Sennheiser MM 100 (Titanium, Zwart) Review

Teijgetje 20 december 2012, 3.357 views

Sennheiser MM 100 (Titanium, Zwart)

Pluspunten

• Mooi afgewerkt, ondanks totaal plastic
  • superlicht
  • voldoende accuduur bij normaal gebruik
  • flexibel doch degelijk
  • de earpads zijn eenvoudig te wassen en te vervangen
  • Mooi geluid mits je geen discovolume wil behalen
  • Volkomen stil bij geen geluidoverdracht

Minpunten

• Eigenlijk geen, behalve dat opladen en luisteren niet tegelijk kan.
  • Misschien voor sommigen de prijs

Na deze koptelefoon enkele maanden in gebruik te hebben is het tijd voor een kleine review.

Gezien ik niet zo`n hoofdtelefoondrager ben, en geen audiofiel, ligt bij mij de focus op draagcomfort én geluid.
Een zware koptelefoon (band boven op je hoofd) of in-ear-plugs vind ik niet fijn.
De MM-100 is een koptelefoon waarvan je de band in je nek draagt.
Het draagcomfort is perfect, de druk van de pads op je oren is minimaal, de band in je nek voel je niet, en toch zit het geheel erg stabiel op je hoofd door de nekband en de "haakjes" die boven je oren komen.
De haakjes zijn op de foto rechtsboven te zien, de beugel die je daar op de ear-pads ziet liggen valt tijdens gebruik achter je oor, hiermee wordt de koptelefoon eigenlijk vastgeklemd aan de bovenkanten van je oor, (of je oor wordt ertussen geklemd),dit is zonder druk te voelen op je oor. Erg comfortabel.
Rennen (joggen) en omgekeerd hangen, het maakt allemaal weinig uit, de headset blijft gewoon vast zitten.
En door het lage gewicht heb je eigenlijk niet door dat je hem op hebt, je vergeet dat na een tijdje.
Bijkomend voordeel is dat bij hogere temperaturen je geen warme plekken op je hoofd krijgt door een band en de pads je oren niet verwarmen, hij is min of meer zweet-proof.

Bouwkwaliteit:
De bouw van de koptelefoon is simpel maar degelijk te noemen.
De oorkussens zijn makkelijk te verwijderen cq vervangen.
De zitproef heeft hij bij mij al enkele malen glansrijk doorstaan doordat hij redelijk flexibel is (Per ongeluk vol in de stoel ploffen waar hij ligt 8)7 )
Ook langdurig er op zitten/liggen heeft hij al enkele keren doorstaan. Hij lijkt dan soms vervormd/verdraaid, maar komt na enige tijd vanzelf in de originele stand terug. Lijkt imo haast op "memoryplastic" dat gebruikt is voor de beugel.

Geluid:
Eigenlijk was ik verbaasd over het geluid. de headset geeft het idee dat je in een grote ruimte zit: het geluid is ruimtelijk te noemen en geeft het idee dat de speakers op afstand zitten. Van trommelvliesdruk (eigenlijk op alle volumeniveau`s) is imo geen sprake
Sennheiser heeft een reputatie hoog te houden en die maken ze naar mijn idee waar (een van de redenen waarvoor ik voor Sennheiser gekozen heb)..
Het geluid is over de hele toonband evenwichtig en vol te noemen.

Zoek je een headset die je op zijn hardst gebruikt met zware bassen, dan moet je deze niet hebben.
Bij vol volume kan er een kraakje optreden bij een zware bastoon.

Voor mij is dat echter niet aan de orde, Hij voldoet ruim binnen mijn gebruikte volumeniveau`s en ook heel zacht blijven alle toonsoorten hoorbaar. .
Ik gebruik hem niet zo hard omdat ik altijd graag niet helemaal afgesloten wil worden van mijn omgeving ;
Een redelijk volume en ook horen wat iemand tegen je zegt (of jij tegen hen) is prima mogelijk.
Omgekeerd vind ik dat er weinig geluidvervuiling is naar de omgeving toe.
Zelfs niet-op en redelijk hard aan geeft geen luidsprekereffect.
Iets wat fijn is voor je omgeving.
Een ander voordeel is dat wanneer je verbonden bent hij niet vanzelf de verbinding verbreekt wanneer er langere tijd geen geluidoverdracht is maar in stand-by blijft, daarnaast is hij dan ook nog eens volkomen stil bij geen overdracht.

Bediening:
De bediening is simpel.
De oplader-ingang zit op het linkergedeelte bovenop, onder een rubber kapje.
Dit kapje is heel netjes geintegreerd en de eerste keer moet je echt even peuteren om te weten van welke kant het opengaat.
Aan de rechterkant zit de aan/uitknop centraal, onderop een schakelaar voor het volume en bovenop een schakelaar om te wisselen tussen muziek en gesprek. De microfoon zit ingebouwd en is onzichtbaar.
Erg fijn is dat je feedback krijgt dmv piepjes die harder of zachter worden wanneer je het volume verstelt.
Verbinden via bluetooth is gemakkelijk, dmv een drietal piepjes hoor je dat je aangemeld wordt, eenmaal aangemeld knippert er een blauwe led die niet storend is, wanneer de accu leeg raakt wordt deze rood.en krijg je dit middels een lage toon (met intervallen) ook te horen.

Gebruik:
In gebruik gaat de headset bijna een werkdag mee, als je continu naar muziek luistert.
Gebruik je hem alleen om mee te bellen dan gaat hij iets langer mee, ruim een werkdag..
De standby-tijd, verbonden zonder geluidsoverdracht, is volgens Sennheiser 220 uur. Dit heb ik nog niet getest maar als ik hem vergeet uit te zetten dan doet hij het na een of twee dagen verbonden zijn nog gewoon.
Voor mij is dat lang genoeg

De maximale oplaadtijd bedraagt ca 2,5 uur.

De headset wordt geleverd met plug-in-oplader en losse USB-miniUSBkabel.
Gewoon vanuit je PC opladen is dus ook mogelijk(bv in je pauze, je hoeft de oplader dus niet mee te nemen).

Hier komt dan gelijk het enige minpunt naar voren; als je oplaadt kun je de headset niet gebruiken. Zodra je de oplaadkabel aansluit verbreekt hij de verbinding.
Persoonlijk heb ik hier pas één keer last van gehad. Omdat hij lang meegaat leg je hem niet automatisch aan de oplader,

Hoewel de headset niet echt goedkoop is , is het toch echt een aanrader als je goed geluid wilt en een hoog draagcomfort.
Zeker voor sportieve mensen is dit een goede set omdat hij erg stabiel op je hoofd zit en je toch omgevingsgeluiden kunt blijven horen (als je wilt en het volume niet te hard zet)

• Acer 7740G-434G64MN, i7 820 QM, 8GB RAM
  • LG Optimus 3D
  • Nokia Lumia 1020

Heb jij ook een Sennheiser MM 100 (Titanium, Zwart)?

Inderdaad goede review, wel een een aanvulling bij het gebruik ism de HTC One, zorg dat je WIFI uitstaat als je handsfree gaat bellen, op de een of andere manier stoort WIFI op de 2,4 Ghz band op het moment dat je gaat bellen. Op de 5Ghz geen problemen, verder werkt het apparaat zoals het hoort en is het geluid voor een bluetooth headset zonder apt-x subliem :)
Verder viel mij op dat als je belt het geluid harder uit je linker speaker komt dan uit de rechter, geen idee of dit zo hoort maar ik vind het wel fijn, zo hoor ik tenminste nog wat om me heen als ik aan het bellen ben

[Reactie gewijzigd door netblade op 20 augustus 2013 00:03]

Goeie review, thanks!