Corsair Hydro H100i Review

Imprezzion 15 november 2012, laatste update op 16 november 2012, 6.867 views

Corsair Hydro H100i

Pluspunten

• Stukken betere pomp.
  • Fans en pomp stil op lage snelheid.
  • Koelvermogen.
  • Looks.

Minpunten

• Luide fans op normale / hoge snelheid.
  • Mount is niet van topkwaliteit en voelt goedkoop en losjes aan.
  • Fouten in de manuals.
  • Onduidelijkheid USB Header.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze koeler aangeschaft als vervanger voor m'n Phanteks PH-TC14PE omdat deze te lomp en lelijk is voor m'n case(mod).

Ik wou specifiek de H100i versie want ja, dat is nieuw en er werd geclaimed dat deze merkbaar beter dan de H100 zou zijn.

Dit klopt in zekere zin ook. Koelvermogen is merkbaar beter, de pomp is echt een grote vooruitgang alleen de meegeleverde SP120 fans zijn op vol gas (2200RPM -_-) flink luid.

Een stock 2500k op stock speeds & voltages werd bij mij onder Prime95 Custom met 1344 FFT op 5000MB RAM na 30 minuten max. 36c.

Mijn 3570k wordt flink warmer op 4.5Ghz 1.312v maar ja. Dat is Ivy. Ik zit bij deze CPU op 68c max in Prime95 met dezelfde settings.

Beide tests waren met zowel de stock fans in push op halve kracht als m'n pull fans, 2x 140mm Enermax Apollish 140mm 1500RPM op 3/4 kracht.

Wat mij wel opviel was de goedkoop ogende en aanvoelende mount (geen idee of die anders is dan de H100 mount hoor). Als je de spacers in je backplate schroeft zit de backplate nog steeds los in je moederbord en deze spant pas op als je het blok erop schroeft. Ook zit er weinig tot geen isolatie op de spacers en de backplate dus ik vind het allemaal wat cheap.

De handleiding bevat ook meerdere fouten waarvan de belangrijkste is dat er op de illustratie staat ''Part G'' (Lange spacers - Voor 1156/1155) en in de tekst ''Part H'' (Korte spacers voor 2011). (Kan andersom zijn maar you get the point). 1155/1156 heeft de lange spacers, 2011 de korte met andere schroefdraad.

Ook zit er een USB Header op de pomp welke je met een microUSB - Moederbord USB Header kabel aan moet sluiten op je moederbord, maar ik heb geen flauw idee waarom. Het doet niks in mijn ogen? Ik zie niks in hardwarebeheer of wat dan ook. Op twee verschillende moederborden niet?
Van de handleiding wordt het nou ook niet bepaald duidelijk dus ja...

De koeler en radiator past overigens met het grootste gemak in de boven EN onderkant van m'n CM690 II Advanced Black & White edition.

Enige waar je waarschijnlijk in het gros van de kasten op moet letten met push-pull is dat fans ONDER je radiator wel eens in de weg kunnen gaan zitten van de EPS12V stekker, koelblok(ken) van je moederbord en RAM slots.

Verder heb ik de koeler net 2 dagen in gebruik dus kan er nog geen uitspraken over doen qua levensduur maar ja.

Foto's enz komen nog als ik m'n telefoon weer heb voorzien van een custom ROM met werkende camera... :D

EDIT1:
Kom er net achter wat die USB poort nu eigenlijk is.
Deze is voor Corsair Link. Hiermee kun je de kleur van de LED op de pomp aanpassen, de fans aanpassen mocht je deze op de unit hebben aangesloten, profielen aanmaken enz.

Handig stukje software en het werkt prima alleen jammer dat je de pompsnelheid niet aan kan passen.

Heb jij ook een Corsair Hydro H100i?

Hej,

Mooie review,
Enkel wil ik graag melden ze bezig zijn met de fans stiller te maken met een software update,
Het is een klein foutje,

Mocht het nog niet goed zijn kan je gewoon ap15 kopen, Best stil en presteren ook erg goed,

Groeten,
Simon
Hoe kun je fans stiller maken door een software update, leg dat eens uit. :?
Heel gemakkelijk.
De software regelt de RPMs van de fans. En de LOW setting in de software staat te laag ingesteld, waardoor de fans dus dat grinding geluid geven omdat ze op een te laag toerental draaien.
Door de software te updaten passen ze eigenlijk de LOW settings aan en configureren ze voor deze setting een hogere RPM dan de huidige RPM.

Resultaat:
fans draaien op een iets hoger RPM, maar hoog genoeg om dat grinding geluid tegen te gaan.
Fijne review. Ben zelf aan het denken om dit product ook aan te schaffen. Jouw review helpt mij hier wel bij aangezien dit 1 van de eerste reviews is over dit artikel.

Zou jij me dit product wel of niet aanraden?
Wil dit product kopen, echter bestel ik er andere fans bij, namelijk de SP120 Quiet Edition (in plaats van de standaard bijgeleverd SP120L, de performance edition die veel lawaai maakt).

Het gaat mij niet zo zeer om extreme overclocks te halen, want heb nog steeds een stock CPU snelheid.
Het is voor mij belangrijk een stil systeem te hebben, Aangezien me huidige fans tekenen van oudheid vertonen is het voor mij cruciaal om deze snel te gaan vervangen.

Zou dit product hieraan kunnen voldoen in combinatie met SP120 Quiet Edition case fans en die SP120 Quiet Edition fans in plaats van de default SP120L.
Ik ben het eens met BUR. Voor stilte en stock speeds of lichtere overclocks is iets als de Mugen 3 PCGH inderdaad beter aan te raden.

Mede ook door het feit dat je dat ¤40 kost en de H100i met 2 fans eerder ¤120.
De reden waarom mijn oog viel op een watercooling setje is niet alleen vanwege de stilte, maar ook vanwege het gemak.

Heb momenteel een Zalman cooler op mijn CPU zitten die net zoals de Scythe Mugen 3 ook zeer goed koelt, echter het probleem is dat ik best vaak me pc moet open draaien om alles stof vrij te maken. En ben nu niet echt een fan ervan om steeds de CPU koeler stofvrij te moeten maken.
Als het alleen de kastkoelers zijn dan vind ik dat geen issue, dat is zo gebeurd namelijk.

Vandaar mijn interesse voor de Corsair H100i. Dat ik iets meer betaal dan met een andere oplossing, ja goed, dat vind ik eerlijk gezegd niet echt een groot punt.
Net of je de rad en de bijbehorende fans niet vaak schoon moet maken.

Ik pak liever een luchtkoeler en een compressor met ontvochtiger / busje perslucht dan dezelfde behadeling op een rad.

Met waterkoeling zou ik dan alsnog de H80i en niet de H100i voor jou doel aanraden.

[Reactie gewijzigd door Imprezzion op 16 november 2012 12:29]

Ik moet mijn systeempje nog in elkaar zetten. Ik zet er een luchtkoeling in, dat zou je natuurlijk óók kunnen overwegen.
De i5-3570k ga ik koelen met "Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition" push/pull max 800rpm 10,7dB (Tweakers ID 291332 )

Is goedkoop én koelt goed (veel OC-ers gebruiken deze koeler). Als je dan hoort dat de watersetup veel lawaai maakt is het misschien toch een optie om luchtkoeling te kiezen!!

Succes met uitzoeken.

Grtz,
BUR

Ps let op dat de 'gewone' Mugen 3 maar standaard 1 fan mee krijgt!! Dus zou ik voor de Hardware edtion gaan!!

[Reactie gewijzigd door BUR op 16 november 2012 12:01]

Dit las ik op het Corsair forum:

"Plug the H100i fans to the motherboard.

Quote:
Originally Posted by RAM GUY View Post
I was just informed we have identified the issue and a new firmware should be released shortly that will correct this... In the event it is determined to be another issue in the final determination we will inform you."

Klik hier voor de gehele thread.

[Reactie gewijzigd door UniqKoenie op 18 november 2012 20:33]

ik heb zelf ook de H100i alleen dan met 2x Gentle Typhoon 1850 RPM, ik heb momenteel de fans op 100% staan en ik hoor alleen me case fans. 3x bitfenix spectre pro blue 200mm fan en 1x 230mm spectre pro blue, de koel prestatie's zijn beter dan die van de h100. mijn 3930k wordt momenteel in-game max 34 a 35 graden en idle 28 a 30 graden dit is dus zeer netjes. ik heb zelf dan ook een 2011 socket en daar heb ik geen last van de losse bracket of spacers die los zitten.

de corsair link software is zeer cool, je kan de leds instellen op je temperatuur of 1 kleur en ook op 2 en 4 kleuren overgangen. ook kan je de videokaart temp en fan uitlezen.

dus als je het wil en kan zal ik er zeker 1 kopen. heb btw een CM HAF-X. dus geen ruimte te weinig.
Wow, dat zijn wel hele nette temps zeg! :)
Ik heb hem nu zelf op een 3570k op 4.8Ghz zitten. (1.3v). Temps zijn met de fans op low zo'n 76c in Prime95.
Op 4.7 met 1.23v is dit stukken lager. 68c. Valt me niks tegen :D
Hmmmm ik krijg de indruk dat corsair hun Link gebeuren een beetje slecht aan de man brengt. Ik ben zelf bezig om te kijken of het systeem mij wat werk uit handen kan nemen, maar onderdelen hiervoor zijn slecht te krijgen.

&

Het is idee is dat je dan met 1 programma van corsair de voeding, koeling en verlichting uit kunt lezen en aanpassen.

Zal er eens meer onderzoek doen om te zien of dit wat voor mij is, nouja.. eerder om te kijken of het de moeite van het bestellen wel waard is.
ik vroeg me af is er bij deze pomp ook een irritante brom ????
Nee, dat is juist een probleem welke opgelost is.
Maar wat je er voor in de plaats krijgt is een hoog piep geluid dat van je fans af komt, wat even irritant is als het brom geluid! Ik las gisteren op de Corsair forums dat er een fix aankomt. Dit kan nog wel een paar dagen, of misschien langer duren voordat er een firmware update is. Ik heb 2 weken geleden de stock fans vervangen met SP120QE, en dit heeft het piep en brom geluid verholpen. Ik kan nu helaas niet met Corsair Link de fanspeed aanpassen. Dat kan nu alleen nog maar met de stock fans (en misschien blijft dit altijd wel zo).

De SP12QE is erg stil, en koelt nog steeds erg goed.

Hopelijk heeft iemand iets aan deze informatie!
Heel erg bedankt voor deze informatie

Ik heb nu dit en dit het is niet zon echt succes als stress test doet loopt de temp al snel tegen de 80 graden

ASUS P9X79 DELUXE
Intel® Core™ i7-3930K
be quiet! Dark Rock Pro 2

ik zit er over te denken om deze te kopen en dan andere fans er op te zetten
zodat hij ook in een stil systeem goed ze werk kan doen
Horza ik heb zelf dezelfde CPU als jouw en kan deze Corsair H100i zeker aanraden. Heb ondertussen wat tests kunnen doen en zelfs op Quiet mode wordt mijn CPU niet warmer dan 65° (Coretemp). Niet overclocked weliswaar, de cores welle alle 6 op 3.8Ghz.
ben er alleen achtergekomen dat het toch niet gaat passen helaas