Specificaties Starterset, 4x 100Mbps - Bekijk alle specificaties

Linksys PLSK400 (1x 1 poorts adapter en 1x 4 poorts) Review

martward02 6 december 2012, 1.119 views

Linksys PLSK400 (1x 1 poorts adapter en 1x 4 poorts)

Pluspunten

• Goed stabiel internet, ook wanneer ze niet op dezelfde elektriciteits groep staan.
  • Weinig pakket verlies
  • Lage ping

Minpunten

• Klein beetje prijzig

Beheerbaarheid Score: 4
Intro

Ik ben inmiddels een paar maanden in bezit van de Cisco PLSK400, en ben erg tevreden.

Ik was opzoek naar een manier om boven op mijn kamer enige vorm van een soort van stabiel internet te kunnen krijgen, en wou daar niet al te veel geld aan uit geven. Ik had bijna alle draadloze opties al eens geprobeerd, en dit was de laatste mogelijkheid zonder kabels te laten trekken, dus ik dacht: Ik probeer het gewoon.

Enkele kenmerken

- 4 lan uitgangen
- Plug & PLay
- Max. 200 Mbps downloadsnelheid

Mijn opstelling

- Mijn router is een FritzBox 7360 (Een baksteen van een router, daar krijg je echt niets uit tenzij je er naast staat).
- De Cisco PLSK400 die staat aangesloten op mijn PC, en bevind zich op een andere groep dan mijn router.
- Een TP-Link wa730re die als access point dient voor de laptop, telefoon en tablet.

Mijn ervaring
Het bereik van de FritzBox is op zijn zachtst gezet om te janken. Hij hangt in de gang (kan ook nergens anders door de aansluiting) en dat is dan ook de enige plek waar je een beetje fatsoenlijk bereik hebt. Vervangen is volgens de beste mensen van XS4ALL ook geen optie, en daarbij ook erg duur. De TP-Link gebruiken als range-extender is mij persoonlijk niet erg bevallen (zie mijn review bij het product) en dus moest ik iets nieuws proberen.

Over het algemeen wordt er afgeraden om een homeplug te gebruiken wanneer de router op een andere elektriciteits groep aangesloten zit dan het stopcontact waar je ontvanger wilt hebben, maar uit pure wanhoop heb ik het toch geprobeerd en ik moet zeggen dat ik er toch zeer tevreden over ben.

Ook wordt er afgeraden om de homeplug te gebruiken op een dubbel stopcontact, maar bij mij moest hij noodgedwongen een dubbel stopcontact delen met een verdeeldoos waar nog eens rond de zeven andere stekkers op aangesloten zitten. En nog steeds ben ik zeer tevreden.

De Homeplug is er nog nooit mee opgehouden (wat een klein wonder is in mijn huis), het internet is zo snel als dat het mogelijk zou kunnen zijn met mijn internet abonnement en daar bovenop is het ook stabiel genoeg om streaming voetbal mee te kunnen kijken.

Ik heb ook nog twee foto's van testjes en ook nog van hoe alles eruit ziet, ik wist niet hoe ik ze in de tekst moest plakken dus staan ze gewoon bij de afbeeldingen

Let niet op de snelheden, ik heb ook medelijden met mijzelf. Helaas is dit het maximale wat uit die FritzBox te halen valt, ook als je een laptop letterlijk tegen de router aan legt.

Ik ben dik tevreden met de homeplug, en merk eigenlijk totaal geen verlies van stabiliteit of snelheid die er zou moeten zijn omdat het niet allemaal op de zelfde elektriciteits groep zit aangesloten. Ook werkt de TP-Link als access point nu zeer goed, daarmee haal ik ongeveer dezelfde downloadsnelheden.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben gehad, en als er vragen en/of opmerkingen zijn kunnen jullie mij mailen of een berichtje achterlaten.

Heb jij ook een Linksys PLSK400 (1x 1 poorts adapter en 1x 4 poorts)?