Specificaties 300W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power L7 300W Review

de echte flush 5 december 2012, laatste update op 5 juli 2015, 1.617 views

be quiet! Pure Power L7 300W

Al drie jaar met tevredenheid in gebruik in een NAS, enkele kleine nadelen maar doet wat ie moet doen :)

Pluspunten

• 80+
  • stil

Minpunten

• kabels toch nog steeds aan de korte kant
  • (slechts 3 sata aansluitingen)

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Hier mijn korte ervaringen met deze voeding. Ik heb deze gekocht om een konig 450W te vervangen in een NAS.

Mijn verwachtingen waren:
- zuiniger
- betere kwaliteit
- nettere afwerking van het systeem door langere kabels

Na het aankomen van de voeding direct genstalleerd. De voeding heeft slechts 3 SATA aansluitingen (maar dat wist ik). Voor een NAS eerder een nadeel maar 300W voedingen met veel SATA aansluitingen zijn de uitzondering.

Het enige dat ik echt jammer vind is dat de Main/CPU connector wat aan de korte kant zijn. Ik geraakte met de main kabel net niet op zijn plek als ik de kabel langs achter leg (5cm extra was genoeg geweest). Dus toch maar langs voor :s

Ook de 4-pin mocht wel wat langer, al moest die in mijn geval vrij lang zijn aangezien de voeding vanonder zit en de aansluiting vanboven op het mobo.

kabels en connectors
De kabels zijn wel al langer dan die van de Knig voeding.

Vergelijking:
Be quiet L7 pure power 300W
1x main 24pins: 40cm
1x 4pin CPU: 40cm
3x SATA (waarvan 2 op 40cm en n op 55cm)
2x molex (een op 55cm de ander op 70cm)
1x floppy: op 85cm

Konig CMP-PSUP450W/S:
1x main 24p: 30cm
1x 4p CPU: 35cm
4x molex (3x45cm, 1x30cm)
2x sata: 30cm
FDD: 60cm
PCI-e 6p: 32cm

De be quiet ontbreekt een GPU connector maar die heb ik in mijn geval niet nodig. (en een 300W voeding voor een GPU te voeden met externe connector, is ook eerder zeldzaam, al kan het natuurlijk wel.)

geluidproductie
De konig was dankzij de grote fan (120mm) een zeer stille voeding, maar de Be quiet heeft ook een grote stille fan (120mm). Ik kan de geluidsproductie niet meten, maar de NAS staat bij mijn werkplek en ik heb geen toename van de geluidsproductie opgemerkt.

verbruik
Voor mij is het idle/lichte verbruik van de NAS het belangrijkste. Hardware:
Intel celeron G550
1x 8GB DDR3 kingston RAM
Asrock B75 Pro3-M
1x 1,5TB green
Konig voeding:
idle z'n 33-34W

be Quiet:
idle z'n 35W dit wel met een extra HDD erbij (WD green 1,5TB), de 2 case fans heb ik voor de meting uitgeschakeld.

het verschil is er dus wel, aangezien ik met ongeveer hetzelfde verbruik n extra HDD kan voeden. Maar het is wel minder groot dan ik dacht. Als we nemen dat z'n hdd in idle 3 a 4W is.

Volgende keer zou ik waarschijnlijk gaan voor een Antec Earthwatts EA-380D gaan. Ook 80+, meer SATA aansluitigen en iets langere kabels. Alleen een iets hoger vermogen. Maar dat is niet direct een groot nadeel voor het verbuik dat het systeem uit het stopcontact trekt. En dat voor nog geen tientje meer.

Voor een uitgebreide review van de voeding verwijs ik je graag door naar de review van tHe_BiNk:

Heb jij ook een be quiet! Pure Power L7 300W?