Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 2) Review

n-i-x 19 mei 2005, 1.040 views

Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 2)

Pluspunten

• Stil.
  • Koelt goed.
  • Betaalbaar.
  • Koelt het hele systeem.

Minpunten

• Neemt een extra slot in.
  • Clip achterkant grafische kaart wordt geblokkerd.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Omdat de koeler die standaard op mijn GF 6800 LE zat te luidruchtig was, ben ik op zoek gegaan naar een andere. Die 'andere' is dus een nv Silencer van Artic geworden, omdat deze goede koelprestaties heeft, en vrij goedkoop (betaalbaar) is.

Het installeren van de koeler is even werk, maar er kan weinig fout gaan met de beschrijving die er bij zit. Wat de zaak wel een klein beetje veranderde, is het feit dat ik een speciale koeling op mijn videokaart had, met aan de achterzijde een blok koper vastgeplakt. Dit koelblok kon niet van de kaart verwijderd worden, maar gelukkig past de nvSilencer er nog wel op, als men de rubberen ringetjes niet gebruikt. Het gebruik van deze 'rubberen ringetjes' is echter wel aangeraden wanneer je videokaart geen koelblok aan de achterkant heeft. Door het koelblok op de achterkant is de koeling van de videokaart nu nog uitgebreider dan bij alleen een nv Silencer. Tijdens het installeren wordt het eerste nadeel van deze koeler duidelijk: Je raakt een uitbreidingsslot kwijt.

Het verschil met de oude koeler is op twee manieren te merken:
1. Aan de (lage) geluidsproductie.
2. Aan de (lagere) temperaturen.

De temperatuur lag eerst op 58 graden voor de GPU, en op 44 graden voor de rest van de kaart. Met de nieuwe koeler is de temperatuur gedaald tot 49 graden voor de GPU, en 38 voor de rest. Een leuke bijkomstigheid is dat mijn CPU-temperatuur ook een paat graden gedaald is doordat de koeler lucht naar buiten zuigt. Even kort samengevat komt het erop neer dat dit product aan mijn verwachtingen voldoet voor een redelijke prijs.

Update

Ik heb een nieuw nadeel aan de koeler gevonden: De koeler neemt zoveel ruimte in dat deze het clipje, dat de grafische kaart op zijn plekje moet houden, blokkerd. Dit zorgt ervoor dat de kaart moeilijk uit de kast te verwijderen is.

Heb jij ook een Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 2)?

jep die klip aan de achterkant kan je nu nauwelijks los halen.
Dus als je dan je kaart er uit wil halen moet dat met een beetje kracht gepaart gaan :s dat is op dat ene slot de enigste nadelen aan deze koeler
Ik heb trouwens een manier gevonden om dit wel redelijk eenvoudig te doen:

Aan de andere kant kan men met een mini-schroevendraaiertje in een klein kuiltje drukken om de clip los te halen.