Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3615QM, 8GB, 256GB) Review

Vhough 11 november 2012, laatste update op 24 mei 2013, 2.279 views

Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3615QM, 8GB, 256GB)

Pluspunten

• Fantastische beeldkwaliteit (2880x1800, IPS, LED)
  • Goede accuduur (Circa 7 uur bij textverwerken en internetten, gamen circa 1 uur)
  • Licht (Circa 2,2 KG)
  • Robuust
  • Enige model met HDMI-uitgang
  • Verlichte toetsen
  • Snelle SSD
  • Snelle CPU

Minpunten

• Grafische chip is niet krachtig (NVIDEA 650M)
  • Bij intensief gebruik wordt hij erg warm, eigenlijk mag het wel heet worden genoemd
  • Geheugen vast gesoldeerd op moederbord, overweeg dus een upgrade van 16 GB!
  • SSD heeft proprietary vormfactor van Apple. Standaard 2,5' shijven passen dus niet
  • Geluidskwaleit niet denderend

Een nieuwe studie

Na het afronden van mijn opleiding als netwerkbeheerder, werd ik door mijn stageplek gevraagd om te blijven als helpdesk medewerker. Aangezien ik een studieverkorting van ruim een halfjaar had gekregen, leek me dit een leuke invulling van het jaar. Immers wist ik al dat ik door wilde met studeren.

Een halfjaar later was het dan zover. Ik had me aangemeld voor een studie in Leiden. Tot mijn starre verbazing kreeg ik twee weken later een brief waarin stond dat ik een laptop moest aanschaffen, met als enige eis krachtig. Niet meer, niet minder.
Na geinformeerd te hebben naar wat we nou eigenlijk moesten doen met de laptop wist ik wat voor specificaties ik wilde:
  • Minimaal 4 GB RAM
  • Krachtige CPU
  • Lange accuduur
  • Robuust
  • En liefts een SSD
Via de prijsvergelijker van Tweakers kwam ik uit op een aantal modellen. Toevallig wist ik dat Apple bezig was met HiDPI schermen, en dat leek me wel wat. De keuze was gemaakt: Een Apple MacBook Pro met Retina scherm.

Keuzes, keuzes, keuzes.....

Wie Apple kent weet dat er veel mogelijk is, tegen betaling welliswaar. Upgrades komen niet goedkoop en maakt een keuze er dan ook meestal niet makkelijker op. Dankzij de uitgebreide review op Tweakers en ook op AnandTech wist ik dat Apple het RAM geheugen vast soldeert op het moederbord. Denk dus goed na over de upgrade naar 16GB! Het is een behoorlijke investering, maar deze betaald zich uiteindelijk terug!
Ik heb dus gekozen voor de upgrade naar 16 GB. Toen des tijds een investering van ¤200,-. De resterende opties heb ik gelaten zoals ze waren. Des ondanks zou ik als ik de bestelling overnieuw zou doen de upgrade naar een 512 GB SSD maken. 256 GB is toch wat aan de lage kant. De SSD die Apple in de laptop stopt is een Samsung 830 SSD. Let ook hier op dat de SSD ook een proprietary formfactor heeft. Dit houdt in dat een standaard 2,5" SSD of HDD dus niet past.

In deze afbeelding, afkomstig van iFixit, kan je goed zien waar het RAM geheugen zit (tussen de twee ventilatoren, boven de twee middelste accucellen). Als je onder de linker ventilator kijkt zie je de SSD.

Overigens is er voor de SSD wel een alternatief. Via de volgende link kom je op de webpagina van het betreffende product: http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Retina_2012

Gelukkig kon ik, omdat ik inmiddels stond ingeschreven bij een onderwijsinstelling, profiteren van de studenten korting. Dit leverde een behoorlijke korting op.

My Precious

Ongeveer drie weken nadat ik met een Apple medewerker de bestelling had geplaatst kwam dan eindelijk de bezorger. Ik sprintte naar de voordeur waar een wat verasste bezorger met mijn pakketje stond. Na het zetten van de handtekening was het dan eindelijk zover: Mijn allereerste Mac!

Blij als een kind met kerst maakt ik de verpakking open. Het zag er erg verzorgd uit. Een niet al te groote doos en geen piepschuim, maar van die kartonnen houders. Wat betreft het milieu dus een goed teken! Eenmaal open gemaakt lag de laptop mooi gepresenteerd in de doos. Met de beschermfolie nog om de laptop haalde ik de bijgeleverde adapter uit de doos. Een klein en handbaar ontwerp. Ik draaide de laptop enkele keren om me te verbazen over het mooie design. Zelfs nu kan ik me er nog over verbasen hoe mooi het ontwerp is.

Eenmaal aangesloten zette ik de laptop voor het eerst aan. Staps gewijs leidde Mac OS X me door de nodige stappen heen en was hij klaar voor gebruik.

Aansluitingen

De laptop beschikt in totaal over een zevental aansluitingen (AC-in niet meegerekend).

Bestaande uit:
  • 2 x USB 3.0
  • 2x Thunderbolt
  • 1x SDXC Card reader
  • 1x HDMI
  • 1x Audio out en microfoon
Voorzover ik weet is dit tot nu toe de enige laptop in het assortiment van Apple met een HDMI-aansluiting. Voor mij is dit een pré omdat ik veel films kijk op mijn TV. Daarnaast bied de Thunderbolt aansluiting nog enkele aansluitingen. Denk aan Ethernet, VGA, DVI, Externe HDD. De apparaten die deze aansluiting hebben worden steeds diverser en de verwachting is dat ook WIndows computers de beschikking krijgen over deze aansluiting.

Als laatste kanttekening wil ik even duidelijk maken dat de audio uit en microfoon aansluiting gecombineerd zijn. Om gebruik te kunnen maken van een externe microfoon moet je dus voor USB of voor een koptelefoon met geïntegreerde microfoon kiezen. De meeste hoofdtelefoons voor smartphones hebben zo'n micorfoon maar let er wel op dat ze met Apple producten werken. Soms werkt de afstandsbediening anders niet helemaal goed.
Helemaal nodig is het niet, er is namelijk ook nog een ingebouwde microfoon aanwezig, met een best aardige geluidskwalieit.

De overstap van Windows naar Mac

Zoals ik al eerder had aangegeven was dit mijn allereerste Mac. De Apple medewerker vertelde me dat hij ongeveer één maand nodig om te wennen. Daarnaast is er op de Apple website een overstap gids te vinden voor WIndows gebruikers: http://www.apple.com/nl/findouthow/mac/#switcher

Ik kan beamen dat het inderdaad ongeveer een maand kost om te wennen. De volledige overstap heb ik nog niet helemaal gemaakt, simpelweg omdat ik me meer "thuisvoel" op een Windows machine. De uitting "Apple is beter" maak ik dan ook niet. Beide besturingssystemen hebben zo hun voor- en nadelen.

Algemeen gesproken werkt Mac OS X lekker snel, en kan je makkelijk vinden wat je zoekt. Mede dankzij Spotlight zijn applicaties en bestanden makkelijk te benaderen. Voor wie ook net de overstap heeft gemaakt kan ik de App Cheatsheet aanraden (https://itunes.apple.com/nl/app/cheatsheet/id529456740?mt=12). Door de CMD-toets in te houden verschijnt er een venster met alle shortkeys voor de huidige applicatie. Zeker als je net de overstap hebt gemaakt is dit erg handig.

Nu de laptop ruim een halfjaar in mijn bezit te hebben kan ik volmondig zeggen dat ik bij een volgende laptop weer voor een Apple product zou kiezen. Ik ben er erg content mee! De laptop is erg licht, en kan bovendien een stootje hebben dankzij de alluminium unibody behuizing.
Ook qua accuprestaties zit het goed. Een volledige dag met colleges kan gemakkelijk zonder adapter worden volgehouden. Met alleen textverwerken, een beetje internetten, muziek luisteren e.d. haal je de 7 uur wel. Als de GPU van NVIDEA aan springt is het met ongeveer een uurtje tot anderhalf wel gebeurt. Overigens moet ik wel zeggen dat bij intensief gebruik de laptop onaangenaam warm wordt. Dit merk je zeker waneer je de laptop op schoot hebt. Maar ook waneer je gewoon aan tafel werkt. Het toetsenbord wordt namenlijk na verloop van tijd ook erg warm. De geluidsproductie valt dan wel weer mee. Al moet ik eerlijk zeggen liever een koelere laptop te hebben dan een stille.

Het scherm is een verademing. Kleuren zijn erg mooi en helder en worden detailistisch weergegeven. De resolutie van 2880 bij 1800 pixels is soms wel even wennen. Met name oudere software die niet is geoptimialiseerd voor het Retina scherm ziet er onscherp uit. De meeste applicaties zoals Office 2011, Steam, VLC, Firefox e.d. hebben inmiddels ondersteuning voor HiDPI schermen.

Qua audio doet een laptop nog steeds onder dan een gemiddeld speaker setje. Verwacht hier dus niks bijzonders van, ondanks dat Apple claimt het geluid drastisch te hebben verbeterd. Muziek stream ik draadloos via Airplay naar mijn Marantz reveiver waar ik twee Bowers & Wilkins luidspreker op heb aangesloten. Dus voor mij is het opzich geen probleem.

Waar de laptops van Apple wel altijd al een voordeel hebben gehad op andere laptops is het Trackpad. Multi-touch bewegingen worden vijlloos opgepikt en dit werkt dan ook erg lekker.

Kortom, wil je een krachtpatser van een laptop, die wel een beetje kost. Overweeg dan de Apple MacBook Pro met Retina scherm.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3615QM, 8GB, 256GB)?

Naarmate je er langer mee zal werken zal je ook de kracht van Apple terugvinden in al z'n apps die je kan downloaden voor de ervaring nog gemakkelijker en aangenamer te maken. Alfred is zo eentje. Alfred kan je zien als een geavanceerde spotlight, waarmee je immens veel shorthand functies hebt (zoeken van een document: find pagina.doc) etc.

Of Droplr. Een applicatie die bovenaan een druppeltje vormt, en wanneer je even snel een file wil online gooien sleep je het ernaartoe en krijg je de link in je bladwijzer geduwt. Of als webdesigner de applicatie "Sip" (99 cent) waarmee je overal kleuren kan selecteren, en je automatisch de #code teruggeeft (of rgb waarden).

En zo kan ik wel nog ff doorgaan. Als je wat leuke apps wil leren kennen moet je me maar een DM sturen. ;)

Wat ik bij het kopen van m'n macbook anderhalf jaar geleden zo'n verademing vond is dat Apple je op een vriendelijke manier dwingt alles mooi geordend te houden. Het installeren van programma's is niet meer dan dubbel klikken en het is gebeurd (meestal).

Dat die retinas volledig vastgelast zijn in alle mogelijke manieren is idd een onwijs groot nadeel. Ik had vorig jaar de meest standaard mbp aangeschaft (ook voor school) met 4gb ram, core I5 en een HDD schijf van 500GB. Ondertussen zit er 16GB ram (80 euro) en een Samsung 840 Pro SSD (grote 300 euro) in. Mocht ik dat er standaard bij Apple hebben laten insteken was ik zo'n 800 euro meer kwijt, nu slechts een kleine 400.

Enige nadeel is dat het nu non-retina is, en als je naast iemand zit met een retina mbp in de aula dan begin je toch te wenen hoor. :D

[Reactie gewijzigd door BuzzeW op 24 mei 2013 21:15]