Specificaties 16 speed DVD-brander met PATA-33 aansluiting - Bekijk alle specificaties

NEC ND-3500 16x (Dual-layer) Review

goofy_2005 20 maart 2006, 4.521 views

NEC ND-3500 16x (Dual-layer)

Pluspunten

• Werkt met vrijwel alle merken CD/DVD's.
  • Geluidsproductie is vrij laag in verhouding met mijn oude Samsung DVD speler.
  • De firmware is vrij eenvoudig aan te passen en wordt regelmatig door de fabrikant ververst (reeds 3x).

Minpunten

• geen

Media-foutgevoeligheid Score: 5
Media-compatibiliteit Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 5
Leessnelheid Score: 4
Ik heb hem nu bijna een jaar in mijn 5 jaar oude Fujitsu-Siemens PC zitten met een AMD processor van 1GHz. Hij is in November 2004 gekocht voor 75 euro. Ik heb nu zo'n 100 CD-R's, 150 DVD+R's en 50 DVD+RW's gebrand met deze NEC ND-3500AG en er is er pas één DVD+R mislukt omdat ik kopiëerde vanaf mijn oude Samsung DVD speler die niet meer betrouwbaar is.

Ik heb de officiële firmware reeds driemaal met succes geupgrade. De eerste keer omdat hij de TDK CD's niet herkende. Na upgrade werkte het perfect. Firmware upgrade kan direct onder Windows XP gebeuren en geflashed worden in de EEPROM van de brander en hoeft niet in DOS-mode te gebeuren. Er zijn ook diverse sites waar je firmware kunt ophalen zonder rip lock en zonder regio code. Deze moeten vaak wel onder dos mode geflashed worden in de EEPROM. Een voorbeeld hiervan is http://tdb.rpc1.org/

De NEC ND-3500AG Bezit een "buffer underrun" protectie en kan CD's branden van 74, 80 en 90 minuten. De 90 minuten door middel van "overburn". Deze overburn is ook mogelijk voor DVD's. Ik heb eenmaal deze functie gebruikt voor CD's en dit lukte met 82 minuten. Ik heb ook eenmaal deze functie gebruikt voor DVD's en dit lukte met 4500 GB.

Werkt met vrijwel alle merken CD/DVD's. Heeft een media lijst met CD/DVD's welke getest zijn door de fabrikant voorzien van merken met verschillende snelheden. De schrijfsnelheid voor DVD's is redelijk hoog 16x voor DVD+/-R en 4x voor DVD+/-RW. Dual Layer DVD's worden met een snelheid van 2,4x geschreven. De schrijf snelheid voor CD-R's is 48x. Geluidsproductie is vrij laag in verhouding met mijn oude Samsung DVD speler. Is te krijgen in beige, zwart of zilver frontje. De firmware is vrij eenvoudig aan te passen en wordt regelmatig door de fabrikant ververst (reeds 3x).

Goede prijs/prestatie verhouding in vergelijking met andere spelers/branders met dezelfde specificaties.

Heb jij ook een NEC ND-3500 16x (Dual-layer)?

beetje zwakke review, zo vergeet je te vermelden dat 8x door jou gehaald wordt met schijfjes die slechts 8x aankunnen, als je 16x media hebt dan wordt deze uiteraard ook op deze snelheid gebrand.
snelheid van cd-roms is 48x wat je ook vergeet, dit resulteerd in een cd van 80 minuten binnen 3 minuten klaar! dit lijkt me (vooral voor de leek) van meer belang dan dat hij makkelijk te flashen is...
prijs is ook handig om te vermelden (bijv zie pricewatch), ik heb hem een half jaar geleden gekocht voor 56 euro, nu is hij niet meer te krijgen, slechts zijn snellere broertje, de 3520, die evenals de 3500 dual-layer ondersteund, maar dan niet op 4x maar 6x....
allemaal zaken die wel handig zijn om te vermelden, ik zal er vast een hoop vergeten zijn, voor de zeurpieten die mij ook nog eens gaan aanvullen, maar ik schrijf dan ook geen review, geef alleen een paar tips...
hoe zit het bijvoorbeeld met de brand en leeskwaliteit/snelheid?
Nou ik heb de review NIET gelezen maar ik heb deze ook en na 3/4 maanden kon hij geen cd's meer lezen of branden: cd laser kapot :(
Meer mensen hebben dit probleem dus dat je het weet
BTW: ik heb ook 16X kunnen branden @ 8X schijfjes met Nero 7 dus dat je het weet