Sandisk Ultra microSDXC 64GB Review

minimdrietekens 23 december 2012, 5.767 views

Sandisk Ultra microSDXC 64GB

Pluspunten

• Veel geheugen
  • Werkt meteen
  • Geen last van vertragingen

Minpunten

Ik was eigenlijk op zoek naar een 32G kaartje op zoek, maar kwam met veel verbazing deze kaart van wel 64G tegen. Eerst nog twijfels of het wel zou werken met mn mobiel, maar dat viel enorm mee.

Kheb zelf een Samsung Galaxy Note (eerste generatie) en die pakte hem meteen op. De kaart moest wel eerst geformatteerd worden, maar dat ging verder vanzelf. Het is dus te adviseren om hem eerst in je mobiel te stoppen, te formatteren en dan pas bestanden er op te zetten. Na het formatteren heb ik 59,5G om te gebruiken.

Het kaartje wordt geleverd inclusief een adapter voor SD aansluitingen.

Snelheid lezen en schrijven vanaf pc/laptop
Qua snelheid kan er 5G gelezen worden vanaf de kaart via de mobiel in iets langer dan 10 minuten. Schrijfsnelheid volgt nog.

Voor de directe overschrijving vanaf kaart naar laptop (dus niet via de mobiel) geeft Windows verkenner een snelheid van zo'n 37MB/s weer. Deze daalt regelmatig naar de 34. Via deze overschrijving kost het 3,5 minuten om 7,25GB over te schrijven.

Voor het overzetten van een videobestand van zo'n 800MB kost het mij anderhalve minuut. De snelheid bouwt hierbij op tot 9MB/s. Helaas kan ik geen groter filmbestand overschrijven, omdat er dan wordt aangegeven dat de kaart vol is (dit terwijl er meer dan 50G over is).

Dagelijks gebruik
Wat muziek betreft, is het verschil tussen mp3'tjes op het interne geheugen of op de kaart nauwelijks merkbaar. Zelf heb ik bijna 700 nummers op de kaart staan waar ik vloeiend doorheen kan scrollen.

Tijdens het bekijken van een 720p film (800MB) zijn er ook geen problemen. Scrollen door de film kan alleen m.b.v. tikken op de tijdbalk, vloeiend scrollen is niet mogelijk.

Het opnemen van foto's en video's die direct opgeslagen worden op de kaart is geen enkel probleem. De foto's die ik heb gemaakt zijn ieder 6,5MP (2MB). Het lezen hiervan gaat vloeiend en bij het maken van de foto's heb ik ook geen vertraging t.o.v. de gewone opslag. De video's die ik heb gemaakt zijn opgenomen op 1080p en variŽren van een paar seconden tot 5 minuten (een paar KB tot 550MB). Ook bij het opnemen en bekijken van deze bestanden merk ik nauwelijks iets van vertraging.

Als kanttekening hierbij moet gezegd worden dat ik dit heb uitgevoerd op de Galaxy Note 1, welke tegenwoordig al redelijk gedateerd is. Het opnemen van foto's en video's kost wat meer tijd dan bij de huidige toestellen. Mogelijk dat hier wel vertragingen optreden.

Heb jij ook een Sandisk Ultra microSDXC 64GB?

Hapert of moet je telefoon lang laden als je veel (100+) of grote bestanden (500Mb+) vanaf je SD kaart moet inladen?

M.a.w. als je bv je galerie opent (als je er films op hebt staan) of wanneer je lijst van alle nummers in je MP3 speler moet laden?
Kheb momenteel het een en ander bekeken.
Qua mp3 muziek heb ik geen enkel probleem met betrekking tot het scrollen en afspelen op mijn mobiel (kheb iets meer dan 650 nummers). Ik heb zojuist 5G muziek vanaf het kaartje via mijn mobiel op mijn laptop gezet, wat iets langer dan 10 minuten duurde.

Zou je voor de film iets specifieker kunnen zijn? Gaat het om een 8G HD filmpje of iets op mobiel formaat? Dan kan ik meteen meten hoe lang het duurt om de film er op te zetten.

[Reactie gewijzigd door minimdrietekens op 18 december 2012 19:30]

Wat voor mij het beste zou zijn is als je 500-800 Mb van 720p filmpjes gebruikt.
Erg bedankt voor de update alvast.

Voor het meten van de schrijf & lees snelheid kun je ook een benchmark tool gebruiken, dat staat wat chiquer. (neem bv hdtune of atto benchmark)
Ik heb zelf dit kaartje in mn Note 10.1 zitten en wanneer ik daar filmpjes voor mn zoontje op zet van 1 a 1.5gb dan nog kan ik ze razendsnel openen en ook doorheenscrollen.

In de Note 10.1 is deze wel standaard exFAT geformateerd. Voor de update van de Note 10.1 moest ik hem op mijn pc met een tooltje naar Fat32 formateren en bleek de snelheid zozo. Maar na de update van de Note 10.1 + kaartje in exFAT behoorlijk snel.

Omdat ik de data wou behouden tijdens het omzetten van FAT32 naar exFAT heb ik dus op de pc eerst de data naar de pc gekopieerd en na exFAT formatering weer terug. Dat ging met uit mijn hoofd >10MB/s (schrijf).
ben jij tevreden van je note 10.1? ken je me erover meer info geven aub dus je toestel leest het formaat exfat? ik had de ipad2 heb deze nu verkocht en heb me de note 10.1 2014 besteld. u kan me ook vinden op FB Murdock A-Team
thx
De tablet bevalt nog uitstekend en is nog als nieuw, terwijl ik hem dagelijks gebruik, wel in een hoes.

De Sandisk 64GB kaart is handig voor als je bijv. wat films mee wil nemen op vakantie etc. Dit is een erg goede kaart, geen hapering, traagheid of fouten gemerkt in combinatie met de Galaxy Note 10.1. Samsung heeft een goede ondersteuning voor exFAT.

Merk zelf eigenlijk geen verschil qua snelheid wanneer ik dingen op het interne geheugen doe, of op de kaart, beide zijn snel.
Mn vader heeft zelf ook de Note 10.1 en het bevalt hem maar al te goed! Apparaat werkt gewoon zoals het hoort en de accuduur is ook goed. Natuurlijk blijf je het gezeik met Touchwiz wel houden, maar negen van de tien keer valt dit wel mee.

Mn 'kleine' Note loopt helaas vele malen slechter met Touchwiz. Heeft waarschijnlijk te maken met dualcore vs quadcore.
thx voor de tip.is die Touchwiz dan niet zo goed dan? want de TAB 3 die ik zal krijgen via mijn abo is ook een dual core. de note 10.1 nieuwe type is een quadcore. ik heb nog geen ervaring met Samsung maar als ik op bv coolbleu de reviews lees dan merk ik toch ze veel tevreden klanten hebben.

welke kleine note heb jij nog? is dat de 2 de 5 inch scherm?
Ik heb de eerste generatie Note (met 5.2 inch scherm). Hierop draait het allemaal vrij traag. Als de reviews van de tab 3 lovend zijn, dan zou ik me zeker geen zorgen maken. Waarschijnlijk staan er ook reviews op Tweakers.
Thx voor de tip, zal binnenkort een aantal tests doen.
Dat klikt aardig. Dankje voor de informatie! Nu nog even wachten totdat deze kaartjes onder de § 45,- komen en dan ga ik 'm halen.
Een review van meer dan een jaar oud - maar nog steeds actueel. Ik heb bij iBood een Samsung NX2000 camera besteld en zocht daar een MicroSD-kaartje bij - deze is het geworden. Er is ook de "gold" versie die nog sneller is maar die is ook meteen 2x zo duur. Deze leek mij de beste prijs-kwaliteitverhouding. En mocht dit kaartje toch onverhoopt niet snel genoeg blijken om alles uit die camera te halen, dan kan ik altijd nog zo'n gouden kaartje kopen en deze gebruiken in mijn tablet.