HP DesignJet 5500PS (150cm, Parallel & 100mbit) Review

uncle_sjohie 12 maart 2008, laatste update op 13 maart 2008, 900 views

HP DesignJet 5500PS (150cm, Parallel & 100mbit)

Pluspunten

• Betrouwbaar
  • Goede Drivers

Minpunten

• Vaak foutieve status aanduiding van de printkoppen

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Dit is niet een printer die je van een plank afhaalt bij de lokale computerboer, maar wel overwogen koopt, na gedegen vergelijkingen met concurrerende machines. Te denken valt dan aan de Canon groot formaat printers, of die van het Nederlandse Oce Na het vergelijken van de printkwaliteit, functies en aangeboden service contracten is er uiteindelijk besloten om een aantal van deze HP 5500 PS printers te leasen, en we werken er al weer een jaar of 3 tot volle tevredenheid mee.

* De verpakking
Dit soort printers worden geleverd in een verpakking op een pallet, wat erg handig is, aangezien de printer inclusief onderstel rond de 120kg weegt. Leveranciers laten dit meestal doen door een gespecialiseerd bedrijf, in ons geval exel. Deze pakken alles uit, en zetten hem op de goede plaats neer, conform de gemaakte afspraken met de klant. In de verpakking zit het printergedeelte, de standaard met rolhouder, een flinke stapel handleidingen, 2 papierrol houders en een schoonmaakset.

* De printer
Deze printer werkt met rollen papier van max. 90m meter lang, en een breedte van 91,4 centimeter (42inch), dus je kan alle formaten tot A0 er prima op printen. Er is ook nog een bredere variant die tot 152,4 centimeter (60inch) breed kan printen. die is verder identiek aan deze, maar dus alleen wat breder. Het is een inktjetprinter, net als de meeste printers die men thuis heeft staan, alleen is alles veel groter. Zo hebben de inkttanks een inhoud van 0,48 liter per stuk, en er zitten 6 in (zwart, cyaan, magenta, geel, licht cyaan en licht magenta). Het voordeel van 2 extra kleuren is dat de printer minder hoeft te "mengen" en hierdoor is hij beduidend sneller als vergelijkbare printers zonder deze 2 extra kleuren.

* Aansluitingen
Dit soort printers hang je niet met een USB kabeltje aan 1 pc zoals thuis, maar in een netwerk. Hiervoor beschikt de printer dan ook over een 10/100 mbit netwerkaansluiting met ingebouwde Base-TX printserver. Er zit ook nog een parallelle poort op, aangezien sommige speciale werkstations dit nog steeds gebruiken. Afhankelijk van het type netwerk software (novell etc) is er nog van alles in te stellen, maar dat is echt specialistenwerk waar ik niet betrokken bij ben geweest.

* De fysieke installatie
Dit wordt gedaan door een service technicus van HP, daar dit logischerwijs specialisten werk is. Deze configureert de printer en netwerkverbinding naar wens, en vult het systeem met inkt. Vooral dit laatste is een aparte gewaarwording, de inkttanks zitten aan de linkerkant, en de inkt leidingen zijn zo lang dat je al 25% van de inkt in een tank gebruikt om het systeem gebruiksklaar te maken. Met een prijs van 275 euro per inkttank moet je wel even slikken, maar dit hoort er nou eenmaal bij.

* Dagelijks gebruik
Eigenlijk net als bij een HP printer thuis zijn er meerdere standen, in dit geval 5, te weten: econofast, productivity & photo quality, met tussen de 1e en de 2e, alsmede de 2e en de 3e stand nog een tussenstand. Wij gebruiken meestal de 4e stand, dan print hij prima kwaliteit, maar duurt het niet al te lang. De kwaliteit is uitmuntend, vooral als we er echt fotopapier in hangen, de kleuren zijn mooi helder, en de lijnen goed strak. Hij maakt wel aardig wat geluid, vandaar dat hij bij ons ook in een aparte ruimte staat. Het papier vervangen is een aardige klus, dit vergt aardig wat handelingen en kan zo 10 minuten van je tijd in beslag nemen. Een leuke feature is dat als je een half lege rol verwijderd, de printer er een barcode op print, zodat hij als je deze weer laadt meteen de goede instellingen weer pakt. Een gemenigheidje is wel dat de status van de printkoppen niet helemaal goed wordt weergegeven, en vaak merk je dat deze versleten zijn doordat er in eens allemaal vlekken op de uitdraai verschijnen. Volgens de service technici een ontwerpfout waar we helaas mee moeten leren leven.

* Snelheid
Dit wordt wat anders gemeten als bij de consumenten printers, daar gaat het in pagina's per minuut, bij dit soort groot formaat printers in mē/uur. Hier zitten nog een aantal variabelen in, zoals de droogtijd die afhankelijk is van het soort papier wat men gebruikt, dus onderstaande is slechts een indicatie.
  • photo quality 9,3 mē/uur (met coating); 5,6 mē/uur (glanzend)
  • productivity 9,29 mē/uur (met coating); 7,06 mē2/uur (glanzend)
  • econofast 52,8 mē/uur (met coating); 13,7 mē/uur (glanzend)
Hij is echt behoorlijk snel, als ik een printopdracht wegstuur en ik loop er achter aan, is de printer al bezig als ik aankom. (is een wandeling van 20 seconden) Dit hangt uiteraard wel af van wat je er heen stuurt, een A0 GIS bestand met veel raster informatie (foto's etc) kan soms een printfile genereren van 250 tot 300 Mb groot, en dan kan het even duren. Dit soort dingen printen we dan ook meestal 's nachts, om de andere collega's niet te veel te hinderen.

* Kosten
Met dit soort machines is de aanschafprijs niet eens het belangrijkste, dan kijk je toch meer naar de kosten van de supplies (inkt, printkoppen en papier) per mē en die van de bijbehorende service contracten, dit zijn toch echt geen machines waar je zelf wat aan kan sleutelen. 1 rondje supplies kost ongeveer 1800 euro, maar daar kan je wel een paar kilometer papier mee bedrukken, afhankelijk van wat je print.

* Opties
Er zijn diverse opties mogelijk, zoals extra geheugen of een grotere interne hardeschijf. Daarnaast is er nog een zgn. postscript optie, dan kan hij zelf postscript bestanden (een type print bestand) verwerken, zonder tussenkomst van een workstation.

* Conclusie
Een beest van een printer, zowel in het formaat van de machine als in de capaciteiten, en eentje die wij al zeker 3 jaar zonder noemenswaardige problemen gebruiken. Vooral de goede printkwaliteit, zelfs op de "econofast" instelling (altijd handig in geval van een spoedklus) is doorslaggevend geweest, de "photo quality" instelling is pas echt mooi, maar die gebruiken we slechts incidenteel. Je rijdt bijvoorbeeld ook niet continu vol gas met een auto, het gemiddelde gebruik en comfort bij dagelijks gebruik is toch waar je een auto op beoordeeld, en zo is het eigenlijk ook met dit soort dingen. Er zijn inmiddels al wel opvolgers voor dit type, maar HP bouwt deze ook nog steeds, dus mocht je in de markt zijn voor een printer van dit kaliber, dan zou ik deze zeker meenemen in de vergelijking.

Heb jij ook een HP DesignJet 5500PS (150cm, Parallel & 100mbit)?