Apple MacBook Pro 2012 13" Retina (Core i5 3210M, 256GB) Review

wybert 7 januari 2013, 1.246 views

Apple MacBook Pro 2012 13" Retina (Core i5 3210M, 256GB)

Pluspunten

• Hoge resolutie scherm
  • Mooi dun design
  • Lekker toetsenbord met backlight
  • Geluidloos

Minpunten

• Geen ethernet poort
  • Geen firewire poort
  • RAM niet vervangbaar

Zoals Brutus in zijn review aangaf bij de 128gb variant, Is het misschien leuk om ook wat gebruikers ervaring te kunnen terug lezen. Bij deze.

Het betreft de core i7 variant met 256GB. Ik heb hem vrijwel sinds de release. Ben er zeer tevreden mee. Ik had ik Juli een nieuwe MacBook Pro omdat me toen huidige MacBook niet meer betrouwbaar genoeg was. Deze heb ik met de release van de 13" retina weer de deur uit gedaan. Omdat ik toch graag een scherm met een hogere resolutie heb. Jammer is wel dat je je RAM niet kunt upgraden/vervangen.

Ik gebruik hem voor muziek opname, bewerking en het mixen ervan. Buiten dat nog de gebruikelijke dingen zoals mailen, browsen, film en audio afspelen. En draai er nog virtueel Windows 7 bij met VMware. Hierbij presteert hij zonder problemen. Met het SSD geheugen start alles snel en vloeiend echter was ik hier al aan gewend bij me oude MacBook.

Zoals we wel van Apple gewent zijn ziet het er weer gelikt uit, solide, lekker toetsenbord met backlight. Prima gewicht en formaat voor onderweg. Geluidloos en wordt niet te warm.

Ik mis wel de ethernet en firewire poort. Nu heb je hier thunderbolt adapters voor. Helaas kan ik mijn firewire geluidskaart niet meer voeden via firewire. Ook mis ik de optical drive wel. Omdat ik veel met muziek bezig ben en geregelt een cdtje wil rippen of een demo wil branden. Natuurlijk was ik hier wel van bewust voor ik hem aanschafte. Dit is natuurlijk op te lossen met een externe optical drive.

Het scherm is super. Daar ging het immers om. Moest wel even wennen om hem op de hoogste resolutie(1680 x 1050) te gebruiken.

Over de accu kan ik niet zo veel zeggen aangezien hij vrijwel altijd aan 't stroom staat. Maar aangezien ik goeie verhalen erover lees heb ik hier ook maar 5 sterren gegeven.

07-01-13: Heb hem nu een aantal keer op reis genomen. Utrecht - Usquert(Groningen) en dit is z'n 3 uur met de trein. Met browsen en muziek luisteren kost dit ongeveer de helft van de batterij.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2012 13" Retina (Core i5 3210M, 256GB)?

SSD is wel vervangbaar. Ram inderdaad niet..
Heb het aangepast. :)
Aansluitingen die er niet zijn, waar je van tevoren al op de hoogte bent, dat zijn niet echt minpuntjes, toch?

En geldt dat niet ook voor de andere onderdelen?

Het is een beetje alsof je een bal koopt en dan als minpunt noemt dat ie niet vierkant is...
Ik vind dat hij best mag melden dat hij ze een gemis vindt. Ik vind het ook wel een nadeel van mijn rMBP dat hij maar 2 aansluitingen voor USB heeft, ondanks dat ik dit al van te voren wist.
Nee dat klopt en was er ook van bewust. Zijn niet echt minpunten maar wou mensen er wel op attenderen.

Komt misschien omdat ik van een standaard pro naar een retina ben overgestapt en dan deze funkties niet meer hebt.

[Reactie gewijzigd door wybert op 7 januari 2013 23:10]

Wybert,

Ik heb deze aangeschaft, ook met het idee om muziek en video op te gaan nemen (the zeg maar final switch van MS naar Apple). Natuurlijk zit je dan al tamelijk snel aan je 256 GB hard disk ruimte. (of 128) Hoe heb jij dit gedaan met evt extra opslag ruimte? Dus waar sla je je (historische) data op? Met een time capsule oid?

Woes
Hoi,

Ik heb een 2TB externe schijf voor data en een 500GB schijf als time capsule, deze maakt alleen backups van me interne schijf. Ik probeer me interne schijf zo leeg mogelijk te houden, dus de meeste data die ik aanmaak en download verplaatst ik richting me data schijf.