Cowon iAudio T2 2GB (USB 2.0) Review

Velvet 6 maart 2008, laatste update op 17 november 2015, 802 views

Cowon iAudio T2 2GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Ondersteuning voor veel muziekformaten (inclusief FLAC)
  • Nekkoord met ingebouwde oordopjes
  • Duidelijk OLED-scherm
  • Uiterlijk
  • Te gebruiken als USB-stick en werkt gewoon onder Linux

Minpunten

• Bediening/navigatie is wat onhandig in het begin
  • Je kunt geen andere oordopjes aan het nekkoord bevestigen
  • FM-radio is maar matig van kwaliteit
  • Vrij korte batterijduur

Geluidskwaliteit Score: 5
De iAudio T2 (Take Two), 2 GB
De T2 is een mediaspeler die je om je nek kunt dragen. Cowon zelf presenteert deze speler als een luxe halssieraad. De glimmend zwarte speler heeft inderdaad wel een classy uitstraling. In september 2007 kocht ik de T2. Ik had hiervoor een simpele G-Flash met matige geluidskwaliteit en weinig geheugen, en wilde een wat betere speler. Toevallig was deze speler net in de aanbieding en leken de reviewers positief.

Een glossy uiterlijk en een originele vormgeving

Featureset
De T2 heeft een fijne featureset voor een zo kleine speler. Hij weegt slechts 25 gram en is 29 x 51 x 13 mm groot. Hij is verkrijgbaar in een 1-, 2- en een 4-GB-versie.
Je kunt diverse formaten afspelen: MP3, OGG Vorbis, WAV, ASF en WMA. Cowon adverteerde indertijd met het feit dat de T2 FLAC kon afspelen, maar met een van de laatste firmware-updates is die support eruit gehaald. Wil je dus FLAC-files afspelen, dan ben je aangewezen op een oudere firmwareversie (1.20). Slecht van Cowon, maar de mogelijkheid is er dus nog wel als je dat echt wilt.

Er zijn een FM-radio en een voicerecorder ingebouwd. De radio is niet geweldig als je onderweg bent (het signaal wordt sterker en zwakker), maar als je gewoon ergens zit is het geluid prima.

Als je andere oortelefoontjes aan je T2 wilt bevestigen, kan dat wel, maar vervolgens kun je de speler niet meer om je nek hangen. Het blokje met het halssnoer en de oordopjes vormen ÚÚn geheel. Gelukkig zijn de bijgeleverde oordopjes wel van goede kwaliteit, dus heel erg nodig is het niet om andere dopjes te nemen.

De bevestiging van het halskoord en de oordopjes: niet handig te verwisselen

Beeldkwaliteit
Het OLED-kleurendisplay van de T2 is klein, maar goed leesbaar. Op het scherm kun je geen foto's en video's bekijken, maar dat hoeft ook niet bij de doelgroep van deze speler. Je kunt wel zelf screensavers maken en instellen voor de speler, wat wel grappig is. Ook valt het startup-logo aan te passen. Op iAudiophile kun je vinden hoe dit in zijn werk gaat. Het kan gewoon met de bijgeleverde software.

Geluidskwaliteit
Cowon staat bekend om zijn sublieme geluidskwaliteit en dat is bij de T2 niet anders. Voor zo'n klein apparaatje zit er echt een goed geluid in. Zoals gezegd zijn de bijgeleverde oordopjes van goede kwaliteit. Mocht je nog niet tevreden zijn met de balans, dan kun je de tools van Cowon gebruiken om deze aan te passen. Hiervoor zijn BBE, Mach3Bass en MP Enhance toegevoegd. Ook zit er een redelijke equalizer op de T2. Ook met al deze instellingen op nul is de bas van de T2 beter dan je zou vewachten.

Ik luister met name naar klassieke muziek en die komt op deze speler goed tot zijn recht, ik hoef de equalizer en andere effecten niet eens aan te zetten. Naast de T2 heb ik ook een D2 van Cowon. De geluidskwaliteit daarvan is beter, maar die speler is ook een stuk duurder.

Bouwkwaliteit en afwerking
De T2 is van plastic gemaakt en voelt door zijn lichtheid vrij goedkoop aan. Hij is echter degelijker dan hij eruitziet. Hij wordt geleverd met een paar screenprotectors erbij, die misschien niet per se noodzakelijk zijn, maar die hem wel beschermen tegen eventuele krassen. Ik heb hem een tijdlang zonder gebruikt en het viel nog wel mee met de krassen. Wel is hij erg vingerafdrukgevoelig. Met screenprotectors erop ziet de speler er wel minder mooi uit.

De speler is eigenlijk een gekke kruising tussen een moderne speler en een retro cassetterecorder. De knopjes aan de zijkanten passen mooi in het design en steken genoeg uit om makkelijk bereikbaar te zijn.

De knopjes zitten netjes verwerkt in de zijkanten

Ergonomie
De ergonomie van de T2 heb ik een voldoende gegeven, wat vooral veroorzaakt wordt door het recht tegenover elkaar plaatsen van de back-/play-/forward-knoppen aan de ene en de volume- en menu-knoppen aan de andere kant. Je moet je goed concentreren om niet per ongeluk tegenover elkaar liggende knoppen tegelijk in te drukken. Als je de speler een poosje gebruikt hebt ben je eraan gewend en valt het niet meer zo op.

Het navigeren door de menu's had ook wel wat soepeler gekund, echt intu´tief is het allemaal niet. Het is ook weer niet zo ingewikkeld dat je de handleiding erbij moet pakken, maar het kan gewoon nog handiger, zodat je hem eventueel zelfs blind kunt bedienen.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Het geheugen van de T2 is niet uit te breiden. Dit is vrij normaal en zie ik ook niet als minpunt. Wat wel fijn is, is dat de T2 direct wordt herkend als draagbaar opslagmedium, waardoor je hem ook als USB-stick kunt gebruiken.

Mobiliteit en accuduur
De T2 heeft een opgegeven batterijduur van 12 uur. Dit is niet erg lang, dus moet je hem regelmatig opladen aan je USB-poort. In tegenstelling tot de meeste spelers haalt de T2 wel echt de opgegeven batterijduur. Je krijgt geen waarschuwing als de batterij bijna leeg is, de speler gaat gewoon opeens uit. In de tijd dat ik de speler heb, heb ik gelukkig nog geen afname in batterijduur ervaren.

Qua mobiliteit doet de T2 het goed. Dankzij het nekkoord is het een ideale speler om mee te sporten. De T2 is erg licht en compact en is dus erg makkelijk mee te nemen.

Ik heb de T2 2GB gekocht voor 60 euro. DIt vind ik zelf een redelijke prijs voor een mediaspeler met zeer goed geluid en deze hoeveelheid opslagruimte. Natuurlijk kun je ook een el cheapo-muziekspeler kopen met dezelfde opslagcapaciteit, maar ik hecht gewoon aan een goede geluidsweergave, dus daar wil ik ook best iets meer voor betalen.

De T2 is een goede speler voor zijn geld. Een aanrader voor mensen die houden van goed geluid en die geen speler met videomogelijkheden willen. Het design is, zoals altijd, een kwestie van smaak. Je hebt veel mogelijkheden qua geluidsinstellingen en de speler is lekker klein. Door het nekkoord is de T2 goed te gebruiken tijdens het sporten.

Heb jij ook een Cowon iAudio T2 2GB (USB 2.0)?

ik heb de T2 nu een jaar en het nekkoord incl oortjes is stuk. Nu is het geen mooi halssierraad meer en dat is jammer. Want daarom had ik .m gekocht.

Goodsport
Ik heb mijn T2 al 1,5 jaar maar gebruik hem pas sinds kort. Vind die standaard oordopjes wel wat onhandig (qua geluid wel OK) maar daar kan natuurlijk een ander paar op.

Goed geluid uit zo'n klein spelertje hoor. Vermogen is 2x 23 mW, ik heb begrepen dat dit relatief veel is. Ik gebruik hem nu i.c.m. een 32 Ohm hoofdtelefoon, volume moet wel wat hoger maar hij kan het prima aan.