TomTom XXL IQ Routes (Europa) Review

Obelink 27 januari 2013, laatste update op 11 maart 2016, 763 views

TomTom XXL IQ Routes (Europa)

TomTom is zo'n beetje de standaard als het gaat om navigatieapparatuur. Je doet er geen miskoop aan, maar er zitten best tekortkomingen en vervelende kantjes aan deze producten.

Pluspunten

• Duidelijk display
  • Duidelijke aanwijzingen
  • Goede aankomst tijd berekening
  • Snelheidsinformatie en waarschuwingen
  • Mogelijkheid tot downloaden en installeren van diverse stemmen

Minpunten

• Ten dele onlogische routes
  • Kaartmateriaal bevat aperte fouten
  • Via TomTom Home gemelde fouten schijnen niet gecheckt en verwerkt te worden
  • TomTom EasyPort-houder lastig in te stellen en schiet makkelijk los
  • Software installeerd ongevraagd services
  • Raamhouder snel kapot en vervanging belachelijk duur
  • In het donker met helderheid op laagste stand toch nog te felle verlichting
  • soms lang zoeken naar satellieten

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 3
Positiebepaling Score: 3
Features Score: 4
De TomTom XXL IQ Routes maakt deel uit van een serie die zich niet veel van elkaar onderscheidt behalve met de grootte van het scherm. Over deze modellen zijn al de nodige recensies te vinden op Tweakers.net
Daarom ga ik niet alle features uitvoerig behandelen maar houd het bij mijn persoonlijke indrukken.

Dit model heb ik dus gekozen mede vanwege het gemak van een groter scherm. De bediening en de aanwijzingen op het scherm vind ik in orde. Ook zonder gebruiksaanwijzing rijd je er zo mee weg.

Handig vind ik de aanduiding van de gereden snelheid en geldende maximum snelheid. Deze laatste informatie is niet altijd actueel. Ook kan de TomTom een acoustisch signaal geven bij overschrijding van de geldende maximum snelheid. Ik vind de geluidjes die daarvoor beschikbaar zijn vervelend. Er kan ook niet eenvoudig een ander geluid op het apparaat worden gezet, daarvoor moet toch flink gemod worden.

Wat de bedoeling is van 'IQ Routes' is mij niet helemaal duidelijk. Ik vind namelijk dat er nogal eens routes gekozen worden die erg vreemd en niet logisch zijn. Zo word ik dan als het aan TomTom ligt van de gewone doorgaande hoofdweg een landweg opgestuurd. Dan kom je er inderdaad ook, maar de keuze voor een smalle bochtige landweg met de nodige gevaren vind ik niet van IQ getuigen.
Omgekeerd gebeurd het ook dat TomTom kiest voor een omweg over de snelweg terwijl bv ViaMichelin een doorgaande route aangeeft.
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je in den vreemde op je bestemming aankomt.

Het kaartmateriaal heb ik niet meer dan een voldoende gegeven. Eigenlijk vind ik het een onvoldoende maar slecht vind ik een te zwaar oordeel. De reden voor mijn oordeel is dat mijn eigen straat en adres niet goed word weergegeven, casu quo niet bekend is. Al jaren hoor ik deze klacht van TomTom gebruikers en moet ik bezoekers een adres om de hoek opgeven om trefzeker bij mij thuis uit te komen.

TomTom geeft met TomTom Home de mogelijkheid zelf fouten en wijzigingen door te geven. Over de gedane meldingen komt geen terugkoppeling. Natuurlijk heb ik de fouten betreffende mijn adres doorgegeven maar ik zie niet dat er verbeteringen zijn op de kaart.

De TomTom kan met een meegeleverde zuignap op de voorruit van de auto bevestigd worden. Middels een zogenaamde TomTom EasyPort-houder kan de TomTom dan op de zuignap geklikt worden. Dat vastklikken vind ik nogal eens lastig. Bij het verstellen van de positie van de TomTom schiet de klikring steeds weer los. Dat is vervelend. Het plaatsen van de TomTom met de zuignap eraan vast vind ik ook niet gemakkelijk. Om voor de hand liggende redenen neem ik de TomTom met de zuignap en de kabel steeds mee uit de auto en dit is een voortdurende irritatie.

Een positief veiligheidsaspect vind ik nog dat je tijdens het rijden op het scherm ook zijstraten en kruisingen kan zien. In een onbekende omgeving of bv 's-nachts kan je hier dan rekening mee houden. Ook kan je als je op het scherm een afslag of rotonde of zo ziet dan makkelijker de auto laten uitrollen. Dat bespaart brandstof.

Wat ik nog zou wensen is de mogelijkheid om te voren een zelf bepaalde route uit te zetten en die dan middels aanwijzingen van de TomTom te volgen. Daarmee bedoel ik dus dat je exact zelf bepaald hoe je rijd en niet TomTom.

Update 27/1 2013

Over de software heb ik nog niets geschreven, bij deze dus.

Door het installeren van TomTomHome software kan de TomTom via de computer beheerd en geupdate worden. Het updaten verloopt probleemloos. Bedienen van de TomTom via de computer is best wel handig, bijvoorbeeld om adressen in te voeren.

Het installeren van de software duurt vrij lang. Het blijkt dat geheel ongevraagd dotnet framework word gedownload en ge´nstalleerd. Ook geheel ongevraagd word een volstrekt onnodige TomTom service ge´nstalleerd welke dus voortdurend aanslag doet op de computer capaciteit. En, zoals zo velen, vind ook TomTom het nodig zich permanent in de systray te installeren en nog meer capaciteit te verbruiken. TomTomHome werkt perfect zonder deze diensten en die heb ik dus ook meteen gedeactiveerd.

Update 1/06 2013
Nog een positieve vermelding voor de reistijd berekening. De aangegeven aankomst tijd is altijd zeer accuraat.

Update 28/11 2015
De raamhouder is al een half jaar geleden stuk gegaan. Geen beste kwaliteit dus. Vervanging via TomTom is belachelijk duur. Ik heb er een via andere kanalen gekocht maar dat is ook een prul.

Update 11/03 2016
In het donker vind ik eigenlijk de helderheid nog te veel. Hij staat dan al in de nachtstand, met de helderheidsregelaar op zijn minst, maar toch heb je een te helder veld in je blikveld. Het stoort me echt en als het even kan zet ik hem dan maar af.

Heb jij ook een TomTom XXL IQ Routes (Europa)?

Dat laatste, zelf een route uitstippelen, kan ook op de Iq europe. Ik heb er zelf ook een gehad. De optie heet "reisplanner' oid.

Je kunt daarbij adressen op plekken op de kaart aangeven waar je langs wilt rijden, Tom brengt je daar dan gewoon keurig heen. Let er wel even op dat je heel secuur de plekken op de kaart aantikt (gebruik een pen ipv je vingers) want het zal Tomtom niet schelen om je naar de andere rijbaan van een snelweg te brengen als hij denkt dat je daar langs wilt rijden ;).
Bedankt voor je reactie. Op mijn XXL zie ik die mogelijkheid niet. Er is wel een routeplanner maar die doet hetzelfde als het normale instelen van een reisdoel.
Er zijn meerdere routeplanners:
-navigeer naar
-bereid route voor
-reisplanning
die allemaal krek hetzelfde doen.
XXL kent geen ITN planning maar daar is wel een mod voor. Dan krijg je weer het classis menu van een tomtom.

Heb deze ook en herken niet de punten die je als negatief beoordeelt. Easy port werkt goed. Dat TomTom niet direct je gemeld fouten veranderd is logisch. Zij zullen ook moeten checken of je iets fout doet.