Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E Review

hellbringer 14 september 2008, laatste update op 5 september 2009, 6.210 views

Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E

Pluspunten

• Stevig/solide
  • Snel
  • Stabiel

Minpunten

• Unmanaged

Features Score: 3
Features
Simpele gigabit switch, unmanaged, doet wat het moet doen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Voelt solide aan, binnenwerk ziet er netjes uit en met groot massief koelblok over alle componenten wordt alles goed gekoeld.
Geen bewegende onderdelen dus geen slijtage of herrie makende fans.
Switch gemaakt van stevig metaal en valt dus niet zomaar van je bureau als iemand iets te hard aan een netwerkkabel trekt.
Zitten aan de onderkant 2 gaten waarmee je hem onder het bureau of aan de muur zou kunnen schroeven en een klip waar je een extra aardingskabel aan kan doen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Heb de switch als sinds maart 2006 en tot nu toe werkt deze nog steeds prima, lekker snel en stabiel ook onder zware belasting.
Passmark Performacetest 6.1 geeft een gemiddelde van 657978 Kbit/s aan (ofwel 642 Megabit/s of 80 MByte/s) tussen een AMD Athon X2 3200+ (Onboard Marvell Yukon) en een AMD Athlon 2500+ (Realtek RTL8169 PCI kaart)

Destijds ¤140,- voor die tijd een zeer redelijke prijs, inmiddels verkrijgbaar voor net iets meer dan ¤100,- en dat is nog steeds de goedkoopste in zijn soort.

Heb jij ook een Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E?

Review ziet er goed uit maar is een beetje kort, heb je misschien foto's van het interieur van de switch of wat gegevens wat betreft de throughput?
Heb de switchs ff uit elkaar geschroefd en wat foto's van het interieur toegevoegd en een benchmark met Passmark Performacetest 6.1 uitgevoerd, deze geeft een gemiddelde van 657978 Kbit/s aan (ofwel 642MegaBit/s of 80MByte/s)
Ik denk dat dit mogelijk nog sneller kan met een beter controller/snellere PC maar voor het doel waar het hier voor gebruikt wordt is dit ruim voldoende.

[Reactie gewijzigd door hellbringer op 14 september 2008 14:23]

Dank je wel voor deze foto's, ziet er goed uit.
Ik heb momenteel twee van zijn kleine broertjes (GS108), maar één heeft de geest gegeven. Nu even met een 100Mb switchje opgelost, maar je merkt het snelheidsverschil meteen.

Kom eigenlijk net een poortje tekort (de ene switch staat beneden aan de ene kant van het huis, de ander boven aan de andere kant), dus dit lijkt me een goede vervanger.

Nu lijkt het veel 16 poorten, maar tegenwoordig zijn er zoveel apparaten met een netwerkaansluiting (TV, gameconsoles, satellietontvanger, mediacenter, printers etc, etc.) dat je al gauw tekort komt.

Werkt-ie nog steeds naar behoren?

[Reactie gewijzigd door slb op 10 augustus 2010 19:24]

Wij hebben deze switch ook. Ik kan er effectief 30MB/sec overheen pompen. Wel hebben sommige 'oude' NICs problemen met het chipset van deze switch (zie Google). Maar de nieuwere versie heeft dit probleem niet meer.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 14 september 2008 15:38]

30MB/s voor een gigabit switch is ook weinig
of was de netwerkkaart in je pc de vertragende factor?
Passmark Performacetest 6.1 geeft een gemiddelde van 657978 Kbit/s aan (ofwel 642 Megabit/s of 80 MByte/s) tussen een AMD Athon X2 3200+ (Onboard Marvell Yukon) en een AMD Athlon 2500+ (Realtek RTL8139 PCI kaart)
Uiterst knappe prestatie vind ik, aangezien de RTL8139 voor zover ik weet een 100Mbit NIC is.

Weet je heel zeker dat er niet toevallig een ander netwerkkaartje in je Athlon 2500+ zit? ;)
Want met een RTL8139 kom je echt niet boven de 10MB/s uit.
ARGH! je leest veel te goed ;)
Is inderdaad een RTL8169, heb de betreffende kaart nog ff toegevoegd (specs van dat ding zijn nergens te vinden trouwens) fixed nu