GigaByte GA-7DPXDW-P, AMD 760 (Lan, Raid) Review

GigaByte GA-7DPXDW-P, AMD 760 (Lan, Raid)

Pluspunten

• features
  • stabiliteit
  • performance
  • patsfactor
  • grootte van de PCB

Minpunten

• compatibility

Layout Score: 4
In de tijd van dualcores en quadcores leek het me puur voor nostalgische redenen eens leuk terug te kijken naar een bordje waarmee je een tijdje terug de mogelijkheid had om een dualsetup mee te draaien. En het feit dat ik dit ding vorige week heb binnengekregen en inmiddels werkend heb.

Ik heb het hier over niets minder dan de Gigabyte GA-7DPXDW-P. Mijn insziens het mooiste workstation dual socket A bord dat er ooit is gemaakt.

Het eerste dat opvalt aan dit bordje is dat het niet beschikt over 1, maar over 2 sockets. En dat is hetgene wat dit bordje juist zo geweldig maakte. Voordat we met dualcores konden werken, zat er niet veel op dan meerdere processoren in 1 systeem plaatsen, om het idee te krijgen van symmetrische snelheid. Hoe snel je proc ook was, hij kon nog steeds maar 1 ding tegelijk doen. Dat was voor mij de reden om een dual systeem aan te schaffen. De snelheid hiervan laat zich niet in benchmarks uitdrukken, dat moet je gewoon voelen. De 'bijterigheid' van een SMP systeem was niet te evenaren door een single cpu systeem, ook al was die in GHzjes simpelweg sneller.

features
Het bord beschikt over de volgende features.
dual socket A voor Athlon MP tot 2800+
1x AGP pro slot
3x PCI 32/33 sloten
2x PCI64/66 sloten
4x IDE, waarvan 2 op een promise RAID controller
onboard audio
Intel lan
En dit alles op een plankje dat nog mooi in de ATX formfactor past. Het geheel wordt geleverd in een flinke doos, met hierin de kabels voor de IDE connectoren en de floppydrive, de manual, drivercd en backplate. Gezien dit bord op de workstation markt is gericht, die destijds niet bijzonder veel onboard bood was dit een zeer uitgebreide plank en zit er verder niet veel accessoires bij, gezien die voor dit bordje niet nodig zijn.

De Gigabyte GA-7DPXDW-P is de uitgebreidste Athlon MP workstation plank die ik ben tegengekomen. Heb zelf nog gewerkt met de MSI K7D master, de Tyan Tiger MPX en de Asus A7M266D (waarmee ik denk ik eigenlijk alle AMD 760MPX borden uit dit segment heb gehad), maar de Gigabyte is gewoon de uitgebreidste. De Tyans hebben een 3com lanchip onboard, maar zijn niet voorzien van audio of van raid, de Asus heeft geen raid en lan en mist zelfs de USB poorten bij de meeste revisiies. De MSI heeft dan weer wel lan en audio, maar mist de RAID. De Gigabyte heeft dit allemaal, wat het gewoon het leukste bordje maakt.

Helaas missen er ook een paar dingen, iets dat dit bordje wat minder interessant maakte voor de wat langere termijn. USB2.0 stond voor de deur, maar zit niet op dit bordje, evenals serial ATA. Toen de 760MPX was gereleased was dit op de meeste borden nog niet te vinden. De levensduur van zo'n bord zoals deze is echter iets langer dan de gemiddelde consumenten plank, wat zeker gezien de 2600+ en 2800+ MPs te krijgen waren jammer was dat dit gemist moest worden. Een uitgebreidere plank dan deze was er niet, dus was je aangewezen op het gebruik van losse kaarten voor deze functionaliteit.

performance
Het voordeel van dit bord was dat er 2 PCI bussen waren, de standaard PCI 32/33 sloten en de PCI64/66 sloten. De PCIbus is nogal beperkt, 133MB/s is het max, iets dat je op veel chipsets niet haalt. Doordat dit bord 2 bussen heeft, is het prima mogelijk om de config zo in te delen dat je niet beperkt bent door de 133MB/s.
Mijn config heeft op de PCI sloten een 5.1 geluidskaart en een USB2.0 kaart en op de 64b sloten zit een Promise TX2000 RAID controller, die een theoretische 266MB/s biedt (32b op 66MHz). Hierdoor kun je een veel leukere performance neerzetten met transferspeeds van de hdd dan dat mogelijk was op een standaard bordje met slechts 1 PCIbus.

Verder heb ik niet veel te zeggen over de performance in absolute cijfers, omdat het afhangt van de manier waarop je een pc gebruikt. Multithreaded apps hadden veel baat bij een 2e cpu, maar ook met veelal singlethreaded apps, waaronder games, werkte ik dat het prima te doen was om met een dual 2,00GHz systeem te werken. De 2 Athlon MP 2600+jes vond ik gevoelsmatiger een stuk sneller aanvoelen dan mijn X2 3800+ die dit bordje een tijdje heeft vervangen. Dit was echter van korte duur, omdat dit systeem beter aanvoelde, het is moeilijk te beschrijven, maar een dual Athlon gaf de nodige power, smoothness en responsiveness om mee te werken, iets dat ik bij de X2 miste, ook al was deze voorzien van allerhande leuke features, zoals S-ATA, USB2, Gb lan en PCIe voor snellere videokaarten.

layout
De layout maakte het zo dat de sloten ook nog zinnig bruikbaar waren. De 64b sloten zaten niet direct onder elkaar, zoals op de Tyan, Asus en MSI het geval waren, maar er zat een PCI slot tussen. Dit als voordeel dat het prima mogelijk is de wat uitgebreidere kaarten te gebruiken, bijvoorbeeld RAID controllers met flink wat connectoren erop, zonder dat je de kabels in een onnoemelijke wirwar moest duwen.

Een ander voordeel is dat het een standaard ATX bord is, waardoor je het in de meeste kasten prima kwijt kunt, waardoor de noodzaak voor een EATX bordje ontbreekt.

Een ander voordeel was de plaatsing van de sockets en het feit dat er gaten rondom de sockets zaten. Koeling is met 2 cpus een stukje lastiger dan met een enkele cpu, maar op dit bordje kon je toch behoorlijk wat grote koelers kwijt.
Zelf heb ik er 2x Zalman 7000 CU opzitten, dat past precies

Zoals hier te zien is ook de chipset koeler vervangen door een passief blokje. Het koelertje dat erop zit was een niet erg leuk 30mm fannetje, dat een rot geluid maakte. De AMD 760MPX chipset was echter zo koel dat je eigenlijk de heatsink achterwege kon laten zonder al teveel problemen (wat Tyan ook deed op enkele serverbordjes). De fan was daarom snel verdwenen en vervangen door dit blokje, en dat heeft altijd rotsstabiel gewerkt.

compatibiliteit
Helaas was het niet alleen maar paradijselijke vrede met dit bord. Als het op compatibility aankomt is de AMD 760 MPX chipset een zeer vervelende tegenstander. Dit geldt overigens niet alleen voor dit bord, maar voor iedere 760MPX-based plank.

Videokaarten.
Zelf heb ik hier flink wat videokaarten op gehad, de basic kaartjes werkten altijd wel prima (simpele geforcjes, TNT2, Matrox dingen). Wilde je echter wat sneller, dan liep je tegen vervelende dingen op.
Ati kaarten werkten tot de 9800's prima, de x8xx serie en daarboven werken simpelweg niet met dit bordje. Dit wetende heb ik geprobeer hier een 9800SE AIW op te draaien. Alles werkte prima, behalve het gebruik van de tuner, dat ging simpelweg niet met het systeem.

Al snel wilde ik 2 DVI poorten op dit systeem hebben.
De eerste Dual DVI die ik testte was een Nvidia 5900XT, die werkte zonder problemen.
In mijn andere systeem had ik een Ti4200 zitten, ook dit ging zonder problemen.
Tijdens een upgraderonde kwam ik echter op het idee om hier een 7800 kaart in te duwen, dat werkte in de meeste gevallen wel, maar gaf tijdens 3d dingen toch weer vage compatibility issues, met als gevolg dat ik gedowngrade ben naar een GF6800, die er weer wel in werkte.

USB
Maar het hield niet op bij de videokaarten. Dit bord heeft geen USB2.0, dus is een USB2.0 kaartje voor een tientje bijna overal te krijgen. Echter... de chipset op zo'n ding is van belang.
VIA chips werken niet.
Ali chips werken niet
Opti chips werken niet
alleen NEC chips werken goed en stabiel voor USB2.0.
Firewire kaarten met een VIA chip doen het ook niet op dit bordje, en gezien ik verder geen andere had liggen, ben ik er nooit achter gekomen of er wel firewirekaarten werkten op dit bordje

Geluid
En het geluid... ik had een Creative Soundblaster live liggen. Nu weten we allemaal dat dit vieze kaarten zijn, gezien ze zich niet geheel aan de PCIspecs houden en daarnaast redelijk moeilijk kunnen doen met IRQs.
Op 760MPX borden zorgen ze voor spontane reboots, maar alleen als er gebruik gemaakt wordt van 3d applicaties. Het vervangen van dit Creative kreng door een Terratec sixpack 5.1+ loste het hele probleem op.
De SBlive bracht echter nog een vreemd probleem met zich mee. Op een of andere dubieuze wijze veroorzaakte deze kaart de situatie waarin slechts 1 cpu werd herkend in windows (en ook livelinux distro's). Dit volledig @random. En het lag echt aan de SBlive, zonder die kaart liep het geheel als een zonnetje. Ik weet nog steeds niet waarom het zo was, maar ben blij dat ik het heb weten te achterhalen, en zodoende de geluidskaart heb kunnen vervangen.

Al met al is het dus een plankje waar je niet alles maar in moet duwen en verwachten dat het werkt, want dat vind de chipset gewoonweg niet leuk.

overclockbaarheid
Over de OCbaarheid kan ik kort zijn, dat heb ik nooit geprobeerd. Het enige dat het vermelden waard is is dat dit bord wel de mogelijkheid heeft in de bios, om tot een FSB van 165 MHz te gaan (ipv de 133 die standaard is). Echter, zonder PCI locks is dit niet zinnig, wil je geen last krijgen van datacorruptie en dergelijke.

support van de fabrikant
De keren dat ik Gigabyte support nodig heb gehad heb ik niets meer dan lof over deze mensen gehad. Ik had een bord met een defecte onboard lanchip en dat werd zonder problemen vervangen (terwijl ik bijna 3 maanden op een RMA van Tyan heb moeten wachten :X).

Ook nadat er maar 1 cpu werd herkent op het bordje werd niet moeilijk gedaan en gekeken naar een oplossing, uiteindelijk zijn we er dus achter gekomen dat het de geluidskaart was.
Verder werd dit bordje op de site ook prima ondersteund en was Gigabyte volgens mij een van de weinige die wel deugdelijke IDE drivers leverde (iets dat Asus niet deed, waardoor die dingen vaak alleen op PIO modus werkte).

prijs
Tja, wat is daarover te zeggen. Het bord is duur. Gemiddeld 2x zo duur als een consumenten bordje. Destijds heb ik er 250 euro voor betaald, terwijl de consumenten bordjes al tegen de 120 euro weggingen. Maar het is het zeker waard, want je haalt er een monster mee in huis.

modbaarheid en duurzaamheid
En ja, ik heb wat vage dingen uitgehaald met deze bordjes. Het plaatsen van de koelers was 1 van de dingen, waarin deze dingen leuk te modden waren. Dit waren echter hele duurzame bordjes.

Een paar jaar terug had ik 1 zo'n plank in gebruik toen de bliksem insloeg en de nodige hardware volledig geroosterd was. Alles wat aan het netwerk hing was defect, een notebook was compleet defect, een MSI bordje was stuk en wat voedingen. Dit bord was wonder boven wonder nog prima in orde, op de lanpoort na die was gesneuveld.

En veel mensen kennen misschien wel mijn (achteraf gezien niet zo'n slimme) modactie voor in mijn Tomb Raider casemod.

Ja, dit is een GA-7DPXDW-P bedekt onder een laag gele verf. Na het verwijderen van alle jumpers, cpus, kabels om het bord te testen vergat ik een paar jumpers op de fanheaders. Gevolg was dat er een paar printbanen op het bordje helemaal uitfikte. Het bord zelf leefde echter nog steeds.
7 lagen verf en 2 lagen zand later was het bord klaar voor de casemod. Tijdens het testen gaf het ding echter geen kick meer. Wonder boven wonder bleek dit niet veroorzaakt te zijn door de laag verf, maar doordat er wat tegen de achterkant van het bord zat, waardoor het socket kortsluiting maakte.
Dit heeft me doen besluiten niet meer met mijn 2e bordje te gaan klooien en geen borden meer te spuiten, maar ik was aangenaam verrast over wat deze borden kunnen hebben.

conclusie
De GA-7DPXDW-P is een geweldig bord. Hij is dan wel verdomd eigenwijs als het aankomt op incompatibility, maar het geeft je een voldaan gevoel als het allemaal werkt. Het is een bord om van te houden, net als je oude auto die eigenlijk allang aan vervanging toe is, je weet dat je niet in de steek gelaten wordt, je weet hoe om te gaan met het ding en hoe je het beste eruit kan krijgen. Zo is dit bordje ook.
Ook al is hij ingehaald door snellere exemplaren, het blijft een mooi bord, het blijft een monster, het is een ECHT SMP bordje.

Dat was voor mij de reden om er eentje op de kop te kunnen tikken, wat me gelukt is door een dood exemplaar te kopen op ebay (de vorige eigenaar had z'n bios misflashed, iets wat dus in 2 minuten gefixed was door er een werkende bios op te zetten). Ook al werk ik nu met een Core 2 Duo die heerlijk snel is, dit systeem blijft hier mooi staan als reserve en testbak

Heb jij ook een GigaByte GA-7DPXDW-P, AMD 760 (Lan, Raid)?

Hij is dan wel verdomd eigenwijs als het aankomt op incompatibility,..
compatibility volgens mij ;)

Leuke review over een redelijk oud bord, misschien een hardeschijfbenchmark als je toch bezig bent over die IDE raid (of heb je die niet aan de praat gekregen?)

Zeer origineel, en is het sowiezo niet verstandiger om geen enkel PCB te gaan verven?
Het is idd een beetje een gedateerd bordje, maar nog steeds een mooi ding imho.

HDD benchmark heb ik zo niet liggen (systeem ligt nu nog uit elkaar namelijk :P).

En verstandig is het niet om een PCB te verven... maar goed, als je het niet probeert weet je het niet.
Ik heb ook een tijd dit type bord gebruikt (met 2x Duron-1800), maar de snelheid bij gebruik van de onboard IDE-raid-0 heb ik nooit hoger gekregen dan zo'n 70 MB/s terwijl één losse schijf 50 MB/s haalde.

Ik gebruik nog steeds een moederbord met dezelfde chipset (Tyan S2469) i.c.m. 2x XP-M-2800 en dat werkt nog steeds prima.
De onboard RAID heb ik eigenlijk nooit gebruikt, omdat ik een losse TX2000 had liggen, die ik dus aan de PCI64 bus kon hangen. En alleen door een aparte bus heb je al een leuk voordeel.