Specificaties Tower, 1 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Arctic T11 (Zwart) Review

UNXpanD 13 november 2012, laatste update op 13 november 2012, 411 views

Arctic T11 (Zwart)

Pluspunten

• Simpele doch stevige constructie, met duimschroeven voor de zijpanelen.
  • Veel ruimte voor inbouw van bijvoorbeeld videokaarten en voedingen.
  • Twee temperatuurbestuurde 120mm fans al meteen bijgeleverd!
  • Meer dan voldoende schroeven en afstandshouders meegeleverd.
  • Terugplaatsbare tool-less afdekplaatjes voor uitbreidingssloten.

Minpunten

• Geen stoffilters standaard aanwezig.
  • Zwakke deurtjes voor optische drives.
  • Kabelmanagement alleen mogelijk met tie wraps.

Inleiding:
Het zal velen vast bekend voorkomen -- de spullen die zich naar verloop van tijd opstapelen als gevolg van een (soms overactieve) hobby. Af en toe een grote opruiming houden kan dan wel helpen, en dan vind je nog wel eens iets leuks waarvan je al bijna niet meer wist dat je dat nog had liggen...

Zo gezegd, zo gedaan; mijn opruiming was een succes, en er lagen genoeg spullen om bijna een compleet systeem te kunnen maken. Ook had ik al meteen iemand die interesse had in dit snelle en goedkope systeem waar nog een paar onderdelen bij toegevoegd moesten worden. Ik zal u de verdere details besparen, maar na een goed overleg was er in ieder geval een behuizing gekozen; de Arctic Cooling Silentium T11.

De verpakking:
Hier valt weinig op aan te merken - gewoon een stevige kartonnen doos met voldoende piepschuim van binnen, prima in staat om de behuizing veilig te vervoeren. Op de doos is verder genoeg informatie te vinden over de behuizing:

Eerste indrukken:
Hoewel ik het persoonlijk niet snel een mooie behuizing zal gaan vinden qua uiterlijk, maakt het geheel wel een stevige indruk. De zijpanelen vallen vooral op -- dit is niet het dunne spul wat ik had verwacht voor een kast van ¤30, maar gewoon stevig staal! En om het niet te vergeten - ze zitten met duimschroeven vast. Altijd makkelijk.

Met de kast open en een goede kijk op de binnenkant blijft de stevige indruk intact; veelal afgeronde randen en prima (verwijderbare) tool-less klemmen voor de twee optische drive bays zijn zeker welkom op een kast met deze prijs. Wat ook meteen opvalt is de beschikbare ruimte voor bijvoorbeeld lange videokaarten (~40cm) en voedingen (~25cm). Zelfs harde schijven passen nog prima, want de kast komt compleet met 2 adapters voor het plaatsen van harde schijven in een 5.25" bay. Overigens heb ik deze zelf niet nodig gehad; ik heb een bay adapter uit een oude Antec 902 geïnstalleerd:

Ook de twee meegeleverde Arctic Cooling F12 TC 120mm casefans zijn een leuke bonus, al heb ik deze op verzoek direct vervangen met Antec TriCool 120mm fans en kan ik dus ook niet direct iets over de kwaliteit vertellen. Ten slotte worden er nog meer dan genoeg schroeven en afstandhouders meegeleverd om alles te kunnen monteren.

Ik heb helaas geen foto's kunnen maken van de kast zonder mijn aanpassingen en inbouw, maar voor deze informatie kunt u bijvoorbeeld deze review lezen:

De (in)bouw:
Op een paar kleine probleempjes na was de bouw prima te doen. Er is voldoende ruimte in de kast om niet-al-te-zware apparatuur met gemak te installeren, en het voorpaneel kwam ook makkelijk los. Groot voordeel van dit voorpaneel is dat deze volledig verwijderd kan worden als dat nodig is, compleet met alle bijbehorende kabels! Ook mooi is dat de afdekplaatjes voor uitbreidingssloten weer terug te plaatsen zijn zonder gereedschap.

Zoals gezegd zijn er toch ook nog wat minpunten te noemen. Het eerste probleem waar ik tegenaan liep was bij de deurtjes voor de optische drives; deze waren beide dusdanig zwak dat de bovenkant inzakte bij druk op de zijkanten, waardoor de geplaatste DVD-brander vervolgens niet meer open kon. Gelukkig was dit makkelijk op te lossen met wat superlijm en is er ook altijd mogelijkheid tot het compleet verwijderen van de deurtjes, maar dit is toch wel slordig.

Een ander probleem van deze kast is dat er vrijwel geen mogelijkheden tot kabelmanagement aanwezig zijn. Bij een lichte of modulaire voeding met weinig kabels is dit niet direct een probleem, maar als er een zwaardere voeding geplaatst word krijg je al snel een rommelige kast met vele tie wraps om alles nog een beetje in het gareel te houden. Nu ben ik zelf al niet de netste bouwer, dus bij mij was het resultaat dan ook niet bepaald mooi:

Conclusie:
Als ik de kast moet opsommen in één woord, dan is dat woord "indrukwekkend". Ondanks de aanwezige gebreken voelt deze kast veel duurder en completer dan ik voor de huidige prijs (¤30) ooit had durven verwachten. Een stevige constructie, een beste lading ruimte, en een mooie prijs - aanrader!

EDIT #1: Afbeeldingen en bijbehorende tekst bijgevoegd.
EDIT #2: Een paar kleine correcties gemaakt.

Heb jij ook een Arctic T11 (Zwart)?

En dat is dan mijn eerste review! Ik zal hem later nog wat opschonen, maar ik ben al aardig tevreden. Suggesties of vragen? Laat hier een reactie achter. :)

EDIT: Aangepast!

[Reactie gewijzigd door UNXpanD op 13 november 2012 22:05]