Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Shure SE215 (Zwart) Review

Blonde Tux 26 november 2012, laatste update op 29 juni 2015, 4.572 views

Shure SE215 (Zwart)

Prima doppen, sluiten goed af

Pluspunten

• Geļsoleerde kabel
  • Verstevigd op de juiste plekken
  • Vervangbare kabel
  • Isolatie geluid buitenaf
  • Wasmachine proof!

Minpunten

• Case is zacht
  • De geur van het wasmiddel blijf niet heel lang hangen

Update: 6 juni 2014: Voor ons Tweakers ga ik graag 'above and beyond' voor deze reviews. Echte gebruikservaring zijn belangrijk, daarom heb ik besloten om mijn oordopjes tussen het wasgoed te verstoppen en mee te doen in de wasmachine. m.a.w. Blonde Tux doet zijn naam eer aan, en was dus vergeten om het wasgoed na te kijken en heeft per ongeluk zijn doppen in de wasmachine een wasbeurt gegeven. De SE215 heeft wonder boven wonder de wasbeurt goed overleeft, ze klinken precies zoals ze klonken voor de wasbeurt en ruiken een stuk frisser!

Het was weer zo ver afgelopen week, * Blonde Tux had het weer voor elkaar; oordopjes gesloopt. Het blijkt dat oordopjes er niet zo goed tegen kunnen als je er boven op gaat staan. Mijn oordopjes carričre begint een dure hobby te worden, heb in een paar jaar tijd verschillende ¤100.- + oordopjes versleten.

Waarom dan toch weer oordopjes in die prijsklasse
Die zelfde dag nog werd ik op mijn dagelijkse terugreis van kantoor, een reis van van frustratie. Na goed en wel een plekje te hebben bemachtigd in de trein, krijg ik gezelschap van een opmerkelijke dame van een jaar of 19. Mevrouw zit goed en wel en de stilte in de coupe wordt bruut verstoord door de tonen van wat lijkt op Nightwish. Niet gehinderd door enige gźne, gaat ze op haar dooie gemak op zoek naar haar telefoon die het geluid voortbrengt.

Tot overmaat van ramp vindt ze het nodig om de beller te beantwoorden op een toonniveau die niet zou misstaan op de Albert Cuypmarkt. Daarbij komt nog eens kijken dat haar stem enige gelijkenis vertoonde met Mien Dobbelsteen.

Mijn stille hoop dat het een kort gesprek zou worden vervolgen met de minuut. Het aantal stille verwensingen steeg wel drastisch tempo.

That's it, ik moet en zal weer oordopjes hebben.
Twee voorwaarden: 1. Ze moeten geluidsisolerend zijn 2. Levering moet z.s.m.

Via de pricewatch kwam ik op de Shure SE215 uit.

De eerste impressie
Top! De oordopjes voelen stevig aan en de kabel is goed afgewerkt.
Het eerste wat mij opviel was de stevige connector. Bij mijn vorige setjes was dat vaak een kritiekpuntje. Zowel mijn Monster Little Jams en de Ultimate Ears 600vi lieten na een poosje al slijtsporen zien. Deze connector wekt de impressie dat ie het langer uit zal gaan houden.

De buds voelen niet te zwaar en niet te licht aan. Het zijn "over-the-ears" buds, wat betekend dat ze over de oorschelp gaan, voor je ze inbrengt. Vanaf de buds is de kabel dan ook wat stugger en verstevigd zodat deze de contouren van de oorschelp kunnen volgen en dat wekt vertrouwen. Ook de splitsing van de kabel, is verstevigd. Je ziet het er aan af dat dit een product is waar goed over nagedacht is. De buds worden geleverd met 3 foam dopjes en 3 rubberen dopjes.

Het is even wennen als je ze in doet, maar ze wennen snel. Heb geen moeite om ze een paar uur achter elkaar in te houden.

Maar hoe klinken ze nou?!
Shure is alom al geprezen om de geluidskwaliteit. Het geluid is warm en helder. Het eerste heb ik ze getest met Pink Floyd's - Dark side of the Moon in zowel FLAC en MP3. Ze hebben een goede range. De bass is goed aanwezig, maar niet te nadrukkelijk, precies zoals ik het wil.

Wat eigenlijk al meteen opviel was toen ik ze in had, dat de kabel goed geļsoleerd is. Er tegen tikken of wrijven brengt minimale geluiden voort.

Vervolgens getest met Wolfmother - Cosmic Egg. Helder en duidelijk gitaarspel. Het geluid blijft warm, zelfs bij de solo's.

Heb ook nog Ritchie Hawtin's live set van het ADE geprobeerd, maar halverwege afgehaakt, aangezien de opname te slecht was. Het viel meteen op dat er wat glitches in het geluid zitten.

The Verdict
De stevigheid van de oordopjes wekken mijn vertrouwen en het geluid laat niets te wensen over. De bass, die in sommige reviews als matig word afgedaan, sluit goed aan bij mijn wensen. Het geluid is warm en helder. De buds sluiten goed af, zelfs op lage geluidsniveaus krijg ik niets mee van de omgeving. Nu maar hopen dat ik die dame weer tegenkom, dat is de ultieme test :+

Heb jij ook een Shure SE215 (Zwart)?

Geweldige review! :P
Ik ben wel benieuwd naar de geluidskwaliteit. Ik heb zelf Fischer Audio Eterna's, maar ben benieuwd hoe deze het doen tegenover de Eterna's.

Mocht iemand ervaring hebben hoor ik het graag.
Gaat vooral om muziek zoals Trance/Vocal Trance

[Reactie gewijzigd door Remz op 26 november 2012 11:54]

Mijn oortjes hebben vannacht ook een ritje mogen maken tussen de was. Ze zien er inderdaad wel weer heerlijk schoon uit en nadat ik het overgebleven vocht uit de kamer had gezogen werken ze weer perfect.