Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY) Review

Bartjezz 22 november 2012, 4.968 views

Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)

Pluspunten

• goedkoop
  • touchpad geļntegreerd
  • stevig gebouwd
  • mooie matt-finish
  • left-mouse-button voor linkerhand
  • aan/uitschakelaar gemakkelijk te bedienen
  • Unified ontvanger werkt ook met m'n Unified muis en heb dus maar 1 ontvanger nodig

Minpunten

• rechter shifttoets is gedeeld met pijltje naar boven en kan in het begin nogal irritatie opwekken
  • batterijklepje sluit niet exact aan (bij mijn exemplaar)

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van de Logitech K400.
Dit toetsenbord gaat gebruikt worden in combinatie met de nog te ontvangen Raspberry Pi, die aan mijn tv aangesloten gaat worden. Maar dat wilt niet zeggen dat ik er nog niets mee gedaan heb ;) Sterker nog, ik heb deze review ermee getypt.

Vormgeving
Tja, wat verwacht je anders van Logitech? Gewoon goed, strak en functioneel, zonder al teveel poespas die toch niemand gebruikt. (met uitzondering van de game-gear dan ;) )
Het is even wennen omdat het toetsenbord inclusief touchpad even groot is als een standaard toetsenbord, en het pijltje naar boven, eigenlijk de halve rechter shifttoets is, maar na 5 min ergernissen ben ik er aan gewend en druk zoveel mogelijk naar rechts zodat ik de shift raak.
De toetsen drukken prettig in, eigenlijk op dezelfde manier als m'n XPS17, met een stevige druk, zeg maar.
Het touchpad is gewoon goed, en ondersteund volgens de doos ook multitouch (dit moet ik nog proberen). Er zit trouwens in de linkerbovenhoek van het toetsenbord (boven de ESC) nog een knop die je als linkermuisknop kunt gebruiken. Dus dan kun je met je rechterhand het touchpad bedienen en met je linkerduim de muisknop bedienen, dit werkt verrassend prettig!
Er zitten nog een paar volumetoetsen op, ik neem aan dat iedereen weet waar die voor zijn ;)

Ik heb voor het toetsenbord, inclusief verzenden 33.76¤ betaald, niet teveel dus voor zo'n stukje Logitech kwaliteit.

Bouwkwaliteit
Ik heb er eerder misschien al aandacht aan besteeds, maar dit toetsenbord voelt stevig aan en kan wel tegen een stootje. Het hele toetsenbord is met een matt-finish afgewerkt, dat het idee moet geven dat het wat stroef is. Ook het touchpad is enigzins mat, maar daar ondervind ik geen hinder van.
Het enige minpuntje dat ik kan vinden, is dat het batterijdekseltje niet exact aansluit in de hoeken, maar dit is iets van 0,5mm ofzo.

Precisie
Tja, het doet wat het moet doen. Het touchpad reageert goed, ook op lichte bediening, de toetsen hebben een fijne feedback en voelen stevig aan. Verder kan ik echt niets verzinnen hierover :P

Functionaliteit
Het toetsenbord is bedoeld om gemakkelijk op de bank even gauw op je htpc/laptop wat in te vullen, een player te bedienen of gewoon wat internetten. Dat kun je ermee. Verwacht geen hoogstaande ergonomisch verantwoord toetsenbord, maar gewoon een toetsenbord dat je op je schoot kunt pakken en waarmee je gegevens in kunt voeren. Met als kers op de taart dat je geen losse muis meer mee hoeft te slepen/kwijt kunt raken.

Ergonomie
De ergonomische kwaliteiten zijn op een bank zowiezo al minder verantwoord dan achter een bureau, maar op tafel typt dit bordje verbazingwekkend gemakkelijk! Maar je moet er natuurlijk geen scripties op gaan maken, dan ben je rijp voor de schroot ;)

Drivers en ondersteuning
Drivers??? Niet nodig, gewoon de Unified ontvanger insteken en gaan. Ik heb nieteens gezien dat Windows automatisch drivers installeerde...
De ondersteuning van Logitech is gewoon goed, nog niet nodig gehad bij dit bordje, maar eerder met een muis, en dat is toen goed opgelost.
Je kunt trouwens wel Setpoint installeren, maar dit is meer toegevoegde waarde voor op de desktop/laptop, maar aangezien ik dit bordje aan mijn Pi ga koppelen, is dat niet nodig.

Algemene beoordeling
Dit bordje is gewoon waar het voor is gemaakt, even op de bank een filmpje starten, wat opzoeken op internet, een filmpje laten zien op youtube en allemaal van die dingen die je op een tv wilt weergeven. Ga dit bordje niet achter een bureau gebruiken de hele dag, dan krijg je last van je polsen/handen.
Wat ik ook nog kwijt wilde, er zit bovenop een schakelaartje waarme je het toetsenbordje gemakkelijk aan en uit kunt zetten, om batterijen te besparen. Er zitten voor de rest geen leds/indicators voor capslock ofzo op, maar met typen merk je dat waarschijnlijk toch snel genoeg...

Al met al een goed(koop) toetsenbord met touchpad waar je lang plezier van kunt hebben!

Heb jij ook een Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)?

Mijn computer en tv staan in verschillende kamers. De tv staat in de woonkamer, en daarachter bevindt zich de kamer waarin de computer staat. Dit is minder dan 10 meter van elkaar. Ik vroeg me af of het keyboard door de muur heen werkt?

Mijn draadloze xbox controller werkt wel namelijk.
Geen idee, ik zit zelf een metertje of 3 van de ontvanger af. Ik denk dat je gewoon even met een draadloze muis van logitech (als je die hebt) moet testen, daar zit dezelfde zender/ontvanger in.
Als je zeker wilt weten dat het werkt zou je misschien beter voor een bluetooth toetsenbordje kunnen gaan.
Ik heb hem ook, werkt prima alleen de enter is wel wat aan de kleine kant!!
Daar heb ik nog last van gehad, maar dat zal puur gewenning zijn...
er zijn verschillende variantien in omloop de engelse en vs toetsenbord indeling. En de snel toetsen verschillen ook. Zo kan het zijn dat je geen volumeknop boven hebt zitten maar daar dan een power switch ipv. Dus als je dit belangrijk vind let er even op bij bestellen.
Ik heb buttons voor het volume boven de F toetsen zitten en een on/off switch in de rand, boven het touchpad.
Werkt deze op de pi? evt icm raspbmc etc?
Ik was vorige week buj de Dixons en daar zeiden we dat het niet ging werken...
Ik heb er geen problemen mee, als je via Berryboot alle gewenste images installeert, werkt het toetsenbord in elke image. Alleen moet je bij XBMC wel over het touchpad blijven wrijven, anders werkt het toetsenbord niet. Dit is denk ik zodat de Pi merkt dat er wel input is en dus het toetsenbord detecteert.
Werkt dit toetsenbord ook op een tablet (iPad4)?
If so, wat doet het touchpad dan? Alleen de scroll-functie?
Er zit een usb-ontvanger bij, tenzij je ipad een usb poort heeft gaat het biet werken ;)
OK, je kan hem dus niet pairen met de BT van de iPad?
Het is geen BT toetsenbord, dit had je ook op google kunnen vinden. Normaal gezien werken alle toetsenborden die met een stickje worden geleverd, alleen met dat stickje (of alleen met eigen met, zoals Logitech Unified)