Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G500 Review

GHE 7 december 2012, 1.115 views

Logitech G500

Pluspunten

• Zeer ergonomisch
  • Nauwkeurig (en makkelijk aanpasbare nauwkeurigheid)
  • Handige knoppen aan zijkant
  • Handige hyperscroll functie voor snel en gemakkelijk scrollen
  • Goede garantieregeling Logitech

Minpunten

• Kwalitatief slechte bedrading
  • Scrollwiel vertoont slijtage binnen paar jaar
  • Teveel knoppen dicht op elkaar op zijkant
  • Ongeschikt voor gebruik bij laptops door lage duurzaamheid
  • Redelijk hoge prijs

Al sinds een jaar of 10 jaar ben ik een grote fan van deze serie muizen van Logitech. Voornamelijk door de prettige ligging in de hand door de goede ergonomie en de handige knoppen aan de zijkant, niet zozeer voor het gamen waarvoor het bedoeld is.

Na de trotse bezitter te zijn geweest van achtereenvolgens de MX 510, de MX 518 en de G5 kwam ik in het bezit van de MX 500. De G5 kampte binnen de garantieperiode met problemen, waardoor ik geheel kosteloos een MX 500 opgestuurd kreeg van Logitecht (prima en snelle service, ik hoefde niet eens mijn defecte product op te sturen). Deze muis heb ik nu bijna 2 jaar in gebruik.

Deze muis heeft een aantal nieuwe features ten opzichte van zijn voorganger, waarvan hyperscroll wel de meest belangrijke is naar mijn mening. Met één klik kun je de weerstand van het scrollen verlagen, waardoor je zo door een heel document of pagina kunt scrollen, door 'm een zetje te geven en uit te laten rollen. Als ik andere muizen moet gebruiken merk ik dat ik bijna niet meer zonder kan.

De muis is ook erg nauwkeurig door de laser technologie en is gemakkelijk in resolutie/snelheid aan te passen door middel van de knoppen aan de linkerkant, die beter gepositioneerd zijn dan zijn voorganger. Ook zitten er 3 knoppen aan de zijkant in plaats van 2 zoals voorheen, maar die extra knop zit zo dicht op de andere dat deze geen meerwaarde heeft (ook voor gamers niet als het op snelheid aankomt). Verder kun je het gewicht nog aanpassen, maar hier doe ik persoonlijk niets mee, omdat de muis al zwaar genoeg is.

Deze muis kampt echter met dezelfde problemen als zijn voorganger (de G5), namelijk de duurzaamheid en de kwaliteit van de kabel. Deze kabel bestaat uit een dunne plastic omhulde kabel die op zijn beurt weer omhuld is door een soort stoffen bekleding. Het probleem is dat deze stoffen bekleding erg gevoelig is voor schade (het blijft snel ergens achter haken). Nu voor de tweede keer alweer is deze kabel op meerdere punten gebroken, waardoor de plastic kabel eruit springt en hierdoor knel komt te zitten. Wat er daardoor overblijft is een dunne plastic kabel die niet stevig genoeg is. Zodra deze ook maar enigszins onder druk komt te staan bij het aansluitpunt met muis begeeft deze het snel en doet de muis logischerwijs helemaal niets meer.

Nu gebruik ik deze muis dan ook vooral bij een laptop en ben ik daarmee vaak in de weer, maar hoe zuinig ik er ook op probeer te zijn (speciaal zakje voor de muis), het heeft weinig zin. Ook deze muis ondervindt dus dezelfde problemen als zijn voorganger, en alhoewel ik eerst mijzelf de schuld gaf, is het deze keer zeker niet alleen het geval: het ligt ook aan de kwaliteit. In ieder geval is deze muis dus ongeschikt als je hem bij een laptop gebruikt, want de levensduur is daardoor zeker maar 2 jaar.

Ook heb ik zelf last van de scrollwiel, waarvan de verf loslaat en er een scherpe rand ontstaat. Als je iets te enthousiast bezig bent kan dat soms een pijnlijk moment opleveren. Ik zal proberen daar binnenkort een foto van te laten zien. Wel jammer allemaal, want verder ben ik zeer tevreden over de muis.

Heb jij ook een Logitech G500?

Mijn G5 heeft weer last van hetzelfde probleem als al mijn logitechmuizen, het scrollwiel begint het te begeven. Dus werd het tijd voor een nieuwe, en de G500 leek me een goede opvolger.

Echter heeft de muis die ik vandaag heb ontvangen een irritant hoge constante piep. Na wat googlen bleek dat ik absoluut niet de enige ben en het structureel voorkomt. Niet iedereen zal het horen, want het is 15000 herz, maar ik hoorde het op een halve meter nog. Die muis gaat dus mooi terug.

Het korte moment dat ik de muis in m'n handen had vond ik hem ook niet prettig in de hand liggen. De duimsteun is net schuurpapier en de knoppen voor de DPI/detectie zit op een vervelende plek links van je wijsvinger. Die knop om het scrollwiel te veranderen van dat irritante rolwiel naar een 'normaal' scrollwiel zit op de plek waar vroeger de DPI-knopjes zaten.

Ik ga maar eens wat anders zoeken dan Logitech.
I second that. Die piep is echt mijn grootste irritatie van deze muis. Het is zelfs zo erg dat ik mijn oude MX510 bij m'n laptop heb weggehaald die nu werk doet op m'n workstation.

Persoonlijk vind ik het wel prettig dat je de muis met gewichtjes kan verzwaren. En de knopjes waren ook in no time gewend. Alleen dat scroll wiel vertoont wel kuren, zeker als de zon er op schijnt gaat m'n scherm alle kanten op.
ik gebruik nu de G5 al meerdere jaren bij mijn desktop, het enige dat ik over de kabel te zeggen heb is dat hij misschien een beetje stug is. verder nog geen slijtage gezien. Ik heb echter een probleem met het scrollwieltje, als ik één 'tik' naar boven scroll registreert hij er soms 2 en als ik dan loslaat 1 terug.
dus ik twijfel nu tussen de g500 of de g700.
merk je nog verschil in precisie tussen de G5 en de G500?
Er is een firmwareupdate v1.2 die een aantal eigenaardigheden van de G5 met scrollen oplost. Probeer die eens!
Ik herken de slijtageklachten in het geheel niet ondanks ik dezelfde muis al een behoorlijke tijd intensief gebruik, zij het voor een pc.
Zou het kunnen zijn dat het een slechte batch model is?

Verder vind ik je positieve punt 'handige knoppen' en de plaatsing hiervan als negatief punt elkaar tegenspreken; blijkbaar niet zo heel handig dus.

Dit model is ook uitgerust met zelf toe te voegen gewichtjes en biedt de mogelijkheid om profielen hardwarematig op te slaan, dit i.t.t. bijvoorbeeld de G5; dit vind ik een zeer groot voordeel aangezien de muis a) op meerdere pc's te gebruiken is met dezelfde settings en b) omdat je de (te) uitgebreide/zware Logitech software slechts één keer op een (andere) pc hoeft te installeren.
biedt de mogelijkheid om profielen hardwarematig op te slaan,

Je bedoelt waarschijnlijk softwarematig, met Setpoint.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 7 december 2012 16:34]

Nope, met hardwarematig bedoel ik dat ze in de muis zelf opgeslagen kunnen worden nadat je de instellingen via Setpoint gedaan hebt.
Het is al de tweede keer dat ik dit probleem heb (nu helaas buiten garantieperiode). Het komt voornamelijk door wrijving heb ik het idee, waar je niet aan ontkomt als je veel onderweg bent. Zodra er dan haken aan het stoffen omhulsel komen duurt het niet lang voordat die dan echt stuk gaat...

Dat van die knoppen aan de zijkant staat niet heel handig verwoord, ik kan me de verwarring wel voorstellen. Wat ik ermee bedoel is dat de knoppen voor vooruit en achteruit op zich handig zijn, maar dat het extra knopje in het midden niet veel toevoegt, aangezien deze voor mij moeilijk te bereiken is, omdat je hand dan in 'onbalans' is.

Wat betreft die profielen, zo fanatiek ben ik niet met spellen (als ik die al op de computer speel), dus daar kan weinig zinnigs over zeggen ;)