Lenovo Thinkpad Edge S430 (N3B56MH) Review

Lenovo Thinkpad Edge S430 (N3B56MH)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Aansluitingen
  • Caching SSD
  • Toetsenbord
  • Gewicht
  • Scherm

Minpunten

• Accutijd
  • Throttlen + hitte 620m
  • Rechtermuisklik rechts onderin touchpad

Inleiding:
De Thinkpad Edge serie van Lenovo tracht de robuustheid en veiligheidsmogelijkheden van de Thinkpad serie te combineren met een modern en slank uiterlijk. Ik heb voor de S430 gekozen vanwege de draagbaarheid, stevige behuizing, het veelal bejubelde toetsenbord, de iets hogere resolutie (1600*900) en de degelijke interne specificaties. Voor het geld zijn er zeker snellere laptops te koop, denk daarbij bijvoorbeeld aan de Lenovo Y500 en de Asus N56, maar niet met deze bouwkwaliteit en draagbaarheid.

Inhoudsopgave
- Aansluitingen
- Uitbreidingsmogelijkheden

Extern:
Behuizing:
De Lenovo S430 is dichtgeklapt 2.2cm hoog, hij is volledig matzwart afgewerkt met rondom het scherm een donker aluminium randje. De laptop oogt daardoor erg strak en voelt ondanks de slechts 1.8kg en geheel uit kunststof opgetrokken behuizing erg robuust aan. Het scherm is van de buitenkant in het midden in te drukken, alsook aan het randje bij de dvd-drive. Verder geeft de behuizing nergens mee en maakt deze een kwalitatief erg stevige indruk.

Het openklappen gaat soepel met een enkele hand en de twee metalen scharnieren houden het scherm stevig op zijn plaats. De bezel rondom het scherm is glanzend zwart en oogt prima, wel schijnt dit materiaal erg snel te krassen en ik had het mooier gevonden als Lenovo de matzwarte afwerking van de rest van de laptop ook hier had doorgetrokken. Midden boven het scherm bevindt zich zoals gewoonlijk de webcam, rechts daarvan zit een led lampje met een prisma erop. Dit lampje beschijnt netjes het toetsenbord en is een variant op de steeds meer voorkomende backlight toetsenborden, het werkt lekker maar is wel beduidend minder chique.

Toetsenbord:
Het toetsenbord is van het bekende chiclet type, en is net als bij alle Thinkpad laptops waterdicht. Waar het water bij de duurdere varianten echter netjes door een geultje uit je laptop wordt gedirigeerd, zal je de S430 op de kop moeten houden om het bier er weer uit te krijgen. Het toetsenbord heeft verder een heel eigen gevoel. De toetsen zijn aan de onderkant wat afgerond en zijn licht uitgehold, waardoor je vingers er heerlijk invallen. De feedback en travel zijn precies goed en de type-ervaring doet absoluut niet onder aan die van de oude IBM Thinkpad toetsenborden, zelden zo heerlijk getypt op een laptop!

Touchpad:
Het touchpad is lekker groot en heeft net als de Apple laptopjes ingebouwde knoppen. Ik kom zelf van een Macbookje af en dan ben je qua touchpad redelijk verwend. Wat me meteen opvalt is dat de multitouch gebaren, zoals scrollen met twee vingers, eigenlijk net zo soepel gaan als op mijn Macbook. Dat is wel eens anders geweest bij Windows laptoppen en een heuse verademing. Nadelen zijn er ook, Windows 8 voegt automatisch zoveel multitouch gebaren toe dat je regelmatig onbedoelde acties uitvoert. Gelukkig is dit uit te schakelen waarna het touchpad prettig werkt. Verder had het oppervlak nog wat gladder gemogen en is er het probleem dat de laptop een rechtermuisknopklik helemaal in de rechter onderhoek niet registreert! Waardoor je regelmatig twee of drie keer zit te klikken, storend.

Pointing Stick:
Als altijd zit ook op deze Thinkpad het welbekende clitje tussen de G, H & B toets in. Ik werk er nooit mee en de toegevoegde waarde is voor mij dan ook nul, maar hij werkt verdacht soepeltjes en heeft minder gewenning nodig dan je zou denken. Standaard geeft Lenovo de Pointing Stick voorrang op het touchpad, wat betekent dat de laatste automatisch wordt uitgeschakeld als je aan het clitje zit. Afhankelijk van je voorkeur is dit ook andersom in te stellen.

Fingerprint Reader:
De Fingerprint Reader werkt zoals je mag verwachten en reageert goed, het is een veel soepelere manier om je laptop uit standby te halen dan je wachtwoord telkens intikken en dus zeker aan te raden. Nog een voordeel is dat elke vinger afzonderlijk in te stellen is met een eigen applicatie. Dus met de wijsvinger open ik mijn laptopje gewoon naar het bureaublad, met de middelvinger ga ik naar mijn mail toe, enzovoort.

Scherm & Geluid
Scherm:
Het TN-paneel van de S430 meet 14” en heeft een resolutie van 1600*900, een 16:9 verhouding. Qua werkruimte zie ik meer in de 16:10 verhouding maar ben allang blij met de extra pixels. Het scherm is netjes scherp en ook goed leesbaar als je DPI niet is aangepast. De kleuren zijn onder de juiste hoek mooi en spattend te noemen, maar niet goed zoals je mag verwachten van een TN paneel. Als je naar het sRGB veld kijkt dan mist het bij groen wat aan bereik. De horizontale kijkhoek is verbazend netjes, verticaal is de kijkhoek minder vriendelijk, na een procentje of 40 worden de kleuren minder.
De helderheid van het paneel is niet opvallend (volgens externe reviews zo’n 220cd/m2), maar doordat er een erg prettige matte coating op het scherm zit is de leesbaarheid in vrijwel alle omstandigheden goed. Ook buiten en bij fel lamplicht is er prima op te werken.

Geluid
Ik ben vrij audiofiel en je weet van tevoren dat laptopspeakertjes niet gaan bekoren. Toch is het wel prettig om een beetje degelijk geluid te hebben voor wat web filmpjes op z’n tijd. Wat direct opvalt is de complete afwezigheid van de bass, nu is dat eigenlijk altijd het zwakste punt en hier is dat niet anders. Het geluid dat eruit komt is in ieder geval zuiver en vervormd ook niet als je het volume fiks opschroeft, en voor laptopspeakertjes kunnen ze redelijk hard. Verder is de kwaliteit voor een laptop gemiddeld.

Intern:
Processor:
De processor is een Intel Core i5 3210M. Een dual core processor die bij de normale taken meer dan afdoende is. De belasting van de processor bij het afspelen van een 1080p film ligt tussen de 35-45% wat je afdoende ruimte geeft om daarnaast nog een beetje te multitasken. Bij het videobewerken merk ik wel dat een i7 quad core een stapje voor heeft.

Grafische kaart:
Naast de standaard ingebouwde HD4000 van Intel heeft Lenovo nog een Nvidia GT 620M 2GB met optimus toegevoegd. Dat houdt in dat de laptop automatisch de 620M inschakelt als de HD4000 niet sterk genoeg is. In eerste instantie lijkt dat de grafische prestaties ongeveer te verdubbelen, maar dan komt de keerzijde van de medaille. De 620M is een oud ontwerp op 40nm en wordt loeiheet! Een half uurtje diablo III is genoeg om je laptop van je schoot te moeten halen omdat je letterlijk je benen brandt. De GPU begint te throttlen en levert uiteindelijk ongeveer 150% van de prestaties van de HD4000, maar wel met temperaturen van zo'n 90 graden, niet best! Waarom Lenovo hier niet voor een paar euro meer een 630M op 28nm heeft ingestopt is mij een raadsel, want dit is niet goed voor de gebruikservaring. Wel blijft de laptop heerlijk stil bij al het gebruik, nergens begint hij te loeien of spontaan even te blazen.

3Dmark Vantage

HDD, SSD & RAM
De standaard HDD is 500gb groot en presteert zoals je van een hedendaagse 7200rpm schijf mag verwachten. De SSD is een 16GB caching SSD die de meest gebruikte programma’s oppikt. Hierdoor start Windows heerlijk snel op evenals enkele andere veel gebruikte programma’s, maar 16GB is niet veel en de meeste programma’s zullen dan ook gewoon via de HDD draaien. De Caching SSD is niet los bereikbaar en wordt volledig door het systeem zelf geregeld. Het standaard RAM geheugen is 1333mhz DDR3 geheugen van 4GB, houdt niet over.

Accu:
De accu is het grootste nadeel van de Lenovo Thinkpad Edge S430, dit is namelijk een 4-cell met slechts 48Whr, terwijl 65Whr toch wel een beetje de norm is bij dit type laptop. Dit resulteert bij regulier browsen en muziek luisteren in een accuduur van c.a. 4.5 uur. Bij het film kijken kom ik op ongeveer 3.5 uur uit, bij stevig gamen gaat hier nog weer een half uur van af.

Aansluitingen & Uitbreidingsmogelijkheden:
Aansluitingen:
De S430 is prima toegerust, aan de linkerkant zit een behalve de DVD drive een SD-kaart slot, USB 3.0 en aansluiting voor je koptelefoon. De plaatsing hiervan is echter niet ideaal, ze zitten namelijk helemaal aan de onderkant, wat storend kan zijn als je met het apparaat in hangstand op een bank ligt gevouwen. Rechts vinden we opeenvolgend een Kensington lock, Ethernet, USB 3.0, mini HDMI/DP en vrij ongebruikelijk, Thunderbolt! Aan de achterkant zit daarnaast nog een ingang voor je SIM-kaart, in mijn versie voegt deze echter niet direct iets toe aangezien er geen 3G module in de laptop zit. De duurdere i7 variant heeft dit wel.

Uitbreidingsmogelijkheden:
Aan de rechterkant van de laptop zit een klepje waarachter de HDD verstopt zit, deze is daardoor super makkelijk te vervangen. De rest van de onderdelen zijn wat minder makkelijk te bereiken. Zelfs voor de accu moet je de hele onderkant eruit breken! Zodra je deze echter los hebt zijn de HDD, SSD en het geheugen makkelijk te vervangen. Ik heb reeds 16GB DDR3 en een 128GB SSD in bestelling en kan niet wachten tot ze zijn gearriveerd. Eventueel kan je ook nog de DVD speler vervangen voor een HDD-bracket waardoor er ruimte is voor nog een extra harde schijf. Dit is nog even toekomstmuziek maar gaat uiteindelijk zeker gebeuren.

Ik ben erg tevreden over de Thinkpad S430! Het is een laptop die een goede gebruikerservaring aflevert, kwaliteit uitstraalt, heerlijk typt en stukken beter is gebouwd dan gelijk geprijsde concurrenten. Het gewicht is lekker laag en de laptop is goed dun waardoor deze makkelijk te verslepen is. Nadelen zijn de matige accutijd, 4.5 uur browsen is niet veel tegenwoordig, de rechtermuisklik die helemaal rechts onderin niet geregistreerd wordt en de hoge temperatuur van de 620m die daardoor throttled in sommige gevallen. Al met al is het niet de laptop die het meeste bang for the bucks levert, maar wel een laptop met degelijke specificaties die kwalitatief de concurrentie wat mij betreft achter zich weet te laten als je met de kortere accuduur kan leven. Een aanrader!

Heb jij ook een Lenovo Thinkpad Edge S430 (N3B56MH)?

Had deze notebook op m'n shortlist staan voor volgend jaar maar wat zonde van die (verouderde) videokaart zeg! Ook de beperkte accucapaciteit valt mij erg tegen. Dank voor deze goede en verhelderende review! :)
en dan, geen touchscreen op een windows 8 laptop ?
Vrijwel alle nieuwe laptops die nu worden geleverd draaien Windows 8, en de overgrote meerderheid daarvan heeft geen touchscreen. Als ik op Windows 8 laptops zoek in de pricewatch krijg ik 370 resultaten (en dit aantal groeit met de dag). Zoek ik op Windows 8 laptops met touchscreen houd ik er 21 over. Ga je nu bij de overige 349 laptops allemaal klagen dat ze geen touchscreen hebben?
Leuke review, geeft een duidelijk beeld van de positieve en negatieve kanten van het product.

Van mij hadden ze de extra videokaart helemaal weg mogen laten. Ik zie het nut daarvan niet zo (game niet op laptop) helemaal met de keuze die ze nu hebben gemaakt. De extra ruimte hadden ze dan wellicht kunnen gebruiken voor een grotere accu. Als ze dan ook nog eens een IPS paneel (met matte lijst eromheen) hadden gebruikt was dit gewoon echt een perfecte laptop geweest in mijn ogen.

Ik vind het vooral erg goed ook dat er HDMI en Displayport/Thunderbolt op zit.
Helemaal mee eens. Ik snap ook niet dat Lenovo niet gewoon voor een eenduidig ontwerp heeft gekozen, ze kunnen het duidelijk wel als je naar de Thinkpad X1 kijkt: http://ultrabooknews.com/files/2012/05/Lenovo-X13.jpg
Het nut van de extra gpu van nvidia is dat je er de "mercury playback engine" van adobe op kan draaien (Voor mij althans, daarom zit deze tussen mijn overwegingen)