is, waar Facebook, SMS, gemiste oproepen en meer meldingen binnenkomen. Tevens kun je er de status-updates van je vriendjes bekijken, en RSS-feeds. Het rechterscherm is bedoeld om alle geminimaliseerde applicaties weer te geven. En dat kunnen er heel veel zijn.
Het wisselen tussen deze schermen gaat... Juist, door te 'swipen'. Dat werkt erg soepel, en er gaat vrijwel nooit iets mis als per ongeluk op een knopje drukken.

Als je dan een applicatie opstart en je wil deze weg hebben dan kun je hem minimaliseren door van onder naar boven, van links naar rechts of van rechts naar links te 'swipen'. Als je hem compleet wilt sluiten kan dat ook, dan moet je van boven naar onder 'swipen'. Als je je vinger even stilhoudt op het rechter thuisscherm kun je overigens ook applicaties sluiten.

Het swipen werkt alleen als je vanaf de rand van het scherm veegt, daarom zijn deze gevoelig. Als je op het scherm veegt werkt dat als scrollen.

Dan nu de conclusie op de vraag 'Is de N9 gebruiksvriendelijk?'
Ja, absoluut. De gebruikersinterface is ronduit goed doordacht en netjes afgewerkt. Er zitten een aantal interessante snufjes in die het werken een stuk prettiger maken. Al met al is het een briljante manier van werken!

De software in het algemeen en de (on)mogelijkheden ervan; apps

De Nokia N9 draait -net als de N900- puur Linux. Maemo om precies te zijn, wat gebaseerd is op Debian. Het werkt dus ook met APT, en .deb bestanden. De mogelijkheden zijn dus eigenlijk eindeloos. Je kunt met een beetje geluk je favoriete IRC client compileren of the GIMP installeren.

Als je het toestel in de standaardtoestand neemt kun je er eigenlijk niet 'leuks' mee. De boel zit keurig op slot en .deb bestanden kun je vergeten. Gelukkig had Nokia nog enigszins een hart voor de 'nerd' en hebben ze een optie ingebakken in de instellingen. Die optie heet 'Ontwikkelaarsmodus'. Ha, daar kunnen we wat mee. Schuifje overhalen, tien keer op 'Jahaa, ik wéét dat ik virussen kan binnenhalen. Jahaa, natuurlijk wil ik Vi. Jahaa, ook een VNC server (server? Ja, server ;)), jahaa...' Maar goed, het werkt. Na een herstart heb je een terminal. Mèt roottoegang!

En dan denk je alles te kunnen installeren als op de N900, maar helaas heeft Nokia daar een stokje voor gestoken. Dat stokje heet AEGIS en zorgt ervoor dat alleen software met een speciaal bestandje erin toegang krijgt tot de vitale delen v/h systeem. Opzich best leuk voor leken, maar daar was de N9 niet voor bedoeld... Er zijn al wel tools om het te omzeilen, maar ik vind het toch jammer dat het erin zit.

Via de 'store' zijn er genoeg applicaties te vinden. Eventueel kun je nog extra community repositories toevoegen, vergelijkbaar met de extras-devel op Maemo. Instabiele software hoef je dan niet van op te kijken maar dat is toch leuk? ;)
Even terug naar de store: De meest nuttige en veelvoorkomende software zit er in, maar bijvoorbeeld een Buienradar-app kun je vergeten. Tevens zul je geen WhatsApp of 'Talking Ted' (Hoe heet dat mormel?) tegenkomen. Nu is er een community initiatief genomen om Wazapp te ontwikkelen, wat een prima alternatief is, maar echt grote apps ontbreken dus.

De samenwerking met een Ubuntu computer

De Nokia N9 heeft drie verschillende mogelijkheden om uit te kiezen als je hem aan de PC hangt. SDK Connect, waarmee je zachte waren kunt uploaden, je mobiel via de USB kunt besturen et cetera. Je hebt Massaopslag, waarbij dat natuurlijk voor zichzelf spreekt: Die wordt direct herkend door eender computer. Er wordt dan een partitie aangekoppeld die naar ~/MyDocs verwijst. Dan nog de 'Nokia Suite mode'. Die is ideaal: Je kunt je contacten synchroniseren, muziek, agenda back-uppen, kaarten installeren en nog veel meer. Als je Windows hebt. Op Ubuntu werkt het niet. Vreemd wel voor een telefoon die op Linux draait. Dit was ook al zo met de N900, en eigenlijk hoopte ik dat hier verbetering in zou komen, maar niets is minder waar. Voor synchroniseren zul je dus echt Windows moeten hebben...

De community

Dit is eigenlijk ook één van de redenen waarom ik deze telefoon heb aangeschaft. De community (zie bijvoorbeeld http://talk.maemo.org) van deze set telefoons/tablets is echt geweldig. Probleempje? Zet het op het forum en je vraag wordt binnen een dag beantwoord! Tevens zorgt deze community voor bijvoorbeeld Wazapp, btinput (waarmee je een bluetooth toetsenbordje kunt gebruiken), en meer nuttige applicaties. Waar op Android soms malware opduikt, zal dat bij deze community nooit gebeuren, vergelijk het met Ubuntu. Iedereen leunt op elkaar, leert van elkaar en probeert elkaar te helpen. Alleen dat zou al een dealmaker zijn!

Betrouwbaarheid

Naast leuk, functioneel en snel moet een toestel ook nog betrouwbaar zijn. Als de software elk moment kan crashen schiet het natuurlijk niet op.

Met de N9 geef ik dit puntje 3 van de 5 sterren. Het apparaat is niet zo instabiel als een alpha Ubuntu, maar echt stabiel is het ook niet. Zo is het me gebeurd dat het apparaat 3 keer uit zichzelf opnieuw opstartte. Kun je niet meer gebeld worden, handig (not). Ook is het zo, dat als je een alarm instelt dat als eerste naar een opstart afgaat, je hem pas na een halve minuut kunt afsluiten. Ook dat is weer een zwaar irriterende bug, want je zus wordt er niet vrolijk van als het alarm om 6:45 maar door blijft klinken als ze het eerste uur vrij heeft ;)

De betrouwbaarheid van de vitale functies (bellen, sms'en, gebeld worden...) is helemaal in orde, ik heb slechts een keer gehad dat de telefoonsoftware weigerde, wat achteraf kwam omdat de simkaart een beetje vuil was.

Ik heb hem al een keer laten vallen (of eigenlijk, hij werd door een klasgenoot die met z'n armen wijd rondjes zat te draaien uit m'n handen geslagen), en behalve wat stof heeft -ie het prima overleefd.

Accuduur

Een pijnlijk punt bij elke smartphone. Zo ook bij de N9. Bij hevig gebruik (paar uur per dag via WiFi op het interwebs) houdt hij het net een dag vol. Er zit gelukkig een batterijbesparing op, die de processor onderklokt en het display op zacht zet, achtergrondverbindingen afsluit en dergelijke. Bij gemiddeld gebruik (een paar keer iets opzoeken, een belletje plegen of een SMS'je lezen) gaat hij anderhalve dag mee. Bij licht gebruik (af en toe iets opzoeken, twee SMS'jes) gaat hij wel twee dagen mee. Stand-by houdt hij het minstens 5 dagen vol. Maar niemand gebruikt hem zo, toch? ;)

De Nokia N9 is een heel leuk toestel voor de Linuxer in hart en nieren, die er niet voor terugdeinst in configuratiebestandjes te moeten duiken, of een reflash te doen. Voor de gewone gebruiker zou ik hem qua UX zeker aanraden, maar de instabiele software maakt het bijna onmogelijk om zonder prutsen hem goed te laten werken. Ook het feit dat Nokia de software niet meer ondersteunt maakt dat hij niet aan te raden is aan een 'gewone' gebruiker. De telefoon is van buiten echt prachtig om te zien, en dat maakt dat hij overal een robuuste indruk blijft maken.
In totaal geef ik hem 4 van de 5 sterren.

• Ubuntu 12.04

Heb jij ook een Nokia N9 (16GB) Zwart?

Reviews door de redactie