Specificaties 5GHz WiFi + router, 1x 100Mbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple AirPort Express Basisstation (voorjaar 2012) Review

virofi 11 december 2012, 4.040 views

Apple AirPort Express Basisstation (voorjaar 2012)

Pluspunten

• Eenvoudig aan te sluiten
  • Breidt netwerk van Airport Extreme uit
  • Verbeterd bereik aanzienlijk

Minpunten

• Bugs in firmware

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5
Waarom een Airport Express?

Ik heb de Airport Express in combinatie met een Airport Extreme aangeschaft. Voor mijn review van de Airport Extreme kijk je hier.

Omdat er tegenwoordig in ons huis enkel nog Apple apparaten worden gebruikt (Macbooks, iPads en iPhones) wilde ik ook graag qua draadloze verbinding overstappen op Apple apparatuur. Omdat de verbinding over drie verdiepingen goed bereikbaar moet zijn, heb ik tegelijkertijd een Airport Express aangeschaft.

Airport Express
De installatie van de Airport Express is even simpel als de Airport Extreme. Op de slaapkamer hang ik de Airport Express aan een stopcontact en op mijn Mac verschijnt in het Airport Configuratie programma automatisch de nieuwe Airport Express. Ik krijg de optie "Bestaand netwerk uitbreiden" en klik op "Ok". Een minuutje later is de installatie klaar en is het signaal op de slaapkamer aanzienlijk sneller. De Airport Express is beter in staat het signaal op te schroeven dan de Sitecom Repeater die ik in de oude situatie gebruikte. Waar ik met de Sitecom hier een verbinding van +/- 10MB/s haalde, levert de Express een verbinding van 26MB/s, erg netjes! Dikke plus!

Al met al erg tevreden. Het signaal door het hele huis is aanzienlijk verbeterd. Ik schrijf dit persoonlijk toe aan het feit dat de Extreme & Express nou eenmaal makkelijker met elkaar samen werken dan de WNDR3700v2 en de Sitecom Repeater uit de oude situatie, maar ben geen expert wat dit betreft.

Zoals gezegd geen instellingen tot op detail, wat voor anderen misschien een minpunt is. Voor mij in mijn situatie zijn de opties echter geheel toereikend. De zeer eenvoudige installatie en het verbeterde signaal en bereik maken deze combinatie voor mij absoluut een aanrader.

De prijs, die ik zelf als "voldoende" heb beoordeelt omdat ik weet dat Apple producten nu eenmaal duurder zijn en ik bereid ben dit te betalen, zal voor anderen wellicht een nadeel zijn. Ik weet dat er goedkopere routers zijn die meer functionaliteit bieden, ik heb echter geen behoefte aan meer functionaliteit maar ben op zoek naar een simpele, gebruiksvriendelijke oplossing.

Update 11-12-2012
Er lijken wat irritante bugjes te zitten in de firmware van de Airport Extreme. Zo lijk ik op geen enkele manier poort 21 door te kunnen sturen naar m'n Synology NAS. De instellingen staat goed, maar de port wordt niet doorgestuurd, FTP service op een andere poort draaien en deze forwarden werkt wel prima, dus lijkt aan poort 21 te liggen.

Ook worden custom poorten niet juist opgeslagen als je niet eerst een selectie maakt uit de voorgedefinieerde poorten en de bijbehorende poorten vervolgens aanpast. Geen onoverkomelijke issues, maar wel irritante bugs.

Heb jij ook een Apple AirPort Express Basisstation (voorjaar 2012)?