Logitech Ultra-Flat Keyboard (Qwerty) Review

uncle_sjohie 13 maart 2008, 660 views

Logitech Ultra-Flat Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Mooi design (wel persoonlijk uiteraard)
  • Tikt lekker

Minpunten

• Behuizing aan slijtage onderhevig

Net zoals elke andere computer moet de mijne uiteraard ook een toetsenbord hebben, en ik heb gekozen voor deze om 2 redenen. 1) hij tikte lekker (even getest in de winkel) en 2) hij zag er ook nog eens mooi uit.

*** De verpakking ***
Dit was een zogeheten OEM (Original Equipment Manufacturer) versie, wat inhoudt dat het een simpele kartonnen doos is, met alleen het toetsenbord. Deze soort verpakkingen worden veel geleverd aan winkels en groothandels. De tegenhanger hiervoor is een "retail" versie, dan zit er een flitsende doos omheen, een CD met drivers en in het geval van bijvoorbeeld een videokaart een gratis spelletje. In dit geval zat er dus niks extra's in de doos.

-------------------------------------------------------------- -

*** Het uiterlijk ***
Dit is één van de redenen waarom ik voor dit toetsenbord heb gekozen, het is een mooi plat model met een zilver grijze behuizing, met vervolgens hierop zwarte toetsen met witte letters en symbolen er op. In een aparte zwarte balk aan de bovenkant zitten de 6 sneltoetsen: media, play/pause, mute, favorites, e-mail en www. Deze starten respectievelijk de standaard mediaplayer (hier winamp) op, stopt/pauzeerd het afspelen, zet het volume op 0, laat je internet favorieten zien, start je email programma en starten de browser. Eg handig, vooral die voor de mail en internet gebruik ik veel. De layout van het toetsenbord is verder een standaard windows layout, met alle knoppen op de gebruikelijke plekken. (met oa de bekende windows toets tussen de "ctrl" en "alt" knoppen links). Door de zwart met grijze kleurstelling past hij mooi bij mijn computer kast en zwarte monitor, toch ook leuk als je de PC in je woonkamer hebt staan.

*** Dagelijks gebruik **
Na het aansluiten op de toetsenbord ingang op mijn PC was hij ook gebruiksklaar, geen gedoe met extra software etc, windows herkent de hierboven genoemde sneltoetsen zo, dus dat is lekker makkelijk. Onderop zitten nog 2 lipjes om het toetsenbord wat omhoog te kunnen laten komen, en die heb ik ook uit geklapt, daar ik het wat lekkerder vindt typen als het toetsenbord wat naar me toe staat. Het toetsenbord lijk qua gevoel op dat van een laptop, maar de toetsaanslagen zijn net wat dieper dan bij een echt laptop toetsenbord, je kan goed voelen dat je een toets intikt. Voor de mensen die blind kunnen typen zitten er op de F en J toetsten kleine richeltjes, zodat je kan voelen waar de toetsen zitten. Ik zelf ben het blind typen niet meester, maar het is handig dat ze er aan gedacht hebben.

** * Betrouwbaarheid ***
Ik heb hem nu 1½ jaar, en alle toetsen werken nog prima, en alle letters zijn ook nog goed te lezen. Het is wel zo dat op 2 plekjes, oa waar de muis van mijn hand nog wel eens op het toetsenbord rust, en vlak naast de enter knop, het grijs van de behuizing wat begint te slijten. Dit vindt ik wel jammer, want hij wordt er zo natuurlijk niet echt mooier op.

*** Conclusie ***
Een mooi strak toetsenbord wat lekker typt, dus daarom van harte aanbevolen, zeker voor de ¤17,- die ik er voor betaald heb. Maar door het al vrij snel vertonen van slijtage plekjes op de behuizing, is het misschien niet echt een toetsenbord wat geschikt is voor de zware computeraars..

Heb jij ook een Logitech Ultra-Flat Keyboard (Qwerty)?

offtopic:
Jij bent echt druk bezig met user reviews op T.net te zetten he :)
Ik moet eerlijk toegeven dat ik voor een andere site erg veel reviews heb geschreven, dus veel heb ik al, maar hier en daar pas ik ze wel wat aan voor het "tweaker" publiek. Ze zijn in 1e instantie meer geschreven voor een site ala kieskeurig, en hebben soms een wat hoog "jip en janneke" niveau qua IT techniek enzo.
Mooie review, ik heb het bordje ook, en het is een echte aanrader..
ik denk dat je mij geen toetsenbord onder 30 euro kunt voorschotelen dat beter is dan deze ultraX Flat..

al mis ik "next track" en "previous track" knopjes.

verder is dit een AANRADER!
Deze review gaat over een ander toetesenbord dan het product wat er aan gekoppeld is...
Toen ik hem ~3 jaar geleden plaatste was het echt wel de goede hoor, ik vermoed dat logitech een update heeft gedaan van het originele type?