Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus O!Play Mini Plus Review

NoUseWhatsoever 3 december 2012, laatste update op 16 april 2013, 2.887 views

Asus O!Play Mini Plus

Pluspunten

• Snelle navigatie
  • Ondersteuning voor veel bestandstypen
  • WiFi
  • HDMI kabel in de doos

Minpunten

• Vrij lange opstarttijd
  • Duurt lang voordat HDD wordt gevonden

Geluidskwaliteit Score: 4

Mijn vorige TV was vrij goed in het afspelen van video en audio, maar mijn nieuwe TV speelt maar enkele bestandstypen af. De BluRay speler die heb, doet het nog wel aardig, maar ook daar is de ondersteuning voor bijv .mkv niet aanwezig. Omdat ik toch nogal wat series kijk, wilde ik toch maar een Mediaplayer kopen. Belangrijk voor mij was dat er veel video-extensies worden ondersteund en dat er WiFi ingebouwd beschikbaar is. Ook HDMI is een belangrijk criterium. Op basis van deze criteria ben ik uitgekomen op de Asus O!play Mini Plus.

In de doos

Bij het openmaken vind je in de doos de volgende items:

- Het kastje zelf
- Afstandsbediening met batterijen
- Stroomkabel
- Handleiding op CD
- Quick Start Guide
- HDMI kabel
- Composite AV kabel

Aansluiten

Na het uitpakken van de doos, ben je in een paar minuten klaar om te kijken. Je sluit de adapter aan en de bijgeleverde HDMI kabel steek je in je TV. Je kan dan via het draadloze netwerk (eerst even inloggen) naar YouTube, Facebook etc, maar ook bij je gedeelde netwerkmappen. Ik heb deze laatste functie niet gebruikt dus daar kan ik ook geen goed oordeel over geven. Mijn externe HDD heb ik aangesloten, een filmpje gekozen en we konden beginnen.

Navigatie

De afstandsbediening is zeer overzichtelijk, heeft niet te veel knoppen en ligt goed in de hand. Bij elke opdracht wordt een kort tikje te horen gegeven om te bevestigen dat de opdracht is ontvangen. Het navigeren door het menu en de mappen gaat lekker snel en er zit weinig tijd tussen een item selecteren en het daadwerkelijke afspelen. Ook doorspoelen etc gaat prima.

Wat in negatieve zin opvalt, is dat het vrij lang duurt voordat de mediaspeler is opgestart (zo'n 30 sec) en dat het daarna nog even duurt (20 sec) voordat de HDD in beeld komt om te selecteren. Daarna werkt alles lekker snel dus al met al is de snelheid wel goed en je zou de speler misschien ook gewoon constant aan kunnen laten staan (nog niet geprobeerd of er een auto shutdown op zit).

Menu

In het menu, dat er fraai uitziet, staat automatisch eerst de opties 'movies' geselecteerd. Hiermee kan je door alle videobestanden op de HDD bladeren en je selectie maken. De structuur is dan echter niet altijd aanwezig en naar bovenliggende mappen gaan is niet altid even gemakkelijk. Ik kies dus altijd voor de File Manager. Dit is een aparte optie in het menu. Daarmee blader je gewoon door de mappen en kun je bij opties nog een selectie maken of alle bestandstypen worden weergegeven of alleen foto's, video, audio etc.

O!play mini plus menu

Verder is er nog de optie Internet of Web Services oid, waarmee je YouTube, FaceBook en andere internetdiensten kan gebruiken. YouTube werkt wel aardig maar ik vind de layout van de TV-app van YouTube niet zo handig. Ook op mijn BluRay speler gebruik ik dit niet omdat het niet zo gemakkelijk is in gebruik. Met de snelheid is weinig mis, behalve dat hij er soms eventjes over doet om op gang te komen; in het begin laden pagina's en filmpjes wat langer dan wanneer je een paar minuten bezig bent. Verdere diensten die er automatisch op staan zijn voornamelijk internetradio -en TV en Video on Demand-achtige diensten. Dit is niet de reden waarvoor ik het kastje heb gekocht en heb er verder weinig aandacht aan geschonken.

De optie music spreekt voor zich en werkt hetzelfde als movies, maar dan uiteraard met audio bestanden. Zo is er ook een photo functie, maar zoals gezegd gebruik ik voor deze functies liever de File Manager.

Via de setup functie kun je de verschillende instellingen zoals wifi aanpassen. Op elk willekeurig moment kun je met de opties knop ook de instellingen van de bepaalde menu's aanpassen en ik heb de setup functie alleen nodig gehad om even mijn WiFi in te stellen.

Beeld

Het beeld is goed en waar ik op mijn BluRay speler nog wel eens last had van audio-lag, heb ik dat met dezelfde bestanden op deze mediaspeler niet. Als de bronbestanden goed zijn, is er over de videokwaliteit helemaal niets te klagen. Een HD film wordt door de HDMI aansluiting ook prima in HD afgespeeld.

Compatibiliteit

Het kastje heeft aansluiting voor:
- USB 2.0,
- een cardreader voor SD, MMC, MS en xD kaarten,
- WiFi 802.11b/g/n,
- LAN,
- eSATA/USB 2.0 combo

Deze zijn als volgt verdeeld over de voor -en achterkant:

O!play mini plus front panel

O!play mini plus back panel

De mediaspeler kan de volgende bestandstypen aan (handleiding als bron; info in PW is volgens mij incompleet):

Video: .mp4, .mov, .avi, .asf, .wmv, .flv, .mkv, .ts, m2ts, .dat, .mpg, .vob, .mts, .iso, .trp
Audio: MP3, WAV, AAC, OGG, FLAC, aiff, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS Digital Surround, PCM/LPCM, ID3 Tag
Image: JPEG, BMP, PNG, GIF, TIFF
Subtitle: SRT, SUB, SMI, SSA, TXT

Update na 4 maanden bezit
Ik heb één ster van bouwkwaliteit gehaald omdat al vrij kort na aanschaf in matige frequentie vastlopers en zwart beeld voorkomen. Dit is snel verholpen door de stekker er uit te halen en dan er weer in te doen, maar is toch zeer vervelend.
Ook werd mijn hard disk regelmatig niet meer herkend, terwijl deze het op andere apparaten als normaal deed. Dit probleem heb ik onlangs niet meer geconstateerd, maar de stabiliteit van de ervaring is er wel enigszins af.

Ik gebruik de player dagelijks en los van de enkele vastlopers etc, voldoet hij nog prima aan de wensen en functioneert nog naar behoren. Ik heb nog maar één of twee keer meegemaakt dat een bestand niet werd afgespeeld en na controle lag dat inderdaad aan het bestand en niet aan de player. Voor de prijs dus vooralsnog een prima player voor je geld :)

Heb jij ook een Asus O!Play Mini Plus?

Speelt hij ook DVD- en BD-menu's af in ISO?

Ik vond dit overigens heel erg apart:
ik op mijn BluRay speler nog wel eens last had van audio-lag
Ik mag hopen dat je audio toen via je versterker liep?
Zo niet, welk merk Bluray speler is dat?
ISO heb ik niet geprobeerd, dus kan ik helaas geen antwoord op geven. Als ik vanaf USB video afspeelde op mijn Samsung BluRay speler, slikte hij weinig bestandstypes en had ik geregeld last van audiolag. BluRays speelt hij uiteraard wel prima af.
Deze review is gewoon werken. Ppa