Sony MDR-EX71SLB (Zwart) Review

uncle_sjohie 14 maart 2008, laatste update op 17 maart 2008, 1.493 views

Sony MDR-EX71SLB (Zwart)

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Puike bouwkwaliteit

Minpunten

• Rubbertjes zijn lastig te krijgen

Na de aanschaf van mijn (inmiddels door een iPod 160Gb classic vervangen) Sony NW-HD5 mp3 speler was ik de ietwat tegenvallende geluidskwaliteit v/d bijgeleverde oordopjes al snel zat, dus ben ik gaan zoeken naar betere, en dan het liefst ook oordopjes die ook op mijn sony RM-MC35 afstandsbediening pasten.

Gelukkig voorziet Sony hier prima in, door de MDR-EX71SL te voorzien van een snoer met een lengte van 0,5m én een microjack aansluiting, en nog een verlengsnoer van 1 meter, wat ook meteen een verloop is van microjack naar minijack, zodat hij verder op elke MP3 speler / discman / minidiscspeler te gebruiken is. Deze oordopjes zijn van het gesloten type, wat betekend dat je ze mbv 3 bijgeleverde rubbertjes (Small, Medium & Large) passend kan maken, en zo zorgen ze ervoor dat je het omgevingsgeluid (trein/vliegtuig) bijna niet meer hoort. Er zit van elke maat één setje in de verpakking, en er is op ebay en marktplaats dus al een levendige ruilhandel ontstaan, aangezien Sony geen vervangende verkoopt tot zo ver ik weet.

* Geluidskwaliteit
Naar mijn idee toch wel het belangrijkste, en ik moet zeggen, ze klinken geweldig! Doordat de oordopjes het omgevingsgeluid goed dempen hoor je alles sowieso al veel beter, vooral de bas is geen brij meer, maar je kan het plukken van een bas onderscheiden van bijvoorbeeld de bassdrum van een drumstel. Het middengebied, zeg maar de stemmen, is ook prima verzorgt, zelden heb ik Eva Cassidy zo levensecht horen zingen. De hoge tonen zijn lekker helder, maar zonder scherp te worden. Vooral dat laatste is naar mijn idee belangrijk, anders ga je je er na verloop van tijd aan irriteren. Het is wel zo dat er in vergelijking met bijvoorbeeld Shure's of Sennheiser een iets meer wollige bas uit komt, maar ik kon er zelf niet zoveel van merken, en nu met mijn iPod is het zelfs een plus wat mij betreft, aangezien die soms wat "iel" klinkt.

* Draagcomfort
Door het kleine gewicht voel je ze bijna niet, en dankzij de zachte rubbertjes kan je ze uren inhouden. Neem wel even de moeite om de verschillende groottes dopjes te passen, bij de verkeerde maat vallen ze soms uit je oren, of gaan ze knellen.

* Accessoires
- Zacht draagetui
- Rubbertjes (klein, middel, groot)
- Oortelefoonhouder van hard plastic, hier passen de dopjes precies in.
- 1 meter verlengsnoer, met 1x microjack (2,5mm) en 1x L-plug minijack (3,5mm) aansluiting

* Bouwkwaliteit
Zeer goed, ze hebben al heel wat trein- en vliegreizen overleefd, gewoon los in een rugzak of mijn broekzak.

* conclusie
Prima geluidskwaliteit een hoog draagcomfort, en een prima bouwkwaliteit. Van harte aanbevolen voor mensen die het maximale uit hun portable audio speler willen halen. Je betaalt er online rond de 45 a 50 euro voor inclusief verzendkosten, en dat is zeker niet weinig in absolute zin, maar naar mijn idee zeker niet te veel voor de verbetering in geluidskwaliteit.

Heb jij ook een Sony MDR-EX71SLB (Zwart)?