Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Far Cry 3, PC (Windows) Review

Schnoop 6 december 2012, 5.356 views

Far Cry 3, PC (Windows)

Pluspunten

• Omgevingen
  • Verhaallijn
  • Betrokkenheid met character
  • Gezichten en gesprekken
  • Open wereld

Minpunten

• Co-op
  • Slechte interface
  • Springen + ledges
  • Onverwoestbare wereld

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 3
Na de review van Far Cry 3 hier op tweakers gelezen te hebben had ik al snel besloten dat ik Far Cry 3 ook aan mijn lijstje games toe wilde voegen. Een 9.5 voor een game (niet alleen door Tweakers.net), dat zou veel beloven!

Op het moment van schrijven heb ik het spel overigens nog niet uitgespeeld, ik heb op dit moment het eerste eiland compleet "ontgrendeld" en ga als ik me niet vergis snel naar het volgende eiland toe.

Aanschaf & installatie
Far Cry 3 is gelukkig welk te verkrijgen via Steam, een pluspunt in mijn ogen. Het nadeel is wel dat hij op steam (op moment van schrijven) gewoon ¤50,- kost. Een online key daartegenover krijg je al voor rond de ¤35,-. Om deze reden heb ik dan ook besloten om de game niet via steam te kopen, maar in mijn geval via GameSync. Ik heb een digitale key besteld omdat ik graag direct wou gaan spelen.

Uiteraard heb ik nog even geprobeerd om te key in te voeren in steam, maar zoals verwacht werkte dit niet. Dan maar snel Uplay downloaden en installeren. Na het inloggen via mijn reeds bestaande account heb ik ongeveer 15 minuten zitten zoeken naar een optie om mijn key in te voeren. Dit kon echter nergens. Nogal frustrerend... Een telefoontje met Ubisoft Nederland later bleek dat ik de client via GameSync moest downloaden (oftewel de verkopende partij). Zij hadden een installatie link op hun website staan. In mijn ogen nogal vaag dat je een GameClient (Uplay) hebt maar de game zelf nog ergens anders moet downloaden. Maar wellicht zijn we wat verwent met steam.

Na het downloaden van het installatie bestand heb ik dit uitgevoerd.
Dit bestand bleek een downloader van de installatie client te zijn (van ubisoft). Ik startte hem, en vinkte snel het vinkje aan "Launch when ready" zodat de installatie direct zou starten. 10 seconden later opende ineens een RAR bestand. Schijnbaar downloade de client een x aantal RAR bestanden en vond hij het nodig om deze allemaal te openen (logisch?). Op 88% bleef hij vervolgens ook nog eens steken. Pauze/resume wou niet helpen dus maar eens opnieuw opgestart. Deze keer lukte het wel.
Download client
Na het downloaden hiervan startte het uitpakpakket. Ikzelf druk natuurlijk direct op next. Na het uitpakken gebeurt er niets. Na wat zoekwerk bleek de setup.exe in mijn temp map gezet te zijn en moest ik deze zelf starten.

De daadwerkelijke installatie verliep hierna wel soepel. Na de installatie wou ik starten maar uiteraard moest er nog even patch 1.01 gedownload worden. En voilą, hierna kon ik dan eindelijk beginnen met spelen!!!

First play
Vol vreugde startte ik het spel op en begon ik direct aan de single player. Een mooi filmpje volgde waarna ik "in game" kwam. Het spel zag er mooi uit. Je begint in een soort van introductie hoe alles werkt, naar mijn mening ging dit allemaal wat traag maar het zorgde wel ervoor dat je meteen goed in het verhaal terecht kwam.
Toen in eindelijk de "intro" voorbij was en aan aan het free roaming kon beginnen werd mij opgedragen om de map te openen. De eerste keer dat ik dit deed liep het spel vast. Gelukkig was er net een autosave geweest en was ik dus geen speeltijd verloren. Hierna werkte de map wel gewoon, al vond ik hem erg onoverzichtelijk (in eerste instantie meende ik dat ik artifacts had).
Ingame map

Het spel

Het menu
Een van de eerste dingen waar je in het spel mee te maken krijgt is een soort van uitleg over skills en crafting. Wat me meteen opviel is de interface. Het spel mag grafisch nog zo mooi zijn maar de interface designer mogen ze wat mij betreft direct ontslaan. Wat een horror. Zeer onoverzichtelijk en het ergste van alles is dat je heel veel "door klik" acties hebt. Nu is dit op zichzelf nog niet zo erg als je ook maar weer snel terug kunt. Helaas kan dit niet. Je moet of de escape toets terug gaan of door meet je muis helemaal rechts onderin op back te drukken.
Ze hadden hier of minder niveau's in moeten maken zodat een back knop niet nodig was geweest (door bijv. zaken naast elkaar te plaatsen) of bijv. rechtermuisknop als back laten fungeren.
Zelf ervaar is de menu's als een noodzakelijk kwaad, alles wat je erin moet doen werkt gewoon traag. Tot mijn geluk kun je wel nog craften en dingen kopen door te dubbel klikken.

Het verhaal
Het spel is als het om het verhaal gaat goed. Ik zal niet zeggen super, maar gewoon goed. Er wordt achtergrond over de personages gegevens (maar niet te veel) en ik kreeg een echte band met mijn personage. Dit is niet iets wat alle games lukt. Wat ik vaak ook ondervond ik dat iets wat ikzelf dacht enkele seconden later door de personage werd uitgesproken, iets wat erg leuk overkomt.

Gameplay
De gameplay is best goed. Je hebt een mooie wereld om te onderzoeken. Je karakter is super te besturen en je kunt echt leuke moves uithalen (vooral later in het spel). Er zijn wel wat dingen waar ik me aan stoorde. Je komt bijvoorbeeld als je aan het freeroamen bent (strongholds overnemen, items verzamelen of gewoon wat explorer) genoeg voertuigen tegen. Moet je echter een missie doen en kom je net ergens via een quicktravel dan zal je er waarschijnlijk vrijwel nooit een tegenkomen. Een paar honderd meter lopen vind je er wel een maar het is gewoon raar. Normaal staan hier altijd auto's maar op zo'n moment vrijwel nooit.
En dan valschade, ik weet niet hoe vaak ik een klein sprongetje maak (met spatie dus) en vervolgens valschade oploop omdat ik toevallig 20cm lager terechtkom. Ik weet dat je geen spiderman bent en dat een val van 10 meter altijd pijn doet maar in dit spel gaat het overdreven snel. Als je er dan naast houdt dat je wel weer vanaf 3 meter hoogte bovenop een mannetje kunt springen om een sillent takedown uit te voeren zonder valschade lijkt het al helemaal belachelijk.
Er is een skill zodat je 25% hoger kunt vallen maar dan nog...

Mooie aspecten dan weer wel zijn bijv. de wildlife, hoe vaak ik niet verrast ben geworden door een beest wat me aanviel terwijl ik iets of iemand aan het besluipen was. Zorgt egt voor diversiteit. Minpuntje is dat er wellicht wat overdreven veel wildlife op een eiland als dit rondloopt maar dit was iets wat nodig was voor de gameplay. Het heeft in ieder geval zeker geen negatieve impact op het spel, eerder op de realiteit ervan.

Wat me overigens wel opviel is dat niks, en dan ook echt helemaal niks kapot te krijgen is. Voertuigen, mensen, explosive barrels en kleine vegetatie uiteraard wel, maar daar heb je ook echt alles mee gezegd. Huizen zijn van beton, muurtjes zijn van betonen ook bomen zijn niet om te krijgen. Dit voelt heel raar aan (vooral al je met een bazooka, of granaten te werkt gaat).

Dan de psychics. Explosies zien er best goed uit, wind is ook goed verwerkt en regen is gewoon regen. Vuur is een veel voorkomend iets in het spel aangezien je fire arrows, molotov coctails en een flamethrower hebt. Dit vind ik echter slecht uitgewerkt. Om te beginnen hoe het zich verspreid (slecht). Soms verspreid het zich snel en steek je zo een stuk bos is brand, soms. Dit is jammer want vooral de molotovs en fire arrows zijn om deze reden in mijn ogen nagenoeg waardeloos.
Als het vuur echter pakt, of je een mannetje in brand zet levert dit echter wel leuke beelden op.
Vuur

Dan nog de wapens. Er zijn best wat wapens, wat wel voor diversiteit zorgt. Ook het modden is een leuke toevoeging, dit zorgt ervoor dat je leuke combinaties kunt maken. Wat ik wel dom vond is het limit aan mods. Voorbeeld, een Assault Rifle heeft de volgende beschikbare mods: Scope, Extended mag, Silencer. Je mag vervolgens maar 2 mods gelijktijdig op het wapen hebben. Ik snap dat het anders wellicht wat makkelijk wordt maar dit is toch niet realistisch? Uiteraard zijn er restricties welke ik kan begrijpen maar een scope, silencer + extended mag kan in het echt ook gewoon...
Daarnaast heb ik best een aantal keren meegemaakt dat ik een wapen kocht voor 2-3k en het bij de volgende watchtower werd geunlocked. Balen, het zou fijn als je zag wanneer wapens worden geunlocked (of het hele unlocken weglaten?).

Beeld
Ik vind dat dit overal een beetje overdreven wordt. Ik heb op verschillende punten mijn settings op ultra gezet om te kijken hoe alles er uit ziet (aangezien ik normaal op medium speel) maar zo gigantisch mooi vond ik het er nu ook weer niet uit zien. Ja het is boven gemiddeld en ja soms had ik een wow moment. Maar dit kwam vaker door de mooie omgevingen dan door de grafische pracht. Ik geef hier een goed omdat ik het mooi vind, een "zeer goed" vind ik persoonlijk overdreven.
Ik vond overigens dat de filmpjes (vooraf en soms tussendoor) wel van slechte kwaliteit waren.
Om een idee te geven waarom ik "zeer goed" overdreven vond heb ik met MSI afterburner op verschillende settings 30-45 seconden video geschoten. Dit heb ik zonder compressie gedaan zodat er ook geen kwaliteitsverlies op zou treden. De video is stilstaand bij een missie. Naast de ruimte en de setting zitten er geen spoilers in zoals gesprekken of iets dergelijks. Vergeet niet om de kwaliteit op 1080P te zetten, en fullscreen zie je ook linksboven de FPS (welke uiteraard best laag is in de meeste gevallen).Geluid
Het geluid is goed. Er zitten zelfs stukken bij dat het enorm goed is, zo is er een missie waar een lied onder geplaatst is en dit pakt echt goddelijk uit. Dit is echter (tot zo ver) helaas de enige missie. Als ze dit wat vaker toegevoegd hadden had ik zeker 5 sterren gegeven hiervoor.

Besturing
De besturing vind ik normaal. De personage werkt soepel, de speciale acties ook. Het schieten en zoomen werkt goed. Kleine irritaties zijn de vele malen dat je op een ledge moet springen. Soms krijg je "space: jump on ledge" niet te zien en moet je super dicht op een randje gaan staan of rare kanten uit kijken om he te zien. Ook is het irritant dat erheen springen en spatie drukken vaak niet werkt waardoor je dus een beetje een geforceerde actie gevoel krijgt i.p.v. het losse "ik spring en het werkt" gevoel.
Daarnaast vind ik de besturing in auto's niet heel lekker werken, ze "driften" wat snel naar mijn mening. Afgezien hiervan is het explosiegehalte van auto's weer eens belachelijk overdreven, een val van 10+ meter resulteert in en explosie wat in mijn ogen gewoon nergens op slaat.

Prestaties
Het spel vergt veel van je systeem, maar toch geeft ik het een goed voor prestaties. Als je de settings op low of medium zet kun je volgens mij op een niet al te oud systeem het speld nog goed spelen. Zelf heb ik het spel op medium staan. Ik heb liever steady ok 60fps dan mooi 30fps.

Replaywaarde
Ik heb het spel nog niet "opnieuw gespeeld". Skils heb ik al vrijwel allemaal, dus hier hoef je geen keuzes in te maken. Ook wapens krijg je allemaal dus hierbij het zelfde.
Gelukkig zijn zaken zoals watchtowers welke je moet unlocken divers, dit maakt het in ieder geval in een playtrough niet repetitief en bij een replay dus waarschijnlijk ook niet.
Al bij al is de replaywaarde dus gemiddeld, niet slecht maar zeker ook niet goed.

Co-op
Naast de singleplayer wou ik ook graag de co-op testen met wat vrienden. In een zin: Viel dat even zwaar tegen.
Het maken van een game en uitnodigen van vrienden is naar mijn mening dramatisch. Wederom iets waar ze meneer de interface designer voor mogen ontslaan.
Je hebt 4 gear sets welke je kunt kiezen ingame, welke je daarnaast kunt uitbreiden door eigen setups te maken. Iets wat naar mijn mening ook niet echt goed werkt. Mede omdat dit systeem totaal niet lijkt op de singleplayer variant. Niet echt over nagedacht dus. Daarnaast duurt het behoorlijk lang voordat je leuke items unlockt (zoals de bow) welke toch een extra dimensie aan het spel geven.

De co-op characters

Dan ingame.... Ik heb de eerste 3 missies (tot nu toe) gedaan. Het is voor een spel wat zo open is bar en bar slecht hoe hard je over een pad geforceerd wordt. Je hebt echt constant het gevoel alsof je door een tunnel loopt met een hoop waves aan enemies. Dit zorgt er ook voor dat er weinig tactiek bij komt kijken, het is meestal gewoon head on. Op een bepaald punt wou ik bijvoorbeeld op een heuveltje bij een stadje gaan liggen om te snipen toen we het stadje moesten verdedigen, dan zit je dus meteen buiten de bounds.... En dit heuveltje lag gewoon nog geen 15 meter van een huisje af.
Door de weinig vrijheid is ook bijvoorbeeld stealth niet of nauwelijks toe te passen. Ik kreeg overigens het gevoel dat stealth nergens echt toepasbaar was.

Dan heb je ook van die "verdedig punten". Dit is best een leuk element maar het zou zo veel fijner zijn geweest als je eerst bijv. 1-2 min zou krijgen (met optionele ready) om je voor te bereiden. Je hebt mines maar deze zijn zo vrij nutteloos (en ook vrijwel niemand gebruikt ze dus).

Dan nog de LAG. Er zit mega lag tussen de host en de clients. Zo erg dat de host bijvoorbeeld sneller rent als alle andere spelers. Gelukkig merk je hier met schieten (en de minigames) weinig van.

Deze minigames zijn overigens wel echt tof. Soort van match tussen alles speler waarbij er gekeken wordt wie de best is. Ik heb er nu twee gehad, eentje was quad rijden en bommen bezorgen in combinatie met tikkertje en de andere een sniper missie waarbij de gene met de meeste kils wint. Best leuk toegepast.

Overige
Op een bepaald punt waren de Ubisoft servers overigens offline. Na behoorlijk lang naar een connecting scherm te kijken werd er aangegeven dat hij niet kon verbinden. Hiera kon ik doorspelen, echter bij de eerste autosave liep het spel vast. Op internet stonden er nogal wat topic overs.
Nu blijkt at om het spell in offline modus te spelen je eerst in Uplay moet inloggen (?!?) dan naar offline modus moet gaan in Uplay en vervolgens via de snelkoppeling op je bureaublad Far Cry 3 moet starten. Dan start je echt in offline modus en werkt offline spelen prima, anders dus niet. Wat een vage bedoeling.

Tot slot
In het algemeen vind ik Far Cry 3 een leuke game. Wel zeker geen 9.5 waar zoals tweakers hem gaf. Zelf geef ik Far Cry 3 een 7.5. De technische fouten halen ongeveer een half punt van de totale score af. De singleplayer is leuk, met mooie omgevingen en af en toe sterke sound erbij. De co-op en de interface zijn daartegenover bar slecht.

Ik zou deze game alleen aan willen raden aan mensen welke van een goede singleplayer houden met een goed verhaal.

System specs:
  • Intel Core i702720QM @ 2.20GHz
  • 16GB (4x4) 1333MHz Dual Channel
  • AMD FirePro M8900 Mobility Pro Graphics met 2GB GDDR5
  • 17.3" Ultrasharp FHD (1920x1080)
Ge grafische kaart is overigens te vergelijken met de HD6970M alleen zijn de drivers iets meer afgesteld op business applicaties dan op gaming.

Heb jij ook een Far Cry 3, PC (Windows)?

De tekst van je review staat er nu twee keer. ;)
Lees hem ook nog een keer door er staan, als ik het zo snel doorlees, een aantal typefouten in. ;)

Voorbeeld;
OVerige = Overige
&
''maar dit waas iets wat nodig was voor de'' = was

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 4 december 2012 16:59]

Lang leve de minieditor (vandaar het copy-pasten).

Bedankt voor het melden :)

edit:

En ook bedankt voor het melden van de spelfouten, ik heb alles nog eens goed doorgelezen.

[Reactie gewijzigd door Schnoop op 4 december 2012 17:10]

Misschien is het een goed idee om de volledige specificaties van je Dell Precision M6600 laptop erbij te vermelden, aangezien deze naar eigen wens is samen te stellen.

Ik denk overigens dat de videokaart van je laptop, die niet geoptimaliseerd is voor 3D games, heeft bijgedragen aan de wat mindere positive grafische ervaring, want als Jurian Ubachs hier op Tweakers.net zegt dat de game er werkelijk prachtig uitziet dan neem ik dat blindelings van hem aan ;)
Gedeeltelijk wel eens met je review, alleen een tip;
Als je ergens van gaat landen, houd bukken ingedrukt.
Zo verzacht je de landing en ik kan hiermee gewoon bergen van boven naar beneden ''glijden''.
Krijg zo namelijk nauwelijks schade :P
mooie review, duidelijk geschreven!

vraagje over het spel, Ik lees op internet dat je kan doorspelen nadat je het verhaal hebt uitgespeeld, en dus je altijd kan doorgaan met jagen en items maken al aan toe gekomen?
Ik bel er zelf nog niet aan toegekomen maar weet wel dat je gewoon door kunt spelen als je klaar bent met alle missies.

Het wordt wel aangeraden om voor de laatste missie (ik doe het voor elke missie) te saven zodat je beide endings kunt zien (er zijn schijnbaar 2 verschillende einde aan het verhaal).
Deze kun je ook op youtube zien
hoe duur is je videokaart op dit moment?
Ik heb een integrated notebook kaart die je zo ver ik weet niet los kunt kopen. Is overigens al weer meer als een jaar oud.