WD Red WD30EFRX, 3TB Review

SpeedingWilly 20 december 2012, laatste update op 21 december 2015, 11.923 views

WD Red WD30EFRX, 3TB

Prima schijven voor gebruik in een NAS, waar ze voor jarenlang plezier zullen zorgen en met de langere garantie van WD heb je een prima prijs/kwaliteit schijf voor in je NAS.

Pluspunten

• Stil
  • Koel
  • 3 jaar garantie
  • Betrouwbaar (blijkt wel na een dik jaar in gebruik)

Minpunten

• Ongeveer 15% duurder dan vergelijkbare schijven

Vergeleken met de Seagate ST3000DM001 (Barracuda 7200rpm 3TB) zijn deze schijven erg stil en koel (in mijn NAS). Ze zijn wel iets minder snel, maar daar zal ik weinig van merken.

Groot pluspunt is wel de 3 jaar garantie (1 jaar voor de Seagates).

Update begin december 2012:
Zie mijn review van de Synology DS1512+ waar de SeaGate schijven in gebruikt zijn:

Zoals in die review te lezen valt, zijn de ervaringen dus niet geheel positief. Inmiddels zijn 3 van de van de 6 schijven defect bevonden. Ook de DS1512+ is retour afzender en ik heb er een DS1812+ voor terug gekregen. Ook heb ik 3 extra WD REDs 3TB bijgekocht en 8 schijven gaan gebruikt worden in een RAID6 config in de DS1812+.

Er volgt een update begin januari 2013 wanneer ik (meer) ervaringen heb met de WD REDs.

Update 20 december 2012:
Inmiddels heb ik 8x WD RED een kleine week in gebruik in een Synology DS1812+ in een RAID6 config. Dit werkt (nu) zonder problemen en naar volle tevredenheid. De schijven zijn snel genoeg, maar vooral erg stil en koel).

Update 15 augustus 2013:
Inmiddels draait de DS1812+ al weer 3/4 jaar zonder problemen. Ik ben prima tevreden over de REDs. De NAS staat in mijn meterkast, waar het erg warm is aangezien er veel apparatuur staat in een kleine ongeventileerde ruimte. De NAS blijft mede door de REDs met het lage energieverbruik relatief koel in deze ruimte. De schrijven hebben inmiddels zo'n 6000 uur (250 dagen) gedraaid zonder problemen.

Update 6 maart 2014:
Inmiddels zijn we ruim 400 dagen verder en ik heb nog geen problemen ondervonden met alle 8 schijven in RAID6 config in de DS1812+. De NAS staat 24/7 aan, en er vrijwel constant file I/O vanwege het continue downloaden. Verder wordt er regelmatig automatisch een backup gemaakt, draait er een website op, een foto station en een cloud station. De schijven worden dus vrij zwaar belast. De extra schijf die ik op de plank heb liggen als backup ligt gelukkig stof te happen. Naar aanleiding van mijn ervaringen na een dik jaar gebruik heb ik het item "stabiliteit & betrouwbaarheid" op uitstekend gezet, mede omdat dit voor 8 schijven tegelijkertijd geldt gedurende dik een jaar. De opstartproblemen die ik gehad heb met de WD REDs in de DS1512+ eind 2012 wijt ik aan de NAS, en niet aan de REDs. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat Synology mij een gratis upgrade naar de 1812+ gaf. Hulde Synology!

Update december 2015:
Inmiddels hebben de schrijven meer dan 3 jaar 24/7 gedraaid. Alles draait nog prima. Ik heb wel 2x een I/O error melding gekregen, maar verder blijft alles prima draaien. De belangrijke SMART waarden (bad sectors/current pending sectors) zijn nog prima. Toch ga ik wel eens rondkijken om t.z.t. een upgrade te doen. De NAS zit voor 97% vol en harde schijven hebben ook niet het eeuwige leven.

Al met al dus een zeer tevreden gebruiker van zowel de Synology NAS als van de WD REDs.

Heb jij ook een WD Red WD30EFRX, 3TB?

Meer advertenties

En hoe zit het met stroomverbruik? Dat is voor een NAS ook wel belangrijk. Misschien scheelt het voor enkel thuisgebruik misschien een tientje op jaarbasis om 6 langzamere, zuinige schijven te kiezen terwijl het voor zakelijk gebruik veel meer scheelt, maar toch kan het meespelen in de overweging.
Ik had eerst de Seagates in mijn 5-bay NAS. Na problemen ben ik overgestapt op de WD REDs. Nu blijkt dat de (meeste) problemen aan mijn NAS liggen.

Echter blijft dat ik nu 3 jaar garantie heb op deze schijven (en eerst 1 jaar) en dat het schijven zijn special voor 24/7 gebruik in een NAS.

Dus al met al is het die 15% waard.
De WD Reds zijn inderdaad top schijven! Heb ze ook icm een DS1512+.

Ze draaien ongeveer 6 a 7 graden koeler dan een Green die ik ook in mijn NAS heb zitten. In hibernation zijn ze rond de 20graden, bij full load komen ze niet boven de 28c uit!

Ze zijn hartstikke stil, ik hoor mijn andere schijven beduidend harder dan de WD Reds. Prestaties zijn ook hartstikke prima.
Je schrijft:
Ongeveer 15% duurder dan vergelijkbare schijven
Waarom koop je hem dan? Uit je review blijkt niet waarom je deze hebt gekozen, wat je voor doel had, waarom je geen blue of green hebt gekocht, etcetera.
Inderdaad, dat zijn mijn ervaringen ook na enkele dagen gebruik. Helaas hebben alle 6 de schijven na SMART errors (omdat mijn NAS defect is). Gelukkig kan ik die weer wegkrijgen na een volledige format op een Windows PC. Ook gebruik ik een WD tooltje om de schijf te testen (de eerste schijf inmiddels getest en geen roblemen). Thanks to Rainesh!
In mijn NAS heb ik in eerste instantie gewone GREEN schijven gehad. Niets dan ellende (HDD uitval, SMART errors, broken RAID sets enz) , dus uiteindelijk toch maar voor geschikte Enterprise schijven gekozen. Dit kostte me voor 5 schijven wel een vermogen, maar ik had weinig keus. Destijds had je de "tussenoplossing" van de RED's nog niet, maar het lijkt me dat je nu voor een goede prijs toch een geschikte schijf voor je NAS kunt aanschaffen die 24/7 RAID aankan. Ben dus wel heel benieuwd hoe deze schijven presteren op langere termijn. Misschien later nog eens je review uitbreiden met "stabiliteit en betrouwbaarheid" ?
Indien ik meer ervaringen heb na een aantal maanden gebruik in mijn NAS zal ik de review aanvullen.

Nu heeft het prioriteit dat ik eerst een werkende NAS krijg :).
Heb je hier een update over?
Ik heb een kleine update geplaatst (zie review). Ik ben dus heel tevreden over de REDs. Totaal geen problemen na 3/4 jaar gebruik. Gelukkig heb ik de 9e RED (backup schijf die op de plank ligt) nog niet hoeven inzetten. Alle S.M.A.R.T. waardes zijn OK.
De RED schijven zijn pas een jaar geleden (ongeveer) geďntroduceerd als ik Tweakers specificaties mag geloven. Bedoel je dan met die 3/4 jaar de gehele NAS?
Oké. Bedankt voor het reageren ;)
Top,

Heb deze schijven ook op het ook voor mijn 1512+ ben wel benieuwd hoe het met stroom verbruik zit, deze zouden ook zuiniger moeten zijn dan de gewone schijven en zelfs de greens.

BTW. een beetje offtopic maar blaast juou 1512+ ook zo hard? Ik heb hem al op stil staan maar het maakt veel meer geluid dan mijn TS419P+ (QNAP maar wel een ARM proc.)
Nee, die is best stil. Ik heb ook een 1511+ en die is net iets luider.

Ik heb echter niet lang kunnen genieten, want de 1512+ is terug (RMA).

Je weet waarschijnlijk dat je heel gemakkelijk de fans kunt vervangen bij de 1512+. Dus voor een paar tientjes kun je heel stille fans plaatsen. Kijk ook even in je settings of je het stille profiel geselecteerd hebt, dat schilt ook natuurlijk.