Gainward Geforce 7800 GS 512MB DDR3 (AGP, 2x DVI) BA7800GS-512-GS plus-TV-DVI Review

Thystan 3 maart 2008, 480 views

Gainward Geforce 7800 GS 512MB DDR3 (AGP, 2x DVI) BA7800GS-512-GS plus-TV-DVI

Pluspunten

• 2x hdmi / tv-out
  • Warmte productie
  • Stil
  • Prestaties / kleurweergave

Minpunten

• Prijs (in de winkel)
  • Lengte vd kaart
  • Mod: meer pipelines niet mogelijk

Drivers en compatibiliteit Score: 5
getest met het volgende systeem:
Asus a7n8x-xe
3x512 corsair hi-speed (eigenlijk te snel mijn a7n8x+xe)
Amd xp 2000+ (bottleneckje, vandaar geen benchmarks)
Antec trueblue 450w

Historie
Mijn radeon9700pro is stuk gegaan en ik zocht een vervanging. Een vriend van mij verkocht zijn oude spul na een upgrade en ik heb toen voor 225 euro zijn Gainward Bliss 7800 GS en zijn 4x512 corsair geheugen overgekocht. Goeie deal moet ik eerlijk zeggen, maar ik heb dus niet de winkel prijs betaald.

Installatie:

Het is een 7800GT pci-e kaart, gedownbridged naar AGP. De chip daarvoor is ook duidelijk zichbaar. Hij heeft ook 2 pci-e voedingen nodig en de stekkers hiervoor zijn meegeleverd. Ook de hdmi -> vga connector kwam goed van pas.

Helaas is de kaart wel wat lang en moest ik een beetje moeilijk doen om mijn IDE connectoren netjes weg te werken.

Driver e.d. ging prima en OC ging gewoon met nTune. Ik was verbaasd van de kleurenkwaliteit. Ik heb altijd Ati gehad, maar deze kaart heeft vooral de racespellen mooier gemaakt. Ik heb het gevoel dat de motionblur pixelshaders van deze (G90?) chipset het goed doen.

OC
Helaas kan je er niet meer pipelines e.d. uithalen, maar gelukkig is de rest goed te klokken (op stock cooling).

Ik heb de core van 425 naar 445 geklokt, hoger werd hij instabiel. Het geheugen kon ik tot 1300mhz stabiel krijgen. Dit heb ik met de stockcooling gedaan en hij werd 2-3 graden warmer na beide modificaties.De rest van de kast heeft hier verder geen invloed van ondervonden, omdat de fan direct de warme lucht naarbuiten waait.

Prestaties

Ik kon een jaar geleden (voor crysis / ut3 engine) weer alle spellen netjes hi-res spelen. En dat op een 1700mhz Amd Athlon!

Ik heb vooral de kaart gebruikt op een crt monitor met 120hz op 1024x768.

Tot vorige week heb ik hier nog UT3 mee kunnen spelen (800x600 met alles op low, maar dat is meer vanwege mijn (oude) cpu), helaas is mijn moederbord nu stuk en heb ik mij gewaagd aan de overstap naar PCI-e.

Deze kaart verkoop ik weer door aan een kennis en ik weet dat hij (vanwege een snellere cpu) alsnog de laatste games ( -crysis) hier mee kan spelen.

De kaart heeft meer power dan zijn specificaties doen vermoeden, ook zonder oc. Ik zou hem het liefst in mijn pci-e slot willen doen... Misschien haal ik wel een bridge! (grapje)

Heb jij ook een Gainward Geforce 7800 GS 512MB DDR3 (AGP, 2x DVI) BA7800GS-512-GS plus-TV-DVI?

Zou een G71 GPU moeten zijn....
Verder ik heb ook een AMD-tje (2800+ Barton) met een 7950GT en 2 GB RAM en ik draai UT3 vrij relaxed op 1024 x 768 en ook wel eens op 1280 x 1024. Kwestie van UT3 even tunen, denk ik. :)

De kaart OC-en heeft inderdaad weinig zin, daar Gainward die al op een hogere clock zet voor je, als ie uit de fabriek komt... ;)