Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Call of Duty Black Ops II, PC (Windows) Review

Jeroenneman 25 november 2012, laatste update op 1 december 2012, 2.369 views

Call of Duty Black Ops II, PC (Windows)

Pluspunten

• Besturing (uitgezonder de erbamelijke vliegtuig missie)
  • Geluid (valt te doen)

Minpunten

• Beeld
  • Gameplay
  • Verhaal

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 1
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 2
Gameplay Score: 1
Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: Een belediging voor elke zichzelf respecterende gamer.

Als ik deze game naast titels als Borderlands 2, Dishonored of zijn voorgangers leg, dan kan ik weinig anders doen dan diep zuchten en zoeken naar de uninstall button. Er is een ernstig gebrek aan vernieuwing, en regelmatig voelde ik de drang om COD 2 weer eens te installeren. Daar doet deze game me namelijk aan denken, alleen dan zonder de gameplay of verhaallijn van die game!

-Edit: Review zal worden aangepast naarmate ik meer heb gespeeld van het spel.
1. Replay aangepast naar 2 sterren door de zombie-mode
2. Gameplay uitgebreid
3. Mening over multiple endings ingevoegd
4. Replay verlaagd naar een 1, besturing naar 4 sterren

Ik heb tot nu toe 3 kwartier gespeeld, en heb eigenlijk al geen behoefte meer aan de rest van het spel. Er is namelijk nauwelijks sprake van gameplay!

Een schema:
3 kwartier gespeeld:
- 10 minuten aan filmpjes
- 10 minuten aan non-interactive cutscenes
- 5 minuten "druk op S, druk op Q"
- 20 minuten "schiet weerloze melee tegenstanders af"

Wat blijft er dan nog over van het spel? Naast dat de inhoud van de missie gewoon belachelijk is, was de gameplay gewoon non-existant. Doet me denken aan bepaalde missies in COD 2, waarin alles wat je mag doen, targets aanwijzen is. (Of meeliften met een tank/bus/boot etc)

Na een level in de toekomst had ik even het idee dat ik ietsje minder bij het handje werd genomen.
Helaas was het volgende level weer een "doe dit, doe dat, precies zoals wij het willen" level. Maak een paar tanks kapot, spring op paard, shiet heli uit lucht, spring op paard, kill enemy AI, spring op paard, cutscene, houd LMB + RMB ingedrukt om te ontsnappen aan dood paard, weer cutscene, nieuwe cutscene, ram die F-knop in (3x)....

Erg storend hierbij is dat wel erg duidelijk naar voren komt dat je AI teammates gewoon immortal zijn. Als jij achterblijft, om nog even een paar andere heli's kapot te schieten (die overigens eindeloos respawnen, hoeveel je er ook uit de lucht knalt), dan heb je kans dat Woods al 300 meter verderop MIDDEN tussen enemy AI op zn dooi gemak achter een steen zit te kamperen. Tuurlijk respawnen vijanden constant tussen die 300 meter, dus je enige kans is vol sprinten naar die rots, waarna "opeens" alle enemy AI weg is achter je... Nice Treyarch, nice.

Misschien dat sommige mensen dit soort passieve levels leuk vinden, ik vind er niks aan. Vooral omdat de cutscenes zo irritant zijn, met totaal onlogische bullshit (paard recht op tank af rijden 8)7 ) en omdat er in ongeveer 3 minuten 4(!) QTE's zijn.

Strike Force

Een nieuwe soort missie in BO II. De eerste 2 missies zijn welkome afwisselingen en het is leuk om te zien dat Treyarch je ook een ander soort rol dan supersoldaat wil geven. In Strike Force kun jij als "commander" vanuit de lucht units commanderen op aan te vallen of zich te verplaatsen naar je cursor. Daarnaast kun je naadloos in een van de units kruipen en deze zelf besturen.
Hoewel in de basis een goed idee, faalt de afwerking nogal. Friendly AI is zacht uitgedrukt nogal "zwak". Daardoor zul je zeker in de latere missies steeds vaker de overview-tab alleen nog maar gebruiken om zelf snel even in een unit te kruipen, zelf kun je namelijk ongeveer hetzelfde, als de AI met 5 man...

Goed idee, slechte uitwerking.

Zelfs nadat alles maxed-out staat, kreeg ik nog steeds de indruk COD 2 mods te spelen. Echt, in vergelijk met dit is zelfs MW2 of MW3 een pareltje van jewelste. Indoor is dit makkelijker te compenseren door Treyarch door gebruik van effecten en licht. De levels die zich afspelen in de open lucht zijn echter waar je ziet hoe oud de engine al is. Ook explosies zien er niet echt super meer uit. Extra grappig is de DOF optie. Op high is DOF in BOII blijkbaar niks anders dan "blur alle textures weg, behalve 10 cm in het midden van het scherm". Met DOF heeft het in ieder geval NIKS te maken.

DOF

-Edit: Ondanks dat de graphics teleurstellen, moet ik wel zeggen dat lensflare voor het eerst GOED is geimplementeerd!

Lensflare

Tja, een beetje gemengde gevoelens.
Aan de ene kant zitten er goede dingen in, zoals wapperende doeken en vijanden die semi-realistisch in elkaar zakken. Aan de andere kant zijn er ook genoeg levels waarin je kunt doen wat je maar wilt, granaten, rocketlaunchers, honderden kogels, een simpele lamp of glasplaat zal niet kapot gaan.

Voorbeeld van een kamer waar echt 0.0 kapot kan.

Tja, als je MW3 te doen vind, dan volstaat dit ook. Verwacht geen hoogstandjes, het is gewoon "voldoende". Wel kun je net zoals bij BF3 en andere games kiezen voor verschillende "mixes". Een default mix, 2 mixen voor boosten van lage danwel hoge freqeunties , een headphone mix en een "speaker overdrive" mix. Ik heb hem nu staan op de speaker overdrive mix, puur omdat ik geen verschil merk, behalve dat het volume wat hoger ligt.

Ken je MW1, MW2, MW3, of BO1? Dan weet je hoe BO2 aanvoelt. Dit is een van die dingen die COD echt tot de puntjes heeft uitgewerkt. Ik kan over veel zeuren, maar de besturing kan ik niet minder van 5 sterren geven. Het voelt gewoon lekker vertrouwd aan. Wel vind ik bepaalde tips op het scherm een beetje omslachtig, zoals deze:

Had hier gewoon n gekleurde muis van gemaakt...

Loopt soepel (mag ook wel, ziet er zelfs op max, slechter uit dan andere games op low!) Zelfs in vergelijk met Dishonored, toch niet de graphicsgame van het jaar, is dit gewoon triest. Wel vraagt de game ong 1010mb aan VRAM.
Op een GTX 560Ti mag je ongeveer 80 - 90 FPS verwachten. (306.97 driver)
Gezien de speelruimte, zelfs op oudere hardware, hadden ze best wat meer high-res textures mogen toepassen.
Goede benchmark van Guru3d.

Verhaal:
Tja, ik zal niet teveel spoileren, maar ik snap absoluut niet hoe Tweakers dit kon schrijven:

"Zo verandert de traditionele achtbaanrit die de singleplayer van Call of Duty altijd was in een een verhaal met veel meer diepgang, waarbij het oprecht de moeite waard wordt de spelmodus nog eens door te spelen. Niet langer kauwt Call of Duty de speler alles voor, er is ruimte voor eigen invulling. Er zijn keuzes en die keuzes hebben consequenties. De uitwerking van het verhaal deed ons bij vlagen zelfs denken aan een game als Mass Effect 2, en een groter compliment kunnen we Treyarch bijna niet maken."

Mag ik even een teiltje? Niet langer kauwt Call of Duty de speler alles voor?!
Grote gele pijlen die aanwijzen waar de rocketlauncher zich bevind? Grote letters boven de plaats waar je ammo kunt vinden voor bovengenoemde rocketlauncher? (En let op! Je MOET die rocketlauncher gebruiken! Want ook al heb je net met een mounted HMG tien boten naar de k** geschoten, de helicopter lacht erom!)

Diepgang? Dan toch niet in de eerste 3 kwartier! In de eerste 3 kwartier

SPOILER

mag je hersenloos weerloze MPLA strijders afknallen en zit je op een boot van de ene naar de andere kant te rennen om met mounted HMG's andere boten af te knallen. Hoogtepunt is het moment dat er een container vol lijken opengaat en je je oude buddy Woods terugvind... Blijkbaar moet je dit "diep" vinden... Ik vond het vooral saai, smakeloos en kreeg een sterk COD 2 deja-vu...

Filmpje van de eerste missie:
Kijk vanaf 7.00, dan begint de echte gameplay, let vooral op het feit dat heli pas downgaat na 3 hits!, dat je rocketlauncher ammo mag pakken en vervolgens alleen maar air support mag inroepen... En natuurlijk de grote gele tekst, zodat zelfs apen dit nog kunnen spelen.

"+ Beste Call of Duty-singleplayer ooit...
+ ...met name door het uitstekende verhaal
+ Variatie en spektakel in singleplayer"

Wederom uit de review van Tweakers. Heeft de reviewer nooit de oude COD's gespeeld, of MW1? (zelfs MW2 is beter!)
Soap, Ghost of Capt. Price. Allemaal heb je er een band mee die 100x zo groot is als de band met Mason of Woods.

Helaas komt de "vliegende getalletjes" onzin ook weer voorbij. In de MW series heb je tenminste nog een doorlopend verhaal, wat je tijdens het schieten gewoon kunt volgens. De Black Ops reeks probeert door heel vaak switchen tussen heden en verleden dit volgens mij te mimmicken, alleen faalt dit jammerlijk. BO I was al zo wazig als wat, BO II gaat daar waarschijnlijk overheen. (Het helpt niet om een schizofrene main character te hebben!)

Wat ook in de Tweakers review wordt aangeprezen zijn de meerdere mogelijke eindes. Zelf was ik er niet zo weg van. Keuzes die ik persoonlijk als "goed" zag, waren verderop in het verhaal verantwoordelijk voor minder leuke gevolgen. Er zijn vijf mogelijke eindes, waarvan 2 gewoon slecht zijn te noemen. Als ik een game speel, wil ik niet dat ik een slecht einde krijg, alleen maar omdat de keuzes die ik maak als speler misschien volgens de makers onjuist zijn. Als we zo gaan beginnen had ik de main antagonist al 5 keer een kogel door de kop kunnen jagen en de hele shitstorm kunnen verhinderen, maar tja, dat zijn dan weer geen keuze-momenten (Lees: QTE's).

Kort samengevat: Maak gewoon een goed einde, nu moet ik de andere eindes op Youtube gaan bekijken, alleen maar omdat keuzes veel eerder in het verhaal, op het eind opeens "belangrijk" blijken te zijn.

Ik zal de game uitspelen, al kost het me tot volgend jaar, en dan zal ik de review zo nodig updaten.
Uitgespeeld, en gedeinstalleerd. Wat een enorme deceptie. Het begint ruk, wordt in het midden minder ruk, om op het eind op de meest rukke manier ooit te eindigen. Bah, bah, en nog eens bah Treyarch! Nooit zo een SP gezien met zoveel misbruikte Michael Bay momenten. Hierbij vergeleken waren alle vorige COD delen een pretje om te spelen. In de laatste 2 uren zie je werkelijk alleen nog maar explosies, dingen kapot gaan en hersenloos triggerpoints overlopen.
Daarnaast is een van de weinige vehicle segmenten ipv leuk een enorm frustratiemoment. Je kunt gewoon niet met die jet vliegen! BF3 doet dit 1000maal beter. Dus doe je maar wat je de rest van het spel eigenlijk ook doet. Continu op die muis rammen.

Heb jij ook een Call of Duty Black Ops II, PC (Windows)?

Ik heb hem niet gespeeld, maar wat betreft verhaal vind ik je review toch behoorlijk kort door de bocht. Op een recente podcast van Giant Bomb werd er nog over diverse keuzes gesproken, sommige niet eens bewust en andere wel, die wel degelijk de uitkomst van het verhaal veranderen. Om ook voor replaywaarde een 1/5 te geven vind ik ook opmerkelijk, Call of Duty multiplayer is dan wel niet mijn pakkie an (ben zelf redelijk verslaafd aan DayZ en BF3) maar je kan er wel veel tijd insteken.
Ik ga de review naarmate ik verder speel aanpassen/uitbreiden.

Mocht BO II me nog kunnen verassen, dan pas ik uiteraard de score aan.
Replaywaarde geef IK een 1, puur omdat de multiplayer van COD me totaal niet aanspreekt.
eigenlijk had je jezelf 60 euro kunnen besparen door een simpele google-search. CoD staat namelijk niet bekend om zijn goede singleplayer (in tegendeel) maar juist om de multiplayer die veel mensen spelen, daar zijn dan ook de meeste vernieuwingen in.
Ik heb hem diverse malen uitgespeeld betreft het maken van deze keuzes. Wat betreft de uitkomst zal ik niets verklappen, maar er zijn ruwweg 2 uitkomsten met ieder 2 variaties wat op 4 eindes uitkomt.
Maar het zijn geen ingrijpende veranderingen in het verhaal, het heeft eigenlijk alleen effect op het eindfilmpje. Het spel verloopt hier en daar even anders, maar dan hebben we het over een korte scene wat afwijkt van de rest en dan kom je weer terug op het lineaire verhaal.

Als je dit vergelijk met een spel zoals bijvoorbeeld dishonored, dan is er een geweldig verschil. In dishonored hebben je acties effect op alles rond om je heen, het verhaal verloopt anders en de mensen reageren anders op je.
Bedankt voor je eerlijke, ongezouten mening. Ik kan me er helemaal in vinden.

Elke COD game gekocht sinds United Offensive. En het verhaal heeft deze keer weinig diepgang. Juist op het moment dat het interessant begon te worden bleek ik het uitgespeeld te hebben. Heb de difficulty al verhoogd tot op Veteran, maar de AI blijft lachwekkend.

Blijkbaar moest de eerste missie ook schokkend lijken doordat je iemand levend ziet verbranden, helaas laten de graphics het hier ook afweten waardoor het weinig indruk maakt.

Al met al, een goede review waar ik me prima in kan vinden.
Je hebt de moeite genomen om graphics,geluid etc toe te lichten, maar als je een review schrijft inclusief een ongezouten mening,neem dan wel de moeite om de game eerst helemaal uit te spelen.

Ik vind het verhaal lang zo slecht nog niet, ik nam de moeite om de cutscenes helemaal te kijken ( wegklikken kan ook voor een ieder die game nog gaan spelen), maar waar ik me aan stoorde waren de graphics. Soms had ik even een Call of Duty 1 flashback. Ze bedienen een grote groep gamers die deze game kunnen spelen zonder direct een graka-upgrade te hoeven doen, maar come on people, use a better engine.
De AI was bij vlagen lachwekkend, zelfs op Veteran.Het leverd dan wel knalvoer op, helemaal als je je er flink aan ergerd :P,maar daar mogen zeker wel meer tijd aan besteden.
Ik heb de game gekocht omdat ik alle CoD,s voor pc al gespeeld heb, maar als er weer een BO vervolg komt met dezelfde engine is de pijp voor Maarten. Ik denk dat de makers dat zelf ook wel inzien.
Een 6 voor de singleplayer, een 7 voor de multiplayer.
Ik snap dat je normaal de game helemaal uitspeelt, maar na de eerste paar levels was ik al zo teleurgesteld, dat ik vond dat er ook wel een kritische review mocht verschijnen, ipv het Tweakers review team.

Het verhaal wordt gaandeweg ietsje beter, maar zich meten met Mass Effect? Ik dacht het niet. Daarvoor is het verhaal te afgeraffeld, wazig en snel verteld. Dat deed de MW-reeks toch echt beter. Toen wist ik tenminste waar de missie voor diende, nu is het meer "wazig verhaal, switch van verleden naar 2025, knal retarded AI af, volgende missie."

Strike Force bied wat afwisseling, maar de AI is gewoon te slecht voor woorden. Hierover ga ik nog wat meer schrijven in de review.
Ik vind het een geweldig spel, heb er al veel plezier aan gehad en ga zeker de komende maanden er nog veel plezier aan hebben maar ik snap niet dat je teleurgesteld bent.
Als je niet snapt dat ik teleurgesteld ben, moet je de review nog eens lezen ;)

QTE's en debiele markers continu in beeld zijn we nu toch hopelijk voorbij? AI is gewoon sub-par, zeker voor zo een grote release. Enemies switchen nauwelijks van cover, gebruiken geen tactiek en vaak genoeg wandelt de friendly AI overal doorheen, waarna opeens alle vijanden weg zijn. (Zolang je niet over een bepaald punt loopt blijven ze overigens binnenstromen.

Daarnaast lijkt het alsof er altijd alleen maar 2 modellen worden gemaakt voor de vijanden. waardoor je na de zoveelste wandelende doelschijf te hebben afgeschoten je het wel een beetje moe bent geworden.

Het verhaal is warrig, inconsistent en het "meerdere eindes" spul vind ik persoonlijk niet helemaal uit de verf komen.

De multiplayer: Tja, voel niet eens meer de behoefte om eraan te beginnen. Ik weet nu al dat het net zoals zijn voorganger vanaf MW1 toch weer een grote bullshit wordt met choppers, vliegtuigen en nog meer voordelen voor mensen die al goed genoeg zijn. Zelf was ik de choppergunner en AC130 bullshit na MW2 al zat, blijkbaar zijn er mensen die erop geilen?

Doe mij maar COD2, alle guns gelijk beschikbaar, goede maps en geen killstreaks voor campende pussies.
Een menig Call of Duty fan zal je niet horen zaniken over de singleplayer, omdat men weet dat die niets voorstelt, men koopt CoD voor de multiplayer. Dat is wat het spel zo goed maakt. De multiplayer is een hele verbetering vergeleken met de vorige jaren. En oke ik geef toe dat de engine hopeloos verouderd is en ik hoop dat deze wordt vernieuwd voor CoD Ghosts, maar de CoD series is goed vanwege zijn multiplayer en niet de singleplayer. Probeer daar eens naar te kijken en dan horen we het wel weer.
Helaas stelde de SP van COD vroeger dus wl iets voor. Je werd als speler meegetrokken in realistische scenario's en goed uitgedachte gevechten.

MW1 was ook nog steeds erg goed, MW2 ietsje minder en MW3 was over the top.

BOII heeft echter grondig teleurgesteld. Een slechte B-film qua scenario.

De COD series is goed vanwege zijn multiplayer? Misschien qua verkoopcijfers, maar ik hoef het niet meer aan te raken sinds MW1. Redenen waarom vind je hierboven in de reacties.