Specificaties Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Battlefield 2142 - Deluxe Edition, PC (Windows) Review

notsonewbie 4 maart 2008, 2.031 views

Battlefield 2142 - Deluxe Edition, PC (Windows)

Pluspunten

• snel lopend spel op relatief 'lichte pc's' , alles instelbaar kwa opties en beeld, goed klinkende wapens, ruime keuze ook aan wapens en voertuigen, vliegen (niet varen!) rijden e.d. Een in-game stem meld je dat er een voertuig of vijand in de buurt is. Als je gered word door een medic krijg je pep-talk, is je kamp aan het verliezen dan hoor je 'fight harder men!' enz. Ik houd er van

Minpunten

• Als je de deluxe koopt, reken op niet te spelen (wel te installeren!) expansie maps en wapens/voertuigen.
  • Mail je gegevens (screen name, serial number) naar ea.com en die regelen het dan voor je en dat kan 1 dag a 1 week duren. Bij mij liep wel de standaard versie direct.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Gamers die van first person shooters houden kennen hem wel waarschijnlijk, battlefield 2142.
Naast standaard battlefield 2142 is er de expansion a.k.a. booster- pack Northern Strike, die nieuwe wapens, voertuigen en 3 winterse mappen met sneeuwval levert.

Wel spelen, maar expansie pack spelen duurt even een week of 2...
In deze battlefield 2142 deluxe versie zit de expansion pack en patch 1.40 standaard meegeleverd. Installatie ging in 1 keer, de expansie pack installeren ook, maar deze extra spelen niet, zie de negatieve eigenschappen.(Inmiddels werkt het) Dit had ik niet als uitzondering, dit was regel bij zeg 99% van de kopers.

De game is het bekende oorlog op slagveld verhaal, deze keer van 2 grote super naties (de PAC en de EU) die in oorlog zijn. Dat hele verhaal zal ik je besparen, want mij gaat het om de game an sich, niet om het verhaaltje er achter.

Toekomst oorlog
De gebouwen en voertuigen, de wapens zijn futuristisch te noemen. Sommige voertuigen zweven vlak boven de grond, de walker (2 benig lopend voertuig) en de 'helicopter' die geen rotors heeft maar straalmotoren. Er zijn 2 helicopters, een team vervoerder met zware boordmittraileurs en een soort raket afschietende snelle heli, waar het 2e bemanningslid een heftig boordkanon heeft die bijna rond kan gaan en helemaal gaaf, een geleidde raket. Die geleidde raket kan je naar je doel sturen na afvuren , dat is kicken :-) !

Hardware
Op 2 pc's, AMD 3700+ met 2 gb dual channel, nvidia 7600GT fatal1ty, sataII 250 maxtor, windows vista 64(!) en een intel 2,8 ghz pentium XP home sp2, 1 gb, nvidia 6800 ls 512mb, loopt het spel prima, op 1024x 960? ofzo, daar ik wel van strak beeld houd, maar niet uber geluid en schaduwen hoef, heb ik dat uit staan. Wel gebruik ik 2 x anti alias. Voor mij gaat snelheid en vloeiend boven oog-snoep.
Dit alles gaat dus ook op een standaard 17" monitor en een 8 ms 17 inch samsung 710 Tft .
Indien je je beeldscherm opties in de game zelf wijzigt is er wel een 'nadeel', voor je dan weer kan spelen gaat de game je shaders en andere zaken opnieuwe 'configureren en optimaal afstellen' en dat duurt even (niet gemeten maar pak maar koffie of thee...

Game en opzet
Ok, de toekomst dus, het jaar 2142, 2 kampen die vechten.
Offline kan je oefenen, moeilijkheid instelbaar kwa AI van je vijand, maar online rocks, en er zijn dan ook veel games / players te vinden online.
LAG heb ik nog niet ondervonden en het lijkt wel of er minder bunny hoppers 'op' deze game zitten dan in andere games welke ik had!

De wapens zijn geen laser guns wat je mischien verwacht in 2142, maar dat is gunstig vind ik, ik houid wel van gesimuleerde schoten en dat men niet direct ziet waarvandaan de schoten komen. Sommige staande wapens (niet vervoerbaar) laten wel een trace achter, zo ook met raketten uit de 'helicopters' die geen rotors hebben maar kantelbare straal motoren zoals i.r.l. een harrier jet. Je kan dus rijden en vliegen, alleen of met een team, maar varen is er niet bij, de schepen liggen er voor de sier.

Mappen zijn top in de zin van '1 licht nivo', niet van die licht-donker-licht-donker maps, heerlijk. Zelfs op lage settings is er al veel vuur, explosies, particles, ziet er dus prima uit, hoewel ik snap dat ik juist weinig eisen daar aan stel en snelheid prefereer.

In rang stijgen:
In het begin heb je 4 opties voor je soldaat: ondersteuning met zware mitrailleur, engineer met raketwerper voor op de schouder, stoottroeper of sniper. Ondersteuners droppen ok medic- en ammo crates, waaruit medespelers dan munitie en healt restore kunnen putten, dit levert de helper natuurlijk ook weer punten op.
Naar mate je punten haalt gaat je rang omhoog en speel je bonussen vrij, die je kan wisselen voor meer wapens en hulpmiddelen zoals voertuig opspoor radar, landmijn e.d. ontmanteling, mijnen, luchtafweer geschut, betere telescoop, energy shields, magazijnen met meer munitie, zwaardere 1e en 2e persoonlijk wapen, anti pantser munitie, geavanceerde (electronica lamleggende-) granaten enz. enz.

Voor mij is het de tofste online war game die ik ooit had.
En na de ellende met niet speelbare expansion, als die het doet heb je er weer 3 heel gave maps en wapens/voertuigen/opties bij.

Speel alleen of in team, wees soldaat die orders krijgt, of wees teamleader (meer opties en wapens dan) en speel conquest, aanvalslinies of Titan.
Titan
De Titan is het grootste wapen, namelijk een zwevend (en amper bewegend) luchtfort met zware wapens aan de onderkant. Aan boord staan vaak 2 helicopters.
Het is de bedoeling om elkaars titan met grond to air raketten te mollen, eerst het schild, dan de core in het luchtschip.
Om dit te doen moet je dus zo veel mogelijk grondraket installaties bezetten en bezet zien te houden. Je komt in dat luchtschip middels een heli, OF een 'pod' welke je uit een voertuig lanceert. Zie screencapture onder het positieve eigenschappen veldje.

Leuk gevonden, want het is hebben en verliezen met die raket- of vlag bases, dus zo reis je de hele map rond :-) Aardig voor wie van afwisseling houd.
Conquest en aanvalslinies is eigenlijk hetzelfde, maar dan gaat het om locaties met een vlaggemast die je moet zien te krijgen en behouden.
TOP!

Foto's

Update met dank aan : sjaaknsaak
Daar ik zelf nog niet gecommandeerd heb, deze toevoeging van sjaaknsaak:
"Wellicht had je nog iets meer kunnen uitweiden over de squad- en commander mogelijkheden. Als commander verdien je bijvoorbeeld alleen punten door orders uit te delen die ook opgevolgd worden. Squad leaders krijgen bonuspunten als hun squad members een kill maken binnen de order radius etc."

Heb jij ook een Battlefield 2142 - Deluxe Edition, PC (Windows)?

Voor mij is het de tofste online war game die ik ooit had.
Hear hear!

Leuke review, wellicht had je nog iets meer kunnen uitweiden over de squad- en commander mogelijkheden. Als commander verdien je bijvoorbeeld alleen punten door orders uit te delen die ook opgevolgd worden. Squad leaders krijgen bonuspunten als hun squad members een kill maken binnen de order radius etc. Wat ik eigenlijk bedoel is dat er voor iedereen (die enigzins van shooters houdt natuurlijk) wat leuks te doen is in dit spel.

Anyway, hope to see you on the battlefield ;)
Inderdaad een top spel, ben alleen m'n dvd kwijtgeraakt ergens, snik...
Ik vind Enemy Territory: Quake Wars veel uitgebreider en diepgaander...
Ik zie dat je het spel werkend hebt gekregen onder vista x64? Hoe heb je dit gedaan? Zowel bf2142 als bf2 crashen wanneer ik een server join? Ik hoop dat je me kunt helpen?
Ik heb niet meer gedaandan : vingers kruisen en proberen maar, puur geluk dus.
Anders had ik m op de oudere intel pentium pc gebruikt, dus ik kocht niet eens op de 64 bit gok, probeerde het wel en heb gewoon mazzel gehad.
Alleen als je een server joint? Heb je dan wel alle patches geinstalleerd, en punkbuster op enabled staan enzo?

Kan je wel gewoon een singleplay ding aanmaken?
Het is een superspel, jammer dat er niet meer zoveel mensen spelen.. Ik speel het al jaren en het is nog steeds leuk:D