Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Pioneer HDJ-500 (Zwart) Review

hardstyle92 1 december 2012, laatste update op 1 december 2012, 6.861 views

Pioneer HDJ-500 (Zwart)

Pluspunten

• Goed geluid
  • Fijn in dagelijks gebruik
  • Rechter oorschelp draaibaar is handig
  • 2 meegeleverde, afneembare kabels
  • 6,3 mm jackplug makkelijk te bevestigen

Minpunten

• Kabels van oorschelp naar hoofdband lijkt fragiel

Ik heb de Pioneer HDJ-500 gekocht omdat ik graag een koptelefoon met goed geluid wilde hebben en met het oog op dat ik wil gaan (leren) produceren en draaien, leek een DJ-koptelefoon me uitermate handig.

Ik heb Tweakers.net gebruikt om meerdere producten te vergelijken. Ik heb daarvoor alleen de merken AKG, Pioneer en Sennheiser opgenomen in het vergelijk omdat ik wist dat die merken (goede) DJ-koptelefoons maken. Ook heb ik ingesteld dat ik alleen gesloten en bedrade koptelefoons met afneembare kabel wilde. Minimale en maximale frequentie heb ik niet ingesteld omdat ik nieuw ben op dit vlak en dus niet goed weet wat een beetje goed is hiervoor. Wel heb ik ingesteld dat ik 3,5 en 6,3 mm jackplugs wilde, dit omdat ik het product wil gaan gebruiken met een DJ-set en met de 3,5 mm ingang van mijn smartphone en laptop.

Mijn budget was ongeveer 100 euro, dus ik kwam toen uit op de Sennheiser HD 215, Sennheiser HD 25-SP II en de Pioneer HDJ-500.

Mijn oog viel toen snel op de HDJ-500 omdat die 2 verschillende kabels meegeleverd heeft (1 gekrulde, uitrekbare van 3 meter en 1 gewone van 1 meter) en het grootste frequentiebereik heeft van de drie. Ik luister voornamelijk Hardstyle en Hardcore en dan vind ik goede bas belangrijk. Maar ook hoge tonen zijn van belang.

De prijs vond ik ook een hele goede prijs, deze viel perfect in mijn budget.

Toen ik de koptelefoon wilde gaan bestellen stond Bax-shop.nl daar als goedkoopste winkel tussen met een snelle levering, waardering en geen verzendkosten boven de 50,-. Bovendien had ik vaker van deze winkel gehoord, dus ik heb de koptelefoon meteen besteld. Voor 22:00 dus ik kon meteen het pakketje openen toen ik thuiskwam van school de volgende dag.

In de doos zat de verpakking ingeklemd tussen 2 plastic luchtkussentjes die de verpakking op zijn plaats hielden. De doos was een stevige doos die goed dichtgemaakt was met tape.

Ik heb toen meteen de koptelefoon uit de verpakking gehaald waarin de koptelefoon en de twee kabels zaten. Daarna heb ik de 1 meter lange kabel bevestigd aan de koptelefoon. Het lukte me aanvankelijk niet en om het niet te forceren heb ik even het boekje erbij gepakt om te kijken hoe de kabel bevestigd moet worden. Daarin stond dat het pijltje op de plug van de kabel aan de buitenkant van de oorschelp moet zijn, de kabel er dan insteekt en dat je dan de kabel 90 graden met de klok mee moet draaien. Dit ging heel gemakkelijk en de kabel zit dan goed vast en draait ook niet makkelijk terug.

Over de bouwkwaliteit en afwerking van het product ben ik zeer te spreken. Alles ziet er goed stevig en mooi afgewerkt uit. Ook het draaien van de rechter oorschelp en het verstellen van de hoofdband gaan makkelijk en lijken solide. Het bevestigen van de 6,3 mm jackplug over de 3,5 mm plug gaat makkelijk, je "klikt" de plug er eerst op en draait de plug d.m.v. de schroefdraad vast. Minder vind ik wel de kabels die van de oorschelp naar de hoofdband lopen, die zitten niet in de verbinding van de band en oorschelp maar gaan openlijk van het hoogste punt van de schelp naar het net onder het mechanisme om de hoofdband in grootte te verstellen. De verbinding beide richtingen op ziet er niet heel stevig uit en de gebruikte kabel is dun. Ik heb bij het pakken van de koptelefoon een keer met mijn vinger achter de kabel vastgezeten en heb toen voorzichtig mijn vinger weggehaald, bang om het kapot te maken. De twee meegeleverde, afneembare kabels zijn goed stevig gefabriceerd. Ik heb niet het gevoel dat die kabels kapot zullen gaan bij normaal gebruik. Jammer vind ik dat de oorschelpen niet naar binnen te klappen zijn om de koptelefoon zo klein mogelijk te maken, maar dit is ook niet heel erg nodig.

De geluidskwaliteit vind ik zeer goed, het viel me gewoon op in sommige muziektracks dat ik geluiden hoorde die ik nog nooit had gehoord. De lage en hoge tonen zijn helder en goed aanwezig. Ook omgevingsgeluid wordt goed gedempt. Ik ben als ik de koptelefoon opzet enigszins afgesloten van de buitenwereld.

De koptelefoon vind ik fijn in gebruik; de rechter oorschelp draait fijn in "klikken" mee en de hoofdband kan goed op lengte ingesteld worden zonder deze uit zichzelf langer of korter wordt tijdens gebruik. Het draaien van de rechter oorschelp is bovendien erg handig in dagelijks gebruik, dan hoef je niet elke keer je koptelelefoon af en op te doen als iemand tegen je praat. Ik heb de koptelefoon nu twee weken en ik heb hem heel vaak opgehad, soms uren achter elkaar. Dan heb ik af en toe last van mijn oorschelpen omdat de koptelefoon op je oorschelpen zit en er niet omheen. Ik doe dan meestal even de koptelefoon voor een paar minuten af en daarna kan ik weer makkelijk verder met wat ik voornamelijk aan het doen ben, namelijk muziek luisteren. Maar ook films zijn via mijn laptop goed te bekijken en beluisteren. Helaas heb ik geen ervaring in het gebruik van deze koptelefoon i.c.m. DJ-handelingen. Ik heb (helaas) nog nooit iets gedraaid met een CDJ en mengpaneel.

Eindoordeel:
Ik ben heel erg blij dat ik de Pioneer HDJ-500 aangeschaft heb, het geluid is goed, het gebruiken van het product gaat fijn en zoals het hoort en de bouwkwaliteit vind ik, ondanks die kabeltjes van de hoofdband naar de oorschelp toe, goed. Op het oog is het ook een erg mooi product naar mijn mening. Voor de persoon die het product ook in het dagelijks gebruik zal gebruiken, is het een aanrader aangezien er een gewone kabel is meegeleverd van 1 meter en de rechter oorschelp makkelijk te draaien is.

Heb jij ook een Pioneer HDJ-500 (Zwart)?

Bedankt voor je uitgebreide review! :)

Tip: volgende keer even zelfgemaakte foto's toevoegen. Dat maakt je review helemaal af! :D
Mooie review!
Mag ik vragen waarom je Technics niet hebt laten meewegen in je keuze voor een koptelefoon? De RP-DJ 1200 E+K DJ koptelefoon lijkt me ook een hele goede keuze.

Zelf twijfel ik op het moment ook tussen deze 2 :)

Voeg voor de 3+ inderdaad nog wat foto's toe, nu krijg je een 2+ van me.
Ik vrees dat ik Technics helemaal over het hoofd gezien heb, jammer eigenlijk want dan had ik een nog beter vergelijk kunnen doen. Echter ik ben zeer tevreden over de HDJ-500 dus ik heb geen reden tot klagen.

Over de foto's, ik zal morgen eens wat foto's bij daglicht maken en die erbij plaatsen. Dit is nog maar mijn eerste uitgebreide review dus dan kan ik feedback altijd goed gebruiken!