HP Deskjet 6940 Review

jeronantropis 2 maart 2008, laatste update op 10 mei 2008, 1.924 views

HP Deskjet 6940

Pluspunten

• No-nonsense netwerkprinterPrijsNiet tÚ opdringerige HP-softwareSimpele installatie, ook voor lekenOndersteuning voor Max OS X, waarschijnlijk ook voor Linux

Minpunten

• Standby modus werkt niet echt

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4

De printer die ik zal bespreken, is een netwerkprinter met ingebouwde printerserver.

De reden dat deze netwerkprinter heb gekocht, is omdat we thuis met nogal veel pc's in het netwerk zitten. Tot nu toe hing de printer aan de desktop pc in de bureau, maar het was niet echt handig om telkens deze pc te moeten opstarten om iets te kunnen afdrukken.

Er bestaat ook een HP Deskjet 6980, die een ingebouwde wireless antenne heeft, maar dat lijkt me een beetje overkill (vooral gezien de meerprijs). In een draadloos netwerk heb je sowieso een draadloze router of access point waar je de Deskjet 6940 kan inpluggen, zodat hij ook perfect draadloos is.

Meer algemene info vind je op de HP-website.

Ik heb deze printer sinds midden februari 2008 in mijn bezit en ik heb er 132Ą voor betaald, wat zelfs goedkoper is dan de aanbevolen winkelprijs van HP.

Inhoud van de verpakking
  • Cd-rom met software en drivers
  • Een quick-start guide
  • De printer zelf
  • Twee inktpatronen (zwart en kleur)
  • Een ethernetkabel (+/- 1 m lang)
De printer is stevig verpakt in een soort schuimrubber.

Aansluitingen

Kort samengevat zijn er volgende aansluitingen:
  • Ethernet 10/100
  • Usb 1.1 achteraan
  • PictBridge vooraan
  • A/C aansluiting
De A/C aansluiting heeft een externe transformator.

Installatie

Ik heb niet de software op de cd-rom gebruikt, maar ineens de laatste versie van de HP-website gedownload (idem voor de handleiding).

Omdat ik de printer heb gekocht om in een netwerk te fungeren, zal ik niet uitweiden over de usb-installatie (gewoon plug & play).

De netwerkinstallatie van deze printer is kinderspel. Op de HP-website heb je de mogelijkheid om een driver met basisfunctionaliteit of met volledige functionaliteit te downloaden. De eerste versie heb je nodig voor elke pc in je netwerk waarmee je niet direct van plan bent om de printer te "beheren" (status inktpatronen, reinigen van de printkoppen ...).

Ik heb de printer ingeplugd op mijn router en dankzij de ingebouwde printerserver kreeg hij direct een IP-adres (dat ik achteraf voor alle zekerheid statisch heb gemaakt in mijn router). Vervolgens heb ik de printer op mijn laptop ge´nstalleerd (die de printer niet moet beheren), gebruik makend van de driver met basisfunctionaliteit. Hierna heb ik in Windows de printer als nieuwe netwerkprinter toegevoegd (hoe je dit moet doen, vind je heel gemakkelijk op internet). De volledige installatie duurde een paar minuten en na afloop kon ik perfect printen, zoals het hoort.

Vervolgens heb ik de volledige HP-meuk ("drivers met volledige functionaliteit") ge´nstalleerd op de "beheer-pc". Hierbij was de installatie zelfs nog gemakkelijker; de printer werd zelfs automatisch toegevoegd, de handelingen die ik voorheen op mijn laptop had gedaan (netwerk printer toevoegen) waren zelfs helemaal niet nodig. Zoals we van HP gewoon zijn, wordt er nog een hele berg extra software mee ge´nstalleerd, maar die is perfect achteraf te verwijderen.

Alles staat overigens mooi en duidelijk beschreven in de handleiding.

Software

Bij de drivers met basisfunctionaliteit wordt geen extra software ge´nstalleerd (zoals het hoort). Bij de uitgebreide drivers wordt (naast de klassieke HP-brol) een beheerprogramma ge´nstalleerd, waarmee je de printkoppen kan reinigen, de status van de inkt kan zien, etc. De overbodige software kan je na de installatie perfect verwijderen.

Voor Max OS X is op de HP-site ook de uitgebreide driver beschikbaar, zodat je ook hiermee de printer kan beheren.

Voor Linux kan je met HPLIP eveneens de nodige printerdrivers installeren, al weet ik niet of je hiermee de printer ook kan beheren.

Features

De voornaamste features zijn:
  • Ingebouwde printerserver
  • PictBridge
  • Standby modus
  • Borderless printen (spreekt voor zichzelf)
Hieronder zal ik iets uitgebreider de verschillende features overlopen.

Ingebouwde printerserver

Deze feature behoeft niet veel extra uitleg; dit is de voornaamste reden dat iemand deze printer zou willen kopen. Je hebt dus geen externe printerserver nodig.

PictBridge

Met de usb-aansluiting langs de voorzijde kan je rechtstreeks foto's van je HP-fototoestel afdrukken. Het zou verder ook mogelijk moeten zijn om deze usb-poort te gebruiken voor een bluetooth-adapter, zodat je de printer ook via bluetooth kan gebruiken. Vermits ik de PictBridge nog nooit gebruikt heb (en waarschijnlijk ook nooit zal gebruiken), ga ik hierover niet verder uitweiden.

Standby modus

Volgens de handleiding zou de printer zichzelf uitschakelen na x-aantal minuten inactiviteit. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd (al zou ik totaal niet weten wat), maar om eerlijk te zijn heb ik hiervan nog niet veel gemerkt; de printer staat gewoon permanent aan. Dit is in mijn ogen het enige minpuntje aan deze printer.

Verder is er langs de voorzijde een "status rapport" knopje. EÚn druk op deze knop en de printer drukt zelf een testpagina af waarop alle netwerk- en statusgegevens staan vermeld (IP-adres, MAC-adres, aantal documenten in de wachtrij ...).

Inktpatronen

Wanneer je de printer koopt, zitten er twee inktpatronen in de doos (zwart en kleur). Waar ik zeer over te spreken ben, is het feit dat er ook een groter formaat van patronen bestaat, zowel voor de zwarte als de kleuren. In de toekomst zal ik dan ook voor dit grotere formaat kiezen.

Verder kan je ook speciale patronen voor zwart-wit foto's en kleurenfoto's gebruiken, zodat het totaal aantal mogelijke patronen voor deze printer op zes komt. De speciale foto-patronen zal ik echter nooit kopen; hiervan zie ik het nut niet echt in. De afdrukkwaliteit is mijns inziens al zeer goed met de gewone patronen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

De printer is nog geen enkele keer vastgelopen in de 3 weken dat hij nu reeds non-stop aanstaat. Mijn vorige HP-printer (HP Deskjet 950C) had de afwijking om dikwijls drie of vier bladen ineens te nemen, maar de 6940 heeft hier geen last van.

Algemene beoordeling

Voor een basic netwerkprinter voor thuisgebruik heb je niet echt veel (betaalbare) keuze. HP beantwoordt met deze Deskjet 6940 perfect aan de verwachtingen, voor een hÚÚl zachte prijs. Ik kan dan ook niets anders doen dan deze printer van harte aan te raden aan iedereen die zijn printer eindelijk volledig onafhankelijk beschikbaar wil maken op zijn thuisnetwerk.

De enige echte kritiek die ik kan geven, is op de standby modus; die werkt (bij mij) simpelweg niet.

Heb jij ook een HP Deskjet 6940?

Nette review!
het zou wel aardig zijn als je een stroommeter er tussen kunt hangen maar die heb je waarschijnlijk niet?
Nette review!
Thx :) !
Nee, stroommeter heb ik hier thuis niet ...