Sony CD-R80 700MB 48x, 50 stuks (Spindel) Review

uncle_sjohie 13 maart 2008, 546 views

Sony CD-R80 700MB 48x, 50 stuks (Spindel)

Pluspunten

• Niet al te duur

Minpunten

• Zaten een paar slechte tussen

Sinds ik zwaar aan het bootleg ruilen ben, moet ik nogal wat CD's branden, en toen ik deze sony spindle met 100 stuks voordelig kon krijgen, heb ik hier eentje van gekocht.

*** De verpakking ***
Dit is een zogeheten "spindle" wat inhoud dat het losse CD's op een plastic houder zijn, en dus niet individueel verpakt zijn in afzonderlijke doosjes. Ze zijn beschermd door een plastic omhulsel, en onderop ligt ook een schijfje plastic met dezelfde afmetingen als een CD, hierdoor kan de onderste ook niet beschadigen. 100 Cd's wegen er aardig in kwam ik achter, ik gok toch wel bijna een kilo.

*** Dagelijks gebruik ***
Dit zijn eenmalig beschrijfbare CD's, dit in tegenstelling tot hun herschrijfbare broertjes, die kan je herkennen aan de CD-rw aanduiding. (RW = ReWritable, oftewel herschrijfbaar)

Dit is voor de meeste mensen wel duidelijk mag ik aannemen, gewoon de CD in de CD/DVD brander doen, het brandprogramma opstarten, en dan doet de computer wel ongeveer de rest. Ik zelf gebruik een NEC DVD-RW ND-4570 DVD brander in mijn systeem, en het is me een paar keer voorgekomen dat hij zich verslikte in één van de blanco CD's. Dit schrijf ik toe aan de CD's zelf, aangezien andere merken het wel goed doen, zowel op verschillende snelheden als met data en muziek. Ik denk dat ik toevallig een slechte partij getroffen heb, maar het ging uiteindelijk om 3 van de in totaal 100 stuks, dus ik heb er verder geen werk van gemaakt. Ikzelf brand meestal op ongeveer 1/2e of 2/3e van de maximumsnelheid van de brander, dus zeg 16x tot 24x, zo zorg je er voor dat je niet zowel de CD als de brander tot het maximum laat gaan, en dit zorgt er negen van de tien keer voor dat er flink wat minder fouten op de CD staan. (maar het is overigens geen exacte wetenschap) De CD's zelf zijn tot snelheden van 48x bruikbaar, wat keurig is, maar dus net te weinig is voor de nieuwste generaties branders die de 52x al kunnen halen, maar dan heb je het over 20 seconden verschil op het branden van 1 CD, en dat was voor mij geen reden om ze niet te kopen.

*** Conclusie ***
De ¤29,99 die ik voor deze 100 betaalde komt op ~29ct per blanco CD, en dat is niet een al te hoge prijs, maar aangezien sony toch wel onder de A-merken genoemd mag worden, vielen me de drie uitvallers toch wel wat tegen. En aangezien er meer dan keus genoeg is, beveel ik ze dan ook niet aan.

Heb jij ook een Sony CD-R80 700MB 48x, 50 stuks (Spindel)?

Foutje, ik knipte en plakte wat verkeerd.. O+

[Reactie gewijzigd door uncle_sjohie op 13 maart 2008 13:07]

En wat was de Mediacode van de betreffende Sony CD-R's?
Joh, daar vraag je me wat.. Die dingen staan al een poosje onder mijn bureau.. Zal wel es ff kijken als ik thuis ben.