Specificaties Rad. HD6950 (830MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX HD6950 Dual Fan (HD-695X-CDDC) Review

AlexDeventer 26 november 2012, laatste update op 26 november 2012, 376 views

XFX HD6950 Dual Fan (HD-695X-CDDC)

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Prijs is zeer gunstig
  • Nieuwste games op maximaal
  • Werkt perfect in crossfire

Minpunten

• Heb nou al 3 keer in 1 jaar gehad dat de kaart een rood lampje gaf en de hele pc uitschakelde.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Heb 2 van deze kaarten in mijn systeem zitten, deze review gaat dus ook over een crossfire setup.
Enige spel wat ik met 1 kaart heb gespeeld was crysis 2 en deze ging met alles op maximaal met 60 fps.

Warmte
Qua warmte zijn ze net een kacheltje, in de zomer is het dan ook zeer warm in de kamer.
In de winter is het een kwestie van de pc aanzetten en er is geen kachel meer nodig.
Tijdens het gamen word de bovenste kaart maximaal 80 graden Celsius, onderste kaart word maximaal 60.

Geluid
Hoor je ze? Tja je hoort ze, maar dan ook minimaal.
Er zitten 2 fans op en die maken geluid.
Als je in dezelfde kamer slaapt is het mogelijk om bij deze kaarten te slapen.

Overclocken
Ja het is de XXX versie van XFX dus deze is standaard al met een geweldige 30 Mhz overclockt! _/-\o_
Overclocken gaat volgens verschillende reviews tot 1000 Mhz op de core clock!

Gamen
Hieronder verschillende games en hoe ik deze heb ervaren.
Deze zijn gespeelt op een 27 Inch LED op 1920 x 1080
Grand Theft Auto 4
Dit spel werkt zeer soepel met alles maximaal.
In de oudere drivers van de HD6950 zag regen er uit als een paars of groen vonkje, dit is nu opgelost.
Kaarten worden rond de 33% gebruikt (ze gaan nooit boven de 33%) en de FPS ligt ook rond de 60.

Call of Duty Modern Warfare 3/Black Ops2
Deze 2 games werken allebei helemaal perfect met alles maximaal, nog nooit een hapering gehad.
Kaarten worden rond de 25% gebruikt en de FPS ligt ook rond de 60.

Battlefield 3
Misschien wel de zwaarste shooter van dit moment.
Als je op 2 meter van een tank staat als deze word opgeblazen haper je wel even heel minimaal, of het je gameplay zal beinvloeden:
Nee, dood ben je toch al dus je zal er weinig van merken.
Voor de rest ook als je van een heuvel het landschap inkijkt en aan het sniperen bent zal hij niet haperen.
Kaarten worden rond de 90% gebruikt en de FPS ligt ook rond de 45. Uitzondering als je zeer dicht op een explosie staat.

Skyrim
Helemaal geen RPG fan, maar toch even gespeeld voor de review.
Moet zeggen dat het een zeer mooie game is en dat me kaartjes het merken.
Haperen doen ze echter niet, heb het nog geen 1 keer meegemaakt, ook niet toen ik met de 1e draak bij de toren aan het vechten was.
Kaarten worden rond de 60% gebruikt en de FPS ligt ook rond de 60.

Dirt 3
Een racespel met zeer veel stof en sneeuw en dus een "rook" achtig effect.
Echter opnieuw geen haperingen met dit spel.
Kaarten worden rond de 60% gebruikt en de FPS ligt ook rond de 60.

Als je een game getest wilt zien hebben moet je het even zeggen en zal ik hem proberen te spelen!

Let er wel op dat je minimaal 1 slot tussen de kaarten laat, anders gaat de bovenste boven de 110 graden, liep nog op! Heb de benchmark maar snel uitgezet ;)

Als je vragen hebt hoor ik het graag en zal ik ze zo snel mogelijk beantwoorden!

• Intel I7-920 OC naar 3,6 ghz
  • 12 GB Kingston 1066Mhz DDR3
  • Seagate 7200 RPM
  • Asrock X58 Extreme
  • Antec True Power 850W

Heb jij ook een XFX HD6950 Dual Fan (HD-695X-CDDC)?

Bij zulke minpunten zou ik al geen 5 sterren meer geven bij algemene beoordeling. Zeker niet als het al 3x is gebeurd.
@Jeroen

Aangezien de pc bijna dag en nacht aanstaat vind ik het nog zeer netjes dat die maar 3x heeft lopen klagen.
Voor de rest nog nooit klachten gehad hier mee.
Ik heb een club 3D en bij mij staat hij ook dag en nacht op maar hij heeft nog NOOIT die problemen gehad dus 5 sterren is echt te veel
Oke!
Ik had met mijn oude 4890 namelijk elke 2 weken dat het scherm bevroor.
Ik zal het even aanpassen :)

leren we hier toch nog wat van mekaar :)
Heren vergeet niet dat het hier om een cross fire opstelling gaat en niet om een normaal gebruik
het zijn al hete kaarten en CF heeft dus blijkbaar meer koeling nodig omdat de kaarten vrij heet worden. Tja de koelers zijn niet optimaal voor een CF opstelling aan gezien de hete lucht niet naar buiten blazen maar gewoon over al in de kast beland , dus airflow van de behuizing en het feit dat de ventilators niet geschikt zijn voor dit soort CF opstellingen resulteert in een hele hete bovenste kaart.